Studsgaard dominerer på havnen i Frederikshavn

Der er et navn der fylder meget på havnen i Frederikshavn. Det er Studsgaard. Oprindeligt var der tale om et sejlmageri, men i dag er der tre virksomheder med hver deres speciale. Studsgaard Sejlmageri er blevet til Strudsgaard A/S og laver nu primært presseninger og arbejdstelte. Studsgaard Safety laver brandbekæmpelsesløsninger til især skibsindustrien og Studsgaard Skilte laver – ja, skilte.

Men forbindelsen til det maritime fornægter sig ikke for Studsgaard Skilte. Dels har de en meget central placering på havnen, dels har de et tæt samarbejde med de to andre Studsgaard-selskaber og får derigennem stadig en del arbejde via dem.

Fra teknisk assistent over sejlmager til skilte

Jan Kramme står som medejer og daglig leder af Studsgaard Skilte. Oprindeligt er han uddannet teknisk assistent ved Frederikshavn Kommune, men fandt hurtigt ud af, at han skulle noget mere praktisk. Derfor søgte han ind ved Søværnet, men inden der blev plads hos dem, havde han fået en læreplads som sejlmager hos Studsgaard Sejlmageri.

De lavede mange sejl og presseninger, og ofte skulle der males logo, kendingsbogstaver og vejledninger på. Det fik de først lavet eksternt, men det forsinkede ofte processen – og lignede noget de godt selv kunne håndtere. Derfor startede de en skilteafdeling, som Jan Kramme kom til at stå for. Det blev en learn-by-doing proces, hvor de ret hurtigt begyndte at anvende digitale løsninger. Det var i starten især digitalt fremstillede bogstavskabeloner til påmaling på sejl og presseninger.

Men forretningen udvidede sig hurtigt til også at omfatte alt den øvrige skiltning, der er brug for på et skib: instruktioner, way-finding, sikkerhedsanvisninger og meget andet. Derfor dannede de i 1987 Studsgaard Skilte, der nu kunne forsætte som tæt underleverandør til Studsgaard A/S men også opdyrke sin helt egen kundekreds.

De to skæreplottere er faktisk samme fabrikat selvom der står Gerber på den ene og Summa på den anden. Derfor styres de også fra samme software.

Stadig mange maritime opgaver

I dag er kundekredsen meget mere sammensat. Jan Kramme fortæller, at de stadig laver en del for de skibe der anløber havnen. Han siger:

– Der er altid et eller andet der skal laves på et skib. Nyt udstyr der skal mærkes op eller noget andet skiltning er slidt og skal genopfriskes. Vi laver også skabeloner til påmaling af navne på de store skibe. Det er mesh-bannere på op til 5 x 20 meter, som bruges til optegning inde selve påmalingen sker i hånden.

Men ellers producerer de mange almindelige skilte til butiksfacader og så er bilindpakning nok det område der fylder allermest i dag. Jan Kramme siger:

– Bilindpakning er det marked der stiger allermest for os i øjeblikket. Hele byggebranchen har længe haft travlt og de har konstant behov for at få dekoreret deres biler. Men vi ser også en markant stigning på det private marked, hvor især luksusbiler får en fuldindpakning. Der sælges mange luksusbiler for tiden, og hvis du ikke kan få den i den farve du vil have, så betyder det mindre, at du skal bruge 15-18.000 kroner på at få lige præcis den farve du ønsker. Og så er det samtidig med til at beskytte bilen. Så dem laver vi også mange af.

Med de to HP-printere kan de klare stort set alle printopgaver. Den nyeste HP Latex 800W ses til venstre.

Opdateret udstyr, specialudstyr og god plads

Studsgaard Skilte holder til på Langerak 63 i en to-etagers bygning. På første salen har de kontor, to skæreplottere, et par store arbejdsborde samt en Gerber Edge FX termoprinter. Gerberen printer med en farve ad gangen, men kan til gengæld printer i mange specialfarver, inklusive guld og sølv. Sølvet kan også bruges til mellemlag, når der fremstilles dobbeltsidede skilte til butiksvinduer i små serier. Så den er stadig i brug den gode Gerber.

I underetagen har de en KeenCut pladeskære og et RollsRoller montagebord samt to printere, begge HP, købt hos Antalis. Det er dels en HP Scitex FB550 UV-printer, som kan printe på både plader og rullemateriale og for bare et par måneder siden investerede de også i en HP Latex 800W.

– Noget af det smarte ved vores nye HP Latex 800W er, at den kan stilles op ad væggen. Du kan loade fra forsiden og printet kommer ud foran også. På den måde sparer vi en del plads. Derudover er den hurtigere, nemmere at rengøre og så er den vandbaseret, så vi har ikke længere brug for udsugning, selvom det fortsat er her.

Tværs over vejen har de i øvrigt en større hal til indpakning og dekoration af biler, samt yderligere en hal til blandt andet opbevaring af materialer og fremstiller af de helt store bannere.

I den store og lyse monteringshal er skiltemaler Kate Poulsen i gang med en bildekoration.

Løser alle opgave – men gør kun selv det, de er gode til

Med det udstyr de har hos Studsgaard Skilte, er de i stand til at løse alle opgaver fra ganske få og små butiksskilte til at producere forarbejdet til en containerskibsside. Og Jan Kramme fortæller, at deres kapacitet er så god, at de sjældent kommer i problemer med at kunne producere.

Men han er heller ikke bleg for at indrømme, at de bruger mange underleverandører.
– Vi kan ikke være eksperter i alt, men vi er ret gode til at finde ud af, hvordan vi løser en opgave bedste mulig for kunden. Så derfor siger vi af princip aldrig nej. Vi er supergode til sikkerhedsskilte, bannere, bilindpakning og -dekoration, de maritime behov og butiksskilte. Skal der fx broderes eller fremstilles arbejdstøj, så ved vi, hvor vi skal gå hen. Vi skal nok løse opgaven. Vi har et stort netværk og er gode til at holde trådene samlet, udtaler Jan Kramme.

Han er dog ikke meget for at udtale sig om fremtiden. Det handler om at holde snuden i sporet og fokus på det man er god til. Deres største udfordring lige nu er at få tilstrækkeligt med materialer. Men kunderne er heldigvis normalt meget forstående og kan ofte godt vente.

Deres egne biler er særdeles gode reklamesøjler for Studgaards Skiltes evner inden for både design og fuldindpakning.

Publicerat av: 

Del artiklen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.


Reklame & Folie Danmark: Udstillinger giver en helt speciel kundekontakt

Reklame & Folie Danmark (RFD) har specialiseret sig i salg og rådgivning omkring et bredt udvalg af materialer til skiltebranchen i Danmark. RFD er bl.a. repræsentant af en af verdens største producenter af laminater og materialer, Orafol i Tyskland, og har den vej rundt fingeren på pulsen om hvad vej udviklingen af materialer tager: Det er i den grønne retning.

Publicerat av: 

Vikiallo køber Transferprint

Vikiallo har købt Transferprint og har ansat Kasper Valeur som produktchef. Transferprint har blandt andet agenturet på OKI og Forever som nu overgår til vikiallo. Kasper Valeur fortæller, at han efter seks gode år sammen med sin makker Nicki Schram har valgt at gå sammen med vikiallo. Begge virksomheder ligger i Kolding. For Transferprints kunder […]

Publicerat av: 

Heidelberg fokuserer på software i skyen

Heidelberg er nok mest kendt for sine store offsetmaskiner, men Heidelberg har i flere år været i gang med en strukturel udvikling hvor man dels udvider produktprogrammet med mindre, digitale trykmaskiner i samarbejde med Ricoh men også drejer virksomheden i en fremtidsorienteret retning med fokus på mere digitalisering og software.

Publicerat av: 

Fedrigoni går ind i markedet for bilindpakningsfolier

Papirproducent Fedrigoni har besluttet at gå ind på markedet for PVC-indpakningsfilm til biler og har købt det Istanbul-baserede Unifol. Aftalen understøtter Fedrigonis strategi om fortsat at udvide sit produktsortiment til de tilstødende sektorer, samt udvide sin globale tilstedeværelse og styrke sin markedsposition inden for selvklæbende folier. Unifol blev grundlagt i 1994 af dets hidtidige ejere […]

Publicerat av: 

Danni Leonhardt vil se på automatisering og robotter

Danni Leonhardt fra det succesfulde Novictus har brug for altid at være lidt på forkant med, hvad der kan optimere virksomheden, samt udstyr, der kan gøre dem i stand til at tilbyde deres brugere nye muligheder. Derfor er Danni Leonhardt og hans partner i virksomheden Kevin Agerholm også faste gæster på Sign&Print-messen. Vi har stillet […]

Publicerat av: 

Nye støbte folier i mere end 100 forskellige farver

sign service udvider sortimentet af indfarvede folier med MACal 9800-CAST, en støbt polymerisk folie med permanent klar solvent acryl klæber. Der er 107 blanke og 10 matte farver i serien. De første farver i serien er på lager, fortæller Michael Andersen som er lageransvarlig hos sign service. Flere folier er på vej, men man kan […]

Publicerat av: 

De næste to FESPA-messer er fastlagt

Datoer og lokationer for de næste to års FESPA Global Print Expo og European Sign Expo er blevet fastlagt. To populære værtsbyer venter. FESPA-organisationen har besluttet, hvor de kommende messer i Europa skal arrangeres. I 2023 vil mødestedet være Messe München, 23.-26. maj. Det bliver sjette gang, at FESPA Global Print Expo og European Sign […]

Publicerat av: 

EWJ forstærker sin grønne profil på Sign, Print & Pack

EWJ blev stiftet af Erling Winter Jacobsen tilbage i 1967 og har siden da udviklet sig til at blive en af Danmarks førende udbydere af både udrustning og materialer indenfor storformat trykning. Med mere end 55 års akkumuleret erfaring kan EWJ give en en unik kvalificeret rådgivning omkring valg af både udrustning og produktionsprocesser i forbindelse med opstart og optimering af storformat trykning.

Publicerat av: 

Optimum Group Nordics køber alle aktierne i LABELCO A/S

Optimum Group Nordics fortsætter sin ekspansion på det europæiske marked, hvor efterspørgslen på bæredygtig og kvalitetsbevidst emballage vokser og er større end nogensinde. Med købet af 100% af aktierne af etiketproducenten LABELCO A/S, får de en kompetent aktør med store internationale kunder og med særlig fokus på fødevaresikkerhed. LABELCO er et af de eneste etikettrykkerier […]

Publicerat av: