Heidelberg udtrykker forsigtig optimisme i forbindelse med overgangen til det nye regnskabsår 2022/23. Koncernens ordrebeholdning på omkring €900 millioner pr. 31. marts 2022 er den højeste i ti år.
Som alle produktionsvirksomheder står Heidelberg dog over for nogle kraftige stigninger i materiale-, energi-, logistik- og personaleomkostninger, der sandsynligvis vil resultere i prisjusteringer. Men takket være væsentlige effektivitetsforbedringer er Heidelberg ikke desto mindre overbevist om at kunne forbedre salget fra €2,18 milliarder til omkring €2,3 milliarder i regnskabsåret 2022/23 samt øge driftsoverskuddet med mindst 8 procent.
Emballage og e-mobilitet driver væksten
Koncernen nyder godt af vækstinitiativer med fokus på de profitable kernemarkeder emballagetryk, digitale forretningsmodeller og e-mobilitetssektoren, som nyder godt af dynamisk vækst. For eksempel steg salget af ladestationer til elbiler (wallboxes) med over 120 procent til omkring €50 millioner i det foregående regnskabsår, og Heidelberg forventer yderligere tocifret vækst i indeværende år.
I regnskabsåret 2021/22 (1. april 2021 til 31. marts 2022) nød Heidelberg godt af koncernens omlægning i løbet af de foregående to år. Salget steg med 14 procent til €2,183 milliarder, hvilket opfyldte målet på mindst €2,1 milliarder. Der blev opnået betydelig vækst inden for både kommerciel og emballagetryk, med stigende efterspørgsel efter stort set alle produkter og i alle regioner, skriver Heidelberg i en pressemeddelelse.