– Det handler om at give kunderne tryghed. Det opnår vi blandt andet ved fastholde de samme medarbejdere år efter år, siger medejer Jens Pedersen fra Dansk Skilte Center i Odense. I 2021 fejrede han og Carsten Margaard 25-års jubilæum som ejere.
Dansk Skilte Center var en helt almindelig skiltevirksomhed i Odense, da Carsten Margaard og Jens Pedersen overtog den i 1996. Kunderne lå hovedsagligt i Odense og lidt ude omkring på Fyn. Men Carsten og Jens var fra starten opsatte på, at de ville servicere de landsdækkende butikskæder. Ikke dagligvarekæderne, men alle de andre. Det er lykkedes, og i dag har de flere end 30 kædekunder, som står for op mod 90% af omsætningen.
– Vi sælger mest LED- og pladeskilte samt pyloner i forbindelse med udsmykningen af kæder som MacDonalds, FitnessWorld, Harald Nyborg m.fl. Vi sælger dagligt adskillige LED-skilte og synes selv vi er eksperter i at både fremstille, levere og montere, fortæller Jens Pedersen.
Finans- og corona-krisen har skubbet kunderne i en bestemt retning
Først og fremmest finanskrisen, men også Corona-krisen, har betydet, at detailkæderne i vid udstrækning er skiftet de hidtil mange små leverandører ud med én stor. Det skyldes, ifølge Jens Pedersen, i høj grad spørgsmålet om forsyningssikkerhed. At firmaet kan løfte hele opgaven og tage ansvar, hvis noget går galt. Så i dag betjenes langt de fleste detailkæder af et af de 5-6 største skiltefirmaer, som så ofte hyrer de mindre ind i underentrepriser.
Erfaring og historisk kendskab skaber tryghed
Dansk Skilte Center har haft en betydelig vækst de sidste 6-7 år, hvorfor en del af de omkring 30 ansatte er forholdsvis nye, men derudover har de fleste været i firmaet 10 år eller mere. Jens Pedersen siger:
– Der er ingen der kan erstatte Jytte, der har været med os i 25 år og som kender både vores produkter, historik og kunder ud og ind. Den viden og erfaring hun repræsenterer, er blandt andet det vi bruger til at skabe tryghed hos kunderne.
Sælgerne tager sig af alt
Dansk Skilte Center har syv sælgere ansat. Det er ikke så almindeligt med sælgere i skiltebranchen, men andre ville måske kalde dem projektledere. Ideen er i hvert fald, at kunden kun har en kontaktperson uanset, hvad kontakten drejer sig om. Sælgeren eller projektlederen står for alt fra, indledende møde, til opmåling, idegenerering, oplæg, tilbud og igangsætning, til projektstyring, aflevering og fakturering.
Det betyder ikke, at der ikke er samarbejde internt i DSC. Jens Pedersen fortæller, at dels har alle sælgere en back-up, som kunden kender og har mødt, dels arbejder de ikke med provision, hvorfor alle opgaver er lige vigtige for alle. På den måde kan de hjælpe og støtte hinanden, uden at føle at det går ud over egne muligheder.
Nye medarbejdere kommer i mesterlære
Jens Pedersen fortæller også, at i forbindelse med rekrutteringen af nye medarbejdere er det vigtigst, at de kan finde én, der kan indgå i det fællesskab de har på arbejdspladsen. At vedkommende kan bidrage med gå-på-mod og godt humør. Han siger:
– Det betyder ikke så meget om vedkommende kender skiltebranchen. Vi er gode til at dele vores viden og lære fra os. Nye medarbejdere kommer til at gå som ”føl” i en periode, indtil de gradvist kan overtage deres egne kunder. Og de har hele tiden en back-up hos de mere erfarne. Der giver også dem en tryghed, som de kan tage med ud til kunderne.
Udover de fastansatte har Dansk Skilte Center en mindre, men fast, gruppe af selvstændige montører de samarbejder med. Ved at fastholde en lille men fast skare af samarbejdspartnere kan de tilbyde en interessant mængde arbejde og derigennem opnå både en vis ekspertise og loyalitet fra partneren.
Corona’en satte skub i digitaliseringen
Under Corona’en satte Dansk Skilte Center gang i digitalisering af hele produktionsprocessen. De ansatte en produktionsingeniør til at gennemgå hele systemet og sørge for, at alt der kunne digitaliseres i produktionen, blev digitaliseret. Han er sidenhen blevet fastansat som produktionschef.
– Vi er ikke færdige. Det er en on-going proces. Men det letter vores arbejde internt at alt kan ses og dokumenteres. Og så tror jeg på, at jo større vores kunder er, jo vigtigere bliver det for dem at kunne kigge os i kortene og fx kan følge en ordre helt tæt. Der er vi ikke endnu, men jeg tror det kommer.
Et lille men stigende pres på grøn omstilling
Udover digitaliseringen har Dansk Skilte Center også sat skub i et CSR-projekt. Også her har de ansat en medarbejder, der udover digital markedsføring, skal kigge nærmere på, hvordan en CSR-strategi kan udfoldes hos Dansk Skilte Center.
DSC har endnu ikke oplevet noget voldsomt pres på at gøre branchen mere bæredygtig. Men de kan mærke, at der begynder at opstå krav fra især kædekunderne om, at de aktivt bidrager til kundernes CSR-regnskab.
– Vi skal kunne dokumentere, at vi arbejder hen imod bæredygtige løsninger og at vi fejer for egen dør, så at sige. Det er i det lys, at vi nu har ansat en CSR-medarbejder. Han skal hjælpe os med at finde og dokumentere de tiltag som gør, at vi tager vores ansvar på os og samtidig giver mening i forhold til kundernes behov. Og det er vi meget spændte på udkommet af.
Afslutningsvis fortæller Jens Pedersen, at udsigten er strålende for Dansk Skilte Center. 2020 var et særdeles godt år fordi det gik godt for de kæder de servicerer, og fordi de kunne reagere hurtigt og effektivt på Corona-situationen. 2021 er allerede 15-20% bedre end 2020 og han ser frem mod yderligere vækst de kommende år.