Ordene kommer fra Kim Harris, indehaver af vikiallo i Kolding, hvor der i sidste uge var inviteret til Åbent Hus med præsentation af udstyr til alle der arbejder inden for skiltebranchen.
Der var fyldt godt op med udstyr, og der var gang i demonstrationerne overalt i lokalerne, der også var fyldt godt op med besøgende.
En tekstilløsning vakte stor interesse
De store printere og ”borde” tiltrak sig manges opmærksomhed, men noget af det mest interessante kunne ses i ”afdelingen” for print på tekstiler.
Her demonstrerede vikiallo en DTF-løsning (direct to film). Den kan bruges til både polyester og bomuld, og filmene kan også sendes til kunder, der selv varmer filmen på med fx et strygejern eller en varmepresse.
– DTF er en endnu mere holdbar løsning end DTG (direct to garment). Specielt fordi vi har været rundt i markedet og har fundet frem til en film og en lim, der bare fungerer, fortæller Kim Harris.
Og interessen for DTF-løsninger, der ligger i den fornuftige ende af investeringsskalaen, var ganske stor. Også Gtryk, der havde valgt at tage turen fra Humlebæk til Kolding, for at hente noget nyt udstyr samtidig med, at der var åbent hus, viste stor interesse for DTF-løsningen, som ville passe godt ind i deres virksomhed.
MULTIFILM – et nyt produkt hos vikiallo
En anden nyhed, der blev præsenteret med god publikumsinteresse, var MULTIFILM, som er en ny solfilm. MULTIFILM, er et gardinsystem, der bliver produceret specielt til den enkelte kunde. Det er en transparent og reflekterende polyesterfilm. Den afviser op til 90 % af solenergien, men der er stadig fuldt udsyn. Der kan printes på MULTIFILM, således at solafskærmningen også kan anvendes som reklame.
Ved demonstrationen af MULTIFILM var den fynske skilte- og solfilmvirksomhed, Dekodan en af de meget interesserede kunder, der så gode muligheder med dette nye produkt.
Et tredje spændende produktområde, der blev vist var YelloTools.
– Det er en fantastisk virksomhed. Michael Althoff, der er indehaver, er en legende, der ikke bare ved meget om, hvad godt værktøj betyder for skiltefolk, men også lean-ekspert. Han forstår at indtænke lean overalt. Han tænker ”lean”, fortæller Kim Harris, og han fortsætter: – Det ses også i hans værktøjsløsninger. Hans ”skrabere” er fremstillet i et materiale og i en facon, der kan holdes i munden, hvilket er noget de fleste wrappere ofte gør med deres skraber, når de lige skal have begge hænder fri.
Michael Althoff er også innovativ og går ikke af vejen for anderledes løsninger, hvis han ser, det kan hjælpe brugerne. Han oplevede for eksempel, at de kvindelige wrappere ofte var lidt mere ømme om deres værktøj. Så hvorfor ikke producere en lyserød værktøjsserie. Chancen for at mænd ville gribe et lyserødt værktøj er ikke så stor, tænkte han. Og det virker, lyder beretningen.
Og for lige at vende tilbage til overskriften, så viser netop interessen for nogle af de nye muligheder som fx DTF-løsningen til tekstilprint og den nye solfilm-løsning, at skiltefolket hurtigt ser muligheder og griber dem. De er forandringsparate, med Kim Harris’ ord.