Der kommer løbende nye tiltag for at tiltrække sig forbrugernes opmærksomhed. Den tyske virksomhed Inuru introducerer nu et materiale, som indeholder en OLED skærm og og et batteri, som f.eks. kan få et varemærke til at lyse op, når etiketten berøres. Konceptet kan også anvendes til karton emballager og diverse reklamematerialer.
0,5 mm tykt materiale med OLED skærm og elektronik
Materialet er baseret på to lag og mellem lagene findes en OLED (organisk LED) skærm, noget elektronik og et batteri samt en sensor, som kan starte og stoppe hvad der vises på OLED skærmen. Sensoren kan aktiveres på forskellige måder, f.eks. ved at en berøring eller en bevægelse foran sensoren, ændring i lydniveau eller en timer.
Det betyder f.eks., at en berøring af etiketten eller emballagen kan få et lysende logotype til at blinke, at kraftige bastoner på diskoteket få alle flasker med Inuru’s etiketter til at blinke i takt med musikken, ligesom man naturligvis også kan lagre relevant produktinformation, som hentes frem ved en berøring eller ændring i lysintensitet – f.eks. hvis emballagen tages ud af køleskabet. Informationen kunne f.eks. være et udløbsdato for produktet inde i emballagen.
Materialet kan genanvendes
Inuru oplyser, at materialet kan nedbrydes og genanvendes, fordi OLED skærmen og batteriet er fremstillet uden brug af ikke nedbrydelige materialer.
Inuru har vundet flere priser for sin kreative ide, og Coca Cola har anvendt teknologien til en række kampagner.
Du kan læse mere om Inuru her:
www.inuru.com