Paradokserne omkring genanvendelse af papir og karton i stedet for plast i fødevareindustrien vokser

PUBLICERET: 17 June 2021
OPDATERET: 17 June
Det nye EU mærke om plast i produkter
Det nye EU mærke om plast i éngangs emballage træder i kraft 3. juli. 

Et nyt EU direktiv om éngangsemballage træder i kraft den 3. juli 2021

Miljøminister Lea Wermelin har netop offentliggjort et nyt EU direktiv om markedsføring og mærkning af éngangs plastprodukter. Principielt er det jo fantastisk, at EU nu for alvor går i gang med at fremme brugen af miljøvenligt papir og karton til éngangs emballage, men direktivet skaber også nye udfordringer for de virksomheder, som arbejder hårdt på at gøre deres tryksager og emballager så bæredygtige og miljøvenlige som muligt med kravet om anvendelse af en “anti-miljø” mærkat på alle produkter, som indeholder plast.

Genbrugskarton til fødevare emballage

Min rejse ind i denne komplekse problemstilling startede med en samtale om noget helt andet med Michael Kjeldsmark fra trykkeriet Kailow i Rødovre. Vi berørte også genbrugskarton til fødevarer, f.eks. de æsker og bægre som f.eks. McDonalds og Burger Kings anvender, og så oplyste Michael, at man, i praksis, slet ikke rigtig kan anvende genbrugskarton til dem med Fødevarestyrelsens nuværende krav til emballagen. Kailow har indtil videre taget konsekvensen af dette og anbefaler karton produceret med 100% jomfruelige fibre, når der skal fremstilles produkter, som opfylder Svanemærkekriterierne 047 (om engangsemballage). Egentlig er det paradoksalt, at Svanemærket 047 ikke accepterer genbrugskarton, fordi det jo direkte er imod den generelle miljømålsætning om at anvende så meget genanvendeligt materiale som muligt – for miljøets skyld, men dét gør 047 altså ikke.

Men min største største frustration lige nu er altså, siger Michael Kjeldsmark, at når nu alle hos Kailow har gjort deres yderste for at fremstille en så bæredygtig og miljøvenlig tryksag eller emballage som overhovedet muligt med dagens teknologi, så skal vi, lige til sidst, sige til kunden: “Vi er lige nødt til at sætte denne anti-miljø etiket så synligt som muligt på din tryksag”. Det er jo ikke ligefrem fremmende for et miljøvenligt salg.

Michael Kjeldsmark fra trykkeriet Kailow i Rødovre

Fødevarestyrelsen

Næste kontakt er til Mette Holm hos Fødevarestyrelsen, som henviste til skrivelsen om emballage og fødevarer:
Kildematerialer eller råvarer kan være af meget forskelligartet sammensætning. Det kan være papirråvarer beregnet til fødevarekontakt over til papir, der stammer fra aviser og ugeblade. Ved vurdering af, om det færdige materiale er lovligt at anvende ifølge bestemmelserne i Forordning 1935/2004, specielt artikel 3, skal man kende sammensætningen af den råvare, der er anvendt til det genvundne papir. 
 
Generelt er risikoen for overførsel af uønskede stoffer fra emballage til fødevarer størst ved kontakt med fede fødevarer. Derfor bør genvundet papir ikke anvendes i direkte kontakt med denne type fødevarer, med mindre kildematerialet tidligere har været beregnet til dette formål.

Det er altså ikke ulovligt at anvende genbrugskarton til fødevarer – så længe, at leverandøren ned til mindste detalje kan oplyse kartonen’s totale kemiske sammensætning. Vi blev enige om, at dette nok er et vanskeligt krav at opfylde, men for at få mere data om dette har vi kontaktet StoraEnso, som arbejder på sagen og snarest vender tilbage.

 

McDonalds har en meget strikt miljømålsætning, som skal nås inden 2025

Næste kontakt er til McDonalds, hvor kommunikationschef Pia Tobberup bekræfter, at McDonalds arbejder seriøst på at opfylde deres internationale målsætning om at alle deres produkter og emballager skal være bæredygtige og miljøvenlige inden 2025. Det giver nogle klare udfordringer,  fordi man ved anvendelse af genanvendelige papir- og kartonmaterialer fra bæredygtigt skovbrug, principielt er nødt til at påføre en beskyttende plast-barriere ind mod føde- eller drikkevaren, og da McDonalds’ målsætning også kræver en udfasning af plast, har man noget af en udfordring.

 

Kommunikationschef Pia Tobberup fra Mc Donalds er ansvarlig for udviklingen af det bæredygtige koncept
Kommunikationschef Pia Tobberup fra Mc Donalds er ansvarlig for udviklingen af det bæredygtige koncept

McDonalds har i løbet af Covid-19 perioden forøget sit take-away salg ganske betragteligt, og det er naturligvis vældig godt, men det betyder også, at man har mistet kontroller over, hvad der sker med emballagen, efter at den har forladt restauranten. McDonalds målsætning er, at al emballage genanvendes i den udstrækning, at det lader sig gøre for bl.a. at eliminere den afbrænding, som genererer CO2-udslippene, men her kommer både den manglende kontrol over emballagen samt den beskyttende plast-barriere forstyrrende ind i billedet, så Pia Tobberup er klar over, at her er nogle udfordringer, som der skal arbejdes med for at 2025 målsætningen skal opfyldes.

Vi har i dette nyhedsbrev skrevet om et par nye lakker, som kan erstatte en plast som den beskyttende barriere ind mod fødevaren, og vi arbejder videre med, om disse lakker har de nødvendige EU godkendelser og i øvrigt er så langt i udviklingsprocessen, at de kan anvendes i daglig brug af trykkerierne.

Vi arbejder videre med denne interessante sag og vil komme med nye oplysninger, når de dukker op – ligesom alle kreative indspil modtages med interesse.

Du kan læse Fødevarestyrelsens skrift om papir, pap og fødevarer her

Du kan læse Miljøministeriets bekendtgørelse om éngangsplastprodukter her

Du kan læse om McDonalds politik om affald og emballage her

Her kan de læse mere om Kailows indspil om at trykke med omtanke

 

Læs videre

Faerch investerer stort i genbrug af fødevareemballage

Den danske producent af plastbakker til fødevarer, Faerch, har gennem de sidste fire år opbygget en genbrugsfabrik til PET-bakker i Holland.
faerch_04

Sidste chance for at deltage i Packnorth Awards

Om mindre end en uge slutter tilmeldingsfristen for årets Packnorth Award. Tøv ikke med at indsende bidrag til juryevaluering.
packnorth award

Faller bygger nyt trykkeri i Horsens

Faller Packaging har købt en 5.700 m2 stor grund på Erhvervsbyvej i Horsens.
august faller horsens

Hurtigere mere produktiv HP Indigo

Ny HP Indigo 200K vil give emballageindustrien et ekstra incitament til at skifte til digitalprint.
HP Indigo 200K

De seneste nyheder

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01

UPM Raflatac lukker etiketfabrik

UPM Raflatac har besluttet at lukke deres fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland permanent for at forbedre organisationens samlede effektivitet og rentabilitet.
UPM-Grafityp

Koenig & Bauer reorganiserer

For at komme tættere på nuværende og fremtidige kundebehov reduceres antallet af divisioner fra tre til to.
K&B_01

Tre virksomheder bliver til én

Tre sønderjyske virksomheder går sammen under nyt navn og på sigt flytter de også sammen under ét tag.
Screenshot