Fra offsettrykkeri til skilte- og printvirksomhed på få år

PUBLICERET: 9 June 2021
OPDATERET: 9 June

BUWI Grafisk har 50-års jubilæum om få år. Den familieejede virksomhed har altid været solidt forankret i bog- og offsettryk verdenen. For to år siden tog de en drastisk beslutning og skilte sig af med offsetmaskinen, og har siden investeret massivt i digitaltryk og storformat. Transformationen ser ud til at lykkes.

Brødrene Brian og René Wibe overtog virksomheden fuldt og helt for to år siden efter deres far. En af de første store beslutninger var at sælge offsetmaskinen. René Wibe fortæller:

– Det en oplagt beslutning. Det var tydeligt, at opgavemængden til offset var for nedadgående og at avancen faldende, samtidig med at vi kunne håndtere flere og flere opgaver på vores digitaludstyr. Omvendt var offsetmaskinen betalt og kørte upåklageligt. Men vedligeholdelse ville blive en betydelig omkostning fremadrettet. Så da vi fik et godt tilbud på den, slog vi til.

Trykhallen, hvor offsetmaskinen stod, blev kort efter fyldt ud med en swissQprint Nyala storformatprinter. Med pengene fra offsetmaskinen kunne de lægge en solid udbetaling, så de månedlige afdrag blev overkommelige. Nyala’en afløste en lidt ældre og mindre storformatprinter og gav dem umiddelbart en produktivitetsforøgelse på 4-500 %, fortæller René Wibe.

Nyala’en fra swissQprint er installeret i hallen, hvor offsetmaskinen tidligere stod.

Behov for nyt skærebord

Med den øgede kapacitet og den øgede efterspørgsel efter print på plader og bannere opstod der et naturligt behov for en mere effektiv efterbehandling. Et skærebord fra Zünd stod øverst på ønskesedlen, men det er, som René udtrykker det, ”noget af en udskrivning”. Og da de lige havde foretaget en stor investering, lå det ikke i kortene. Men skæbnen ville det anderledes.

De havde et mindre skærebord, som endnu ikke var betalt ud. Men Zünd stod og skulle bygge om og tilbød at sælge en demomodel til en attraktiv pris, samt at hjælpe med at finde en køber til deres gamle skærebord. Så mindre end et år efter indkøbet af Nyala’en, stod de nu med et skærebord der matchede formater, materialer, kapacitet og ikke mindst ambitionerne.

– Det har været en helt forrygende investering, siger René Wibe. På langt de fleste opgaver skal vi bare sætte i gang, så går resten af sig selv: montering af det rigtige værktøj, kalibrering samt søgning af skæreudgangspunkt. Og det er lige meget, hvordan pladen ligger. Tidligere brugte vi vel 15-20 minutter på at skifte mellem to opgaver. I dag tager det bare et par minutter, og så går selve skæringen lynhurtigt.

Nyt set-up i digitalprint

I år udløb så den femårige leasingaftale på deres digitalprinter. De stod overfor en forlængelse med et år, men var noget skuffede over, at prisen ikke faldt på en forlængelse. Printeren var jo afskrevet. Derfor undersøgte de markedet for eventuelt at anskaffe en ny, og her kom Canon ind i billedet med et godt tilbud.

For et beløb, der kun var marginalt dyrere end forlængelsen af den gamle leasing-aftale, kunne BUWI Grafisk få den seneste Canon imagePRESS 10010 og den spritnye Colorado 1630 UVgel storformatprinter. Den installation af en 1630’er i Danmark.

– Det er primært ved produktion af større plakatserier, at vi får glæde af Colorado’en. Før kørte vi små oplag på en ældre rulleprinter, som er langsom, eller brugte Nyala’en, som vi helst kører plader og meget store bannere på. Med Colorado’en i huset kan vi producere plakaterne i høj hastighed til en lav timesats. Så nu bliver pludselig vi meget mere konkurrencedygtige på plakater i større oplag, siger René Wibe.

Transformationen lykkedes

Nu har de huset fuldt at topmoderne, digitalt print- og storformat udstyr. På fem år har de flyttet omsætningen mellem offset, digitaltryk og storformat fra 60-20-20 til 20-30-50, således at 80% af omsætningen klares af deres eget digitale udstyr. De 20% offsetproduktion udføres i samarbejde med kollegaer i branchen.

René Wibe udtrykker stor tilfredshed med, at de har fået markant meget mere arbejde inde for shop-in-shop segmentet, messer (når det kan lade sig gøre) og ikke mindst arbejde for entreprenører og byggepladser.

– Der er en stor tilfredsstillelse ved at tage ud og montere en løsning. Du oplever resultatet og helheden og ikke mindst kundernes tilfredshed. Vi kunne dog godt være en mand mere, da den slags opgaver trækker en del på de mandskabsmæssige ressourcer. Men lige nu klapper vi hesten og venter til at corona’en er helt drevet over.

De har stadig en traditionel efterbehandlingsafdeling med bl.a. samlehæfter, falsemaskine, samt en Heidelberg Vingeautomat med præg, buk og stans. René Wibe og skiltetekniker Tahda (th) tjekker og pakker en af dagens produktioner.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01