Fra offsettrykkeri til skilte- og printvirksomhed på få år

PUBLICERET: 9 June 2021
OPDATERET: 9 June

BUWI Grafisk har 50-års jubilæum om få år. Den familieejede virksomhed har altid været solidt forankret i bog- og offsettryk verdenen. For to år siden tog de en drastisk beslutning og skilte sig af med offsetmaskinen, og har siden investeret massivt i digitaltryk og storformat. Transformationen ser ud til at lykkes.

Brødrene Brian og René Wibe overtog virksomheden fuldt og helt for to år siden efter deres far. En af de første store beslutninger var at sælge offsetmaskinen. René Wibe fortæller:

– Det en oplagt beslutning. Det var tydeligt, at opgavemængden til offset var for nedadgående og at avancen faldende, samtidig med at vi kunne håndtere flere og flere opgaver på vores digitaludstyr. Omvendt var offsetmaskinen betalt og kørte upåklageligt. Men vedligeholdelse ville blive en betydelig omkostning fremadrettet. Så da vi fik et godt tilbud på den, slog vi til.

Trykhallen, hvor offsetmaskinen stod, blev kort efter fyldt ud med en swissQprint Nyala storformatprinter. Med pengene fra offsetmaskinen kunne de lægge en solid udbetaling, så de månedlige afdrag blev overkommelige. Nyala’en afløste en lidt ældre og mindre storformatprinter og gav dem umiddelbart en produktivitetsforøgelse på 4-500 %, fortæller René Wibe.

Nyala’en fra swissQprint er installeret i hallen, hvor offsetmaskinen tidligere stod.

Behov for nyt skærebord

Med den øgede kapacitet og den øgede efterspørgsel efter print på plader og bannere opstod der et naturligt behov for en mere effektiv efterbehandling. Et skærebord fra Zünd stod øverst på ønskesedlen, men det er, som René udtrykker det, ”noget af en udskrivning”. Og da de lige havde foretaget en stor investering, lå det ikke i kortene. Men skæbnen ville det anderledes.

De havde et mindre skærebord, som endnu ikke var betalt ud. Men Zünd stod og skulle bygge om og tilbød at sælge en demomodel til en attraktiv pris, samt at hjælpe med at finde en køber til deres gamle skærebord. Så mindre end et år efter indkøbet af Nyala’en, stod de nu med et skærebord der matchede formater, materialer, kapacitet og ikke mindst ambitionerne.

– Det har været en helt forrygende investering, siger René Wibe. På langt de fleste opgaver skal vi bare sætte i gang, så går resten af sig selv: montering af det rigtige værktøj, kalibrering samt søgning af skæreudgangspunkt. Og det er lige meget, hvordan pladen ligger. Tidligere brugte vi vel 15-20 minutter på at skifte mellem to opgaver. I dag tager det bare et par minutter, og så går selve skæringen lynhurtigt.

Nyt set-up i digitalprint

I år udløb så den femårige leasingaftale på deres digitalprinter. De stod overfor en forlængelse med et år, men var noget skuffede over, at prisen ikke faldt på en forlængelse. Printeren var jo afskrevet. Derfor undersøgte de markedet for eventuelt at anskaffe en ny, og her kom Canon ind i billedet med et godt tilbud.

For et beløb, der kun var marginalt dyrere end forlængelsen af den gamle leasing-aftale, kunne BUWI Grafisk få den seneste Canon imagePRESS 10010 og den spritnye Colorado 1630 UVgel storformatprinter. Den installation af en 1630’er i Danmark.

– Det er primært ved produktion af større plakatserier, at vi får glæde af Colorado’en. Før kørte vi små oplag på en ældre rulleprinter, som er langsom, eller brugte Nyala’en, som vi helst kører plader og meget store bannere på. Med Colorado’en i huset kan vi producere plakaterne i høj hastighed til en lav timesats. Så nu bliver pludselig vi meget mere konkurrencedygtige på plakater i større oplag, siger René Wibe.

Transformationen lykkedes

Nu har de huset fuldt at topmoderne, digitalt print- og storformat udstyr. På fem år har de flyttet omsætningen mellem offset, digitaltryk og storformat fra 60-20-20 til 20-30-50, således at 80% af omsætningen klares af deres eget digitale udstyr. De 20% offsetproduktion udføres i samarbejde med kollegaer i branchen.

René Wibe udtrykker stor tilfredshed med, at de har fået markant meget mere arbejde inde for shop-in-shop segmentet, messer (når det kan lade sig gøre) og ikke mindst arbejde for entreprenører og byggepladser.

– Der er en stor tilfredsstillelse ved at tage ud og montere en løsning. Du oplever resultatet og helheden og ikke mindst kundernes tilfredshed. Vi kunne dog godt være en mand mere, da den slags opgaver trækker en del på de mandskabsmæssige ressourcer. Men lige nu klapper vi hesten og venter til at corona’en er helt drevet over.

De har stadig en traditionel efterbehandlingsafdeling med bl.a. samlehæfter, falsemaskine, samt en Heidelberg Vingeautomat med præg, buk og stans. René Wibe og skiltetekniker Tahda (th) tjekker og pakker en af dagens produktioner.

De seneste nyheder

Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

I sensommeren 2025 begynder Faller Packaging at producere æsker på den nye fabrik i Horsens.
faller
Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

Det er en forskningsbaseret kendsgerning, at psykologisk tryghed på arbejdspladsen giver bedre trivsel og bedre resultater. Men hvad er det? Og hvordan griber man det an?
psyk_01
Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

UPM Raflatac skifter navn

UPM Raflatac skifter navn til UPM Adhesive Materials fra og med den 12. juni.
tim-kirchen
UPM Raflatac skifter navn

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly