Er folietryk på gaveæsker og bæreposer m.m. ved at få en renæssance?

PUBLICERET: 8 March 2021
OPDATERET: 8 March

De skilter ikke med det hos Herlev Tryk & Print, men faktisk er de eksperter i håndgjort varmfoliering på den type produkter, som kan være svære at komme i en cylinderpresse. Det gælder fx de ovennævnte gaveæsker, mapper og punge i læder samt eksklusive bæreposer og tasker til mærkevarer fra eksklusive tøj- og kosmetikbutikker.

Lædermapper til kursusbrug, eksklusive bæreposer eller gaveæsker til fx brylupper er blandt de mange produkter som Herlev Tryk & Print laver. Nederst en typisk kliché til formålet.

Karsten Andersen købte sammen med en kollega trykkeriet Aage Petersen helt tilbage i 1984 og har siden købt en række andre mindre trykkerier. Heriblandt et folietrykkeri, hvis udstyr de fortsat har og som de, som nogle af de få, kan producere på. Undervejs hed de Herlev Folietryk, men har nu valgt at kalde sig Herlev Tryk & Print. At ordet print er blevet en del af navnet skyldes, at de for fire år siden valgte at investere i en digitalprinter som de netop har udskiftet til en Konica Minolta bizhub PRESS c1070.

De lever i overvejende grad af at være underleverandør til andre grafiske virksomheder og det er specialiteter som laminering, folietryk og indbinding af mindre oplag af bøger og hæfter i Unibind, som gør dem specielle. Efter at de har investeret i digitalprint, supplerer de også kunderne på den konto.

Folietryk er på vej tilbage

At folietryk ikke længere indgår i navnet kan synes lidt ejendommeligt, men Karsten Andersen forklarer:
– Folietryk har været nedadgående i en årrække. Nye digitale teknologier har overtaget mange de mindre opgaver fx visit- og lykønskningskort. Men det er som om, at det er ved at vende, især inden for de mere eksklusive segmenter. Vi laver rigtig mange bæreposer og æsker til eksklusive forretninger. Sjovt nok hovedsagligt udenlandske. Mange svenske og tyske. Ikke så mange danske. Men forhåbentlig kommer de med på bølgen. Vi kan også mærke, at mange firmaer skruer op for deres præsentationsmateriale. Der bliver lavet lædermapper med præg og gaveæsker med foliepræg til konferencer, møder, nye medarbejdere osv. Bryllupperne bliver der heller ikke sparet på, når de ellers kan afholdes.

De kan foliere emner i op til A3-størrelse med et foliepræg i A4-format. Da jeg kiggede forbi, var de i gang med nogle kraftige gaveæsker til hunkemöller + NAKD som ikke bare fik navnene på i folie, men med den tydelige taktile fornemmelse af at være præget ned i materialet. Der er altså noget særligt ved den oplevelse.

Stor mangfoldighed

Udover de fire håndbetjente folieringsmaskiner, forskellige Unibindere og deres digitalprinter, har de også en skæremaskine, hvor de skærer papir til for forskellige papirleverandører, en Duplo DocuCutter og en varmepresse til påtrykning af T-shirts.

De har lejet en del af pladsen ud til City Skilte som laver storformatprint. De har en freelance grafiker siddende også. Indtil fornylig havde de endda en billedkunstner boende, som brugte kontoret som atelier. Så mangfoldigheden i opgaver er betydelig hos Herlev Tryk & Print.

I dag er det primært folieringsopgaver og digitalprint som bidrager til forretningen, selvom de er friske på at tage alle de forskellige opgaver de magter. Og hvem ved, måske folietryk atter bliver så vigtig en del, at det må indgå i firmanavnet igen?

Der findes ikke mange håndbetjente præge- og folieringsmaskiner, der fortsat er i brug. Hos Herlev Tryk & Print har de fire, som alle er i drift.

De seneste nyheder

Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Mohrdieck Tryk A/S i Aabenraa lever af at kunne det, de andre ikke er så gode til.
mo_01
Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Konica Minolta bød på åbent hus, hvor kunder og andre interesserede kunne se, hvad fremtiden kan byde på af mere automatik og intelligent produktion.
km1
Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Trykbranchen har et stort behov for generationsskifte. Men at finde nye medarbejdere er en udfordring.
Sarah-Schumacher2
Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Akustikplader er sagen

Lars Petersen har haft mange projekter i sin karriere. Nu har han fuld fokus på akustikplader.
aq_01
Akustikplader er sagen

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly