De skilter ikke med det hos Herlev Tryk & Print, men faktisk er de eksperter i håndgjort varmfoliering på den type produkter, som kan være svære at komme i en cylinderpresse. Det gælder fx de ovennævnte gaveæsker, mapper og punge i læder samt eksklusive bæreposer og tasker til mærkevarer fra eksklusive tøj- og kosmetikbutikker.
Karsten Andersen købte sammen med en kollega trykkeriet Aage Petersen helt tilbage i 1984 og har siden købt en række andre mindre trykkerier. Heriblandt et folietrykkeri, hvis udstyr de fortsat har og som de, som nogle af de få, kan producere på. Undervejs hed de Herlev Folietryk, men har nu valgt at kalde sig Herlev Tryk & Print. At ordet print er blevet en del af navnet skyldes, at de for fire år siden valgte at investere i en digitalprinter som de netop har udskiftet til en Konica Minolta bizhub PRESS c1070.
De lever i overvejende grad af at være underleverandør til andre grafiske virksomheder og det er specialiteter som laminering, folietryk og indbinding af mindre oplag af bøger og hæfter i Unibind, som gør dem specielle. Efter at de har investeret i digitalprint, supplerer de også kunderne på den konto.
Folietryk er på vej tilbage
At folietryk ikke længere indgår i navnet kan synes lidt ejendommeligt, men Karsten Andersen forklarer:
– Folietryk har været nedadgående i en årrække. Nye digitale teknologier har overtaget mange de mindre opgaver fx visit- og lykønskningskort. Men det er som om, at det er ved at vende, især inden for de mere eksklusive segmenter. Vi laver rigtig mange bæreposer og æsker til eksklusive forretninger. Sjovt nok hovedsagligt udenlandske. Mange svenske og tyske. Ikke så mange danske. Men forhåbentlig kommer de med på bølgen. Vi kan også mærke, at mange firmaer skruer op for deres præsentationsmateriale. Der bliver lavet lædermapper med præg og gaveæsker med foliepræg til konferencer, møder, nye medarbejdere osv. Bryllupperne bliver der heller ikke sparet på, når de ellers kan afholdes.
De kan foliere emner i op til A3-størrelse med et foliepræg i A4-format. Da jeg kiggede forbi, var de i gang med nogle kraftige gaveæsker til hunkemöller + NAKD som ikke bare fik navnene på i folie, men med den tydelige taktile fornemmelse af at være præget ned i materialet. Der er altså noget særligt ved den oplevelse.
Stor mangfoldighed
Udover de fire håndbetjente folieringsmaskiner, forskellige Unibindere og deres digitalprinter, har de også en skæremaskine, hvor de skærer papir til for forskellige papirleverandører, en Duplo DocuCutter og en varmepresse til påtrykning af T-shirts.
De har lejet en del af pladsen ud til City Skilte som laver storformatprint. De har en freelance grafiker siddende også. Indtil fornylig havde de endda en billedkunstner boende, som brugte kontoret som atelier. Så mangfoldigheden i opgaver er betydelig hos Herlev Tryk & Print.
I dag er det primært folieringsopgaver og digitalprint som bidrager til forretningen, selvom de er friske på at tage alle de forskellige opgaver de magter. Og hvem ved, måske folietryk atter bliver så vigtig en del, at det må indgå i firmanavnet igen?