Tog til Tyskland og kom hjem med en ny produktionsprinter

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 1 December 2020
OPDATERET: 1 December

Tilbage i 1997 var Henrik Odgaard på udkig efter nye udfordringer. Både han og hustruen Lotte Odgaard er uddannet teknisk assistent. Henrik arbejdede som lagerchef, men der manglede noget. Så han undersøgte markedet for muligheder. Og en dag så han en lille billetmærkeannonce: Mindre virksomhed til salg. Henrik Odgaard skrev, at han var interesseret i at høre mere. Der gik lang tid, men pludselig en dag ringede en ældre herre og fortalte, at den mindre virksomhed var et trykkeri i Hobro. Hverken Henrik Odgaard eller hans hustru havde kendskab til trykkerier, men der kunne vel ikke ske noget ved at se på det.

Det gjorde de. Trykkeriet bestod af en to-farve og en én-farvemaskine samt en pladesætter, og den ældre indehaver lovede, at han hurtigt skulle lære dem at betjene udstyret. Så Henrik og Lotte Odgaard købte virksomheden. Kort efter overtagelsen holdt de en reception for de leverandører, der var tilknyttet trykkeriet. Her overhørte Henrik Odgaard en samtale mellem to personer. Den sluttede med spørgsmålet: Tror du, de overlever?

Hobrokalenderen er stadig populær

Det har de gjort indtil nu, og ”Lyntrykkeren”, som Henrik Odgaard bliver kaldt af kolleger i lokalområdet og kunder, har fået skabt en god lille virksomhed. Foruden ham selv, der står for den digitale afdeling og Lotte Odgaard, der står for al efterbehandling og færdiggørelse, er der ansat en trykker, Kenneth Grøn og en grafiker, Lotte Mikkelsen. Bogføring og fakturering står Lotte og Henrik Odgaard for. Og de to står også i spidsen for at holde orden og rent i trykkeriet.

Jeg tror sjældent, jeg har besøgt et så skinnede rent trykkeri – uanset om det var på kontoret, offsetafdelingen, storformat eller den digitale produktion for ikke at tale om færdiggørelsen, så var der ikke et stykke papir, der lå forkert, og slet ikke på gulvet. Og det er ikke fordi, de kører ”lean”, fortalte Henrik Odgaard. Det er blot fordi, han og de andre, trives bedst, når der er orden i tingene.

Trykkeriet er løbende udviklet – både med udstyr og lokaler

Kenneth Grøn har ansvaret for offset-afdelingen

– Det var ikke de mest hensigtsmæssige lokaler, trykkeriet lå i, da vi købte det. Men vi blev der i fem år. Så flyttede vi til nogle mere velegnede lokaler, og i 2006 byggede vi selv her på Sjællandsvej i Hobro.

Ikke længe efter overtagelsen tilbage i 1997 købte de ny trykmaskine og en samlehæfter. Først i 2000-tallet fik de en digitalprinter, og I 2006 da de flyttede i egne nybyggede lokaler, blev der også installeret en Ryobi, og året efter fik de storformat.

Lotte Odgaard står for efterbehandlingen og færdiggørelsen

I 2015 investerede de i en femfarve Komori. Sidste år begyndte de så småt at overveje om deres digitale produktionsprinter skulle udskiftes. Den var begyndt at koste lidt i reparationer og nedetid er også kostbar. Så en dag kom der en invitation til at besøge Konica Minoltas produktion i Tyskland.

Henrik Odgaard blev imponeret af både det maskinen kunne og selve maskiner, der er “kram”

Den invitation tog Henrik Odgaard imod. Og så var han solgt.

– Jeg blev lidt imponeret af maskinen. Den var bygget af kvalitetsmaterialer. Det var kram. Den løsning, der blev demonstreret, var en C6100 med IQ 501. Det var ikke bare maskinen, der var kram. Den printede også en flot og ensartet kvalitet, og den var superlet at kalibrere. Det der afgjorde valget, var dog den fine registrering af for- og bagside og den fantastiske billedgengivelse. Vi valgte en udgave med stacker og mulighed for at køre med lange ark.

Konica Minolta’en blev installeret i juni måned, og Henrik Odgaard er glad for investeringen.

– Jeg har altid haft interesse for maskiner, og for at effektivisere med udstyr. Det har vi opnået med C6100. Alle oplag op til 800-900 styk kører normalt digitalt, men vi veksler mellem udstyret afhængigt af, hvor der er bedst plads. Kvaliteten og nøjagtigheden på C6100 er så fin, at det ikke er noget problem.

Et ekstra lille plus

C6100 er fremragende til at køre kuverter, fortæller Henrik Odgaard. Ja, Lyntrykkeren synes lige frem, det er sjovt at køre kuverter, så der produceres flere og flere kuverter inhouse, og vacuum papirfremføringen er helt fantastisk, tilføjer Henrik Odgaard.

Udvikler ikke kun med udstyr

Gennem årene har Hobro Lyntryk også købt nogle mindre trykkerier. Og det er gået fint. Det er virksomhedernes aktiviteter, men ikke virksomhedernes udstyr, der er blevet købt. Og det er lykkedes for Hobro Lyntryk at få 90 procent af kunderne positivt med over i Hobro-virksomheden.

For at følge med kundernes ønsker til indkøb af miljøvenlige produkter, er de hos Hobro Lyntryk her i september måned også blevet FSC-certificeret.

Hvem er kunderne?

Grafiker Lotte Mikkelsen layouter mange af forenings- og kirkebladene.

– Vi har erhvervskunder inden for alle brancher, lige fra håndværkeren og produktionsvirksomheden til kulturlivet. Vi producerer mange kirke- og handicapblade, som vi også distribuerer. Flere af dem bliver også sat her hos os. Det klarer vores grafiker, Lotte Mikkelsen, forklarer Henrik Odgaard.

Vi skal være superfleksible

Som firmanavnet næsten siger, så er et af kendetegnene ved Hobro Lyntryk hurtige leveringstider.

– Derfor tager vi også kun opgaver ind, der produceres på én – evt. to dage. På den måde bevarer vi vores fleksibilitet. Vi vil gerne kunne beholde de mange små kunder. Men vi er også underleverandører til andre trykkerier, forklarer Henrik Odgaard.

Fremtiden – hvordan tegner den?

Lotte og Henrik Odgaard ser begge positivt på fremtiden

– Vi overlever Coronaen, og vi er ved at omdanne firmaet fra personligt ejet til selskabsform. Så bliver det lettere at sælge, når vi engang skal i gang med den proces.

– Vi er toptunede til de fleste opgaver, og vores produktion kører godt. Mange kunder sætter pris på, at de kan komme direkte i kontakt med mig, det er fordelen ved ikke at være så mange. Men det er også en udfordring, for vi er alle fire beskæftiget med forskellige opgaver hele dagen. Og vi skal blive bedre til salg. Vi har været heldige hidtil, hvor kunderne nok nærmest er kommet af sig selv og gennem anbefalinger. Men vi skal blive bedre til opsøgende salg. Derfor har vi også netop udsendt en lille bog med forskellige papirkvaliteter, så kunderne kan se muligheder, som de måske ikke lige selv tænker på, lyder svarene fra Henrik Odgaard, og han fortsætter:

–  Vi er godt rustet. Og vi er her også i fremtiden år, slutter Henrik Odgaard og Lotte Odgaard bakker med stor sikkerhed op om den forudsigelse.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01