Format i Horsens hed tidligere Grafisk Horsens – og før det Grafisk Tryk. Men de to indehavere Klaus Bruun og broderen Thomas Bruun, der har overtaget virksomheden fra deres forældre, ønskede at navnet skulle kommunikere lidt mere af det, virksomheden tilbyder: At komme med kreative og effektfulde løsninger til kundernes trykte opgaver samt deres grafisk visuelle løsninger.
I 2018 stoppede de med at producere på offset-udstyr. I dag er deres egen produktion ren digital, og de løser en bred vifte af opgaver lige fra tryk på fx krus og T-shirts til tryksager og bannere. Det meste løses i huset, hvor de råder over en Konica Minolta 6100, tre Mimaki-printere til blandt andet etiketter og storformat og en hybrid Agfa Anapurna, som løser mange skilteopgaver. Herudover har de også en del udstyr til efterbehandling. De kan blandt andet producere med metalfolieeffekter.
Nyt navn skulle signalere mere bureau end trykkeri
Navneændringen har de planlagt i et stykke tid, og da Corona-nedlukningen kom, fik de lidt ekstra tid, så der blev lagt sidste hånd på projektet, og de gik i luften med det nye navn 30. marts i år. Navnet blev positivt modtaget, og kunderne syntes, det var en fin lille nyhed midt i en svær tid.
Og svær var tiden også for Format. Efter en rigtig fin februar måned og en OK marts mærkede Format også nedlukningen i Danmark. De mistede 45 % af omsætningen. Både april, maj og juni var dårlige. På trods af, at de var presset på omsætningen, var alle virksomhedens fem personer i arbejde hele tiden, men grafikerne arbejdede hjemmefra. Her efter sommerferien er de heldigvis kommet rigtig godt med igen.
Navnet virker efter hensigten
På trods af udfordringer, så kan de hos Format mærke på forespørgsler og opgaver, at navnet virker.
– Nu hvor det grafiske og lokale præg er væk, signalerer navnet mere bureau-ydelser, og det ses på de opgaver, vi får. Vi kommer også mere i spil med forslag til idéer og design. Det er nogle gange ikke så meget, der skal til for at gøre en stor forskel, fortæller Klaus Bruun.
Her nævner Klaus Bruun blandt andet en opgave for et varmeværk, der ville have fokus på, at kunderne kunne spare penge. Henvendelsen til kunderne blev udformet som en bog, og når den blev åbnet, var der en sparegris og raslen af mønter. Ideen blev udviklet af Format i samarbejde med kunden. Oplaget var på 400, responsen var ca. 300 hits.
Det er den form for samarbejde, Format gerne vil satse endnu mere på, og det er det, navnet allerede nu viser vej til. I dag kommer omkring 30 procent af omsætningen fra ide og design. De arbejder også meget med hjemmesider, og er også i gang med at optimere deres egen webshop, sponsorskilte.dk. Det er en shop, der henvender sig helt specielt til virksomheder, der støtter sportsklubber med fx sponsorskilte.
Investerede midt i de værste måneder
Selv om det var nogle hårde måneder i andet kvartal, så valgte de at være proaktive. De havde en ældre printer, der trængte til at blive udskiftet, så lige som de udnyttede en stille periode til at gøre det sidste færdigt i forbindelse med deres navneskifte, så valgte de også at fortsætte deres research af markedet og finde en nye produktionsprinter, som de allerede havde påbegyndt i efteråret sidse år. Valget faldt på en Konica Minolta C6100, som blev installeret i april måned.
Passion skaber muligheder
– Det designgrafiske har altid fyldt meget i den tid, hvor Thomas og jeg har haft virksomheden. Jeg er kontoruddannet, men har altid arbejdet med det grafiske. Er helt autodidakt, men jeg har altid arbejdet kreativt, og trives godt med at udvikle idéer, der gør en kampagne til noget særligt, som fx den med sparegrisen. Det er nok passionen, der er vores vigtigste force, og den der skaber vores muligheder for nogle gode samarbejder med nye og gamle kunder fremover, slutter Klaus Bruun.