Ecograf: ”Det går vel egentlig OK …”

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 23 September 2020
OPDATERET: 23 September

Sådan lyder svaret på mit indledende spørgsmål om hvordan det går, da jeg besøger Ecograf i Brabrand. Men det efterfølges kort efter af sætningen: – men heller ikke mere. Det er virksomhedens indehaver og adm. direktør Flemming Jensen, der svarer, men Ole Trap Nielsen, der er medindehaver, nikker samtykkende.

Hos Ecograf blev de seks medarbejdere sendt hjem, da statsministeren lukkede Danmark den 12. marts. Men virksomheden lukkede ikke ned. Flemming Jensen og Ole Nielsen kørte selv opgaverne indtil medarbejderne kom tilbage på arbejde i august måned. Og resultatet er som nævnt egentlig OK, situationen taget i betragtning, og de to indehavere ser positivt på fremtiden.

De har fokus på både økonomisk produktion og miljøet

Ecograf lægger vægt på at alle deres produkter er produceret i Danmark, også når der er benyttet underleverandører.

”Eco” delen af navnet henviser til, at det er virksomhedens vision at køre en økonomisk ansvarlig drift af produktionen til fordel for kunderne. I dag kunne ”Eco” også stå for miljøvenlig produktion, for det har de større og større fokus på hos trykkeriet i Brabrand. De har både Svanemærket, er FSC-certificeret, og de er lige nu også meget langt i processen, der skal føre til en ISO 14001 miljøcertificering.

– Vi vil gerne kombinere en økonomisk effektiv produktion med en lige så miljøvenlig produktion. Man bliver lidt grebet af miljø, når man først begynder at kradse lidt i overfladen. Og vi tror på, at det betaler sig, men mærkerne gør det ikke i sig selv. Det skal bruges og kommunikeres, fortæller Flemming Jensen, og Ole Nielsen fortsætter – Vi går også op i, at vi kun producerer i Danmark – også når vi benytter underleverandører.

En tryksag skal skille sig ud

Hos Ecograf er de stolte af deres fag, og man skal turde differentiere sig på holdninger, mener de to indehavere, som ikke længere selv har offset i huset, men arbejder med at give kunderne de bedste løsninger med deres digitale produktionsmaskiner. Og de sætter gerne maskinerne på udfordringer, fx med at køre på mange forskellige papirkvaliteter.

– Der er så meget lækkert papir. Det vil vi gerne vise kunderne. Og vi inviterer dem gerne på besøg, så de selv kan komme og se og føle de forskellige muligheder inden for både bestrøgne og ubestrøgne papirkvaliteter og også mange med spændende strukturer i papiret, fortæller Flemming Jensen.

Hos Ecograf kan de inhouse både stanse, præge og forsyne tryksager med metalfolier. De har også inhouse efterbehandling og producerer mange limindbundne bøger. Her ses nogle Aros gavekortæsker med effektffuld guldfolie.

– Ja, vi kan godt lide at hjælpe vores kunder til at få et produkt, der skiller sig lidt ud fra mængden. Det kan fx være med præg, stans eller metalfolier. Teknologier, som vi har inhouse, og som giver nogle meget flotte effekter, kommenterer Ole Trap.

Ole Trap Nielsen, der er medindehaver af Ecograf, ses her ved virksomhedens Roland-printer.

Kunderne er mest Business-to-Business-kunder, men Ecograf er også underleverandør til andre trykkerier, lige som de selv bruger samarbejdspartnere, når de har noget, der fx passer bedre i en offset-maskine. Men de klarer de fleste opgaver på eget udstyr, lige fra visitkort, flyers, brochurer, æsker og magasiner til bøger.

Selv om de begge har en baggrund som grafiske trykkere, så er de glade for deres digitale maskiner, og for dem er fremtiden digital med alle de muligheder teknologien byder på. Men de ville gerne se nogle løsninger, der kører hurtigere og kan klare større formater.

Udfordringer og muligheder

Udfordringer er der naturligvis, men den største vil nok stadig være Corona-pandemien. Og Flemming Jensen forventer også, at der bliver færre grafiske virksomheder. Nogle vil lukke og nogle vil blive opkøbt eller fusioneret med større grafiske virksomheder.

Ecograf forventer selv, at de vil vækste organisk og nok også få et par medarbejdere mere. Men de har det egentlig OK, som de er i dag.

På udstyrssiden vil de som før nævnt følge med i udviklingen med hensyn til hastighed og format. Men de vil også se på muligheder inden for storformat og måske på print på andet end papir.

– Ja, vi vil fortsat gerne kunne producere mest muligt inhouse, så vi ser på forskellige forretningsområder. Det kunne også være inden for designdelen. Mulighederne er mange, og vi vil finde dem, vi skal gribe. Og ét er sikkert, vi er her også om fem år, lyder slutkommentaren fra Flemming Jensen.

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

De seneste nyheder

Heidelberg sætter ild i Hunkeler Innovation Days

For første gang nogensinde viser Heidelberg færdiggørelsesløsningen Fireline sammen med deres nye Jetfire 50 digitalprinter.
Heidelberg-Hunkeler_01

Kolind Bogtrykkeri overtager Hobro Lyntryk

De har haft nok at se til hos Kolind Bogtrykkeri det sidste års tid.
kolind-hobro

Agfa tilføjer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, der blev lanceret sidste år.
Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Inkjet-print med fuldautomatiseret efterbehandling

Oplev to nyudviklede efterbehandlingsløsninger til RISO’s inkjet-flagskib Valezus.
ExpeJet