Ricoh klar med nyheder inden for DTG, wideformat og flatbed

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 14 April 2020
OPDATERET: 14 April

I forbindelse med Fespa- og drupa-messerne, som nu begge er udskudt til henholdsvis efteråret 2020 og foråret 2021, ville Ricoh blandt andet have præsenteret løsninger inden for segmenter, hvor de endnu ikke står så stærkt. Vi har talt med Jan Brændholt fra Ricoh, som dog ikke er så bekymret over at bevæge sig ind på et marked, hvor der allerede er flere andre etablerede producenter. Ricoh skal nok vinde indpas, mener Jan Brændholt, på samme måde som de for 10 år siden gjorde det inden for produktionsprint.

Jan Brændholt, Ricoh

Nedenfor kan du læse vores interview med Jan Brændholt, Product & Business Manager Commercial and Industrial Printing Group

Hvilke produkter havde I glædet jer mest til at vise de danske kunder på de nu udsatte messer?

Ricoh Pro TF 6250

– For det første er FESPA messen, hvor de besøgende kommer fra et segment, som Ricoh er stærkt på vej ind i. Da vi både er producent af blæk og printhoveder, som allerede findes i vores konkurrenters maskiner såsom EFI og Roland DG. Som ”new kids on the blok” inden for Signage, grafisk storformat og indretningsområderne, så er hele vores produktportefølje spændende for alle, som beskæftiger sig med disse områder. Vores nye serier af UV-flatbed samt wideformat-produkter kan levere en uovertruffen fleksibel produktivitet.

– DRUPA 2020 i juni måned havde passet fantastisk til vores kommende multi-lancering. Her ville Ricoh virkelig have vist deres knowhow inden for tonerbaseret og ikke mindst inkjet produkter. Der vil de kommende måneder blive lanceret flere spændende produkter i alle vores segmenter, som vil styrke vores position på markedet. Så jeg kan kun opfordre alle læsere til at holde godt øje med pressemeddelelserne fra Ricoh Danmark, da der med sikkerhed vil være nogle kæmpe nyheder iblandt – mere kan jeg desværre ikke sige nu, udtaler Jan Brændholt

Hvorfor netop disse produkter?

Ricoh Pro L5160

– Vi ser et skifte i markedet i disse år, hvor tendensen går over imod inkjet teknologien. Så af indlysende grunde vil Ricoh bevæge sig ind på DTG (Tekstiltryk), wideformat samt flatbed markedet med produkt serierne Pro T7210/TF6250 samt Pro L5130/L5150. Og alt, hvad vi tilbyder kunderne, er rene Ricoh-produkter – lige fra teknologi og hardware til blæk, forklarer Jan Brændholt.

På hvilken måde vil disse produkter gøre en forskel for de danske virksomheder?

Ricoh Pro T7250

– I storformat kommer forskellen mellem en applikation, der adskiller sig fra det normale, og en der ikke gør, ofte an på produktet, der leverer den højeste kvalitet på en lang række medier såsom træ, metal og glas samt standardskilte og displaymaterialer som Forex, Dibond og akrylplader. Derfor har vi udviklet to UV-blæk-sæt. Pro TF6250-brugere vil være i stand til at vælge en blækform, der er designet til at sikre farveområdet inden for det grafiske og signmarkedet eller en blækform med høj vedhæftning, der er ideel til industrielle applikationer.

– LED-teknologien, som vi benytter, holder strømforbruget nede og hærder ved lave temperaturer. Det betyder, at man kan bruge tyndere medier uden risiko for smeltning eller snoning.

– Vedligeholdelse og brug er også let, og det kan hjælpe virksomheden med at få mest muligt ud af deres teknologiinvestering. One-touch automatiseret daglig vedligeholdelse samt selvrensning af printhovederne sikrer endvidere optimal oppetid, forklarer Jan Brændholt.

Hvem er den primære målgruppe for disse produkter?

– Der findes jo allerede etablerede producenter, som udbyder produkter til samme målgruppe, som vi henvender os til. Men det bekymrer os ikke, at vi først nu begynder at frigive produkter i segmenterne på et marked, hvor der allerede er en række velkendte konkurrenter, udtaler Jan Brændholt. – Jeg sammenligner det med dengang Ricoh begyndte at tilbyde arkbaseret produktionsprintere for lidt over 10 år siden. Dengang havde vi samme udgangspunkt som nu, hvor vi starter med at begive os ind på DTG, Wideformat samt flatbed markedet. Da vi startede med de arkbaserede produktionsprintere havde vi heller ingen markedsandele. I dag har vi over 40 procent i Danmark inden for produktionsprint, slutter Jan Brændholt samtalen.

Læs videre

Antalis satser stort på relanceringen af kendte varemærker

Forestil dig en verden uden Conqueror? Nej vel, det kunne Antalis heller ikke!
creative-papers_847x401

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Servicevirksomhed i stabil udvikling

– En serviceaftale er billigere end et nødudkald og så medvirker den til færre produktionsstop samt længere levetid på dit udstyr, fortæller Lars Notlev.
grafiskrep_01

Nyt mediehus samler kræfterne

AGI Publishing House, som udgiver nærværende nyhedsbrev i Danmark, slår sig sammen med emballagemagasinet nord emballage og onlinemediet Packnews.
sammenlægning

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01