Agfa og TFL går sammen om inkjet-projekt til print på læder

PUBLICERET: 26 February 2020
OPDATERET: 26 February

Agfa og TFL har indgået et strategisk partnerskab med fokus på udviklingen af Alussa. Det er en dedikeret inkjet-printløsning til dekoration af ægte læder i høj kvalitet. Den type læder bruges bl.a. af mode- og møbelbranchen, samt i bil- og luftfartsindustrien og i indretningen af maritimt udstyr.

Alussa er summen af et antal nøje tilpassede komponenter. Agfa udvikler inkjetprinteren og den dedikerede inkjet-farve såvel som softwaren til at styre og overvåge printprocessen. TFL leverer en specialudviklet coatingkemi. Alussa gør det muligt for læderindustrien at dekorere læder af høj kvalitet på en sådan måde, der giver fremragende ydelse og stor fleksibilitet og ridsemodstand. Alussa skulle være den første industrielle inkjet-løsning, der kan håndtere op til 100.000 bøjninger uden at det går udover printet. Den kan producere 80 m² i timen.

Stigende behov for individuel tilpasning

Alussa kan udskrive både hvide og fuldfarve designs med fotografisk kvalitet på forskellige typer læder. Da det er en digital udskrivningsløsning, er den ideel til individuel tilpasning af læderprodukter. Den giver også lige så let mulighed for at fremstille prøver forud for produktion af store mængder.

– Print på læder med inkjet-teknologi samt at opnå topydelse med hensyn til fleksibilitet og ridsemodstand er en kompleks udfordring, fortæller Tom Cloots, direktør Industrial Inkjet Agfa. – Alussa-læderprint inkorporerer både Agfas enorme ekspertise inden for inkjet-teknologi, grafisk arbejdsgang og farvestyring og TFL’s dybdegående viden om coatingkemi og påføringsteknikker til coating. Det kombinerer det bedste fra to verdener for at give en perfekt synergi mellem læder og inkjet-farve.

– Modetendenser ændrer sig hurtigt, og det ser ud til, at hastigheden på ændring og ønsket om individualisering øges år for år. Dette er en stor udfordring og mulighed for læderindustrien. Derfor er vi meget glade for partnerskabet mellem Agfa og TFL. Sammen kan vi skabe utallige, tilpassede modeeffekter kombineret med høje bøjnings- og bæreegenskaber for at imødekomme de hurtigt skiftende krav fra dagens modeindustri, siger Markus Hess, global chef for produktmarkedsføring TFL.

Agfa og TFL præsenterede Alussa på SIMAC TANNING TECH-messen dedikeret til læderindustrien i Milano den 19-21 februar.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Antalis satser stort på relanceringen af kendte varemærker

Forestil dig en verden uden Conqueror? Nej vel, det kunne Antalis heller ikke!
creative-papers_847x401

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

De seneste nyheder

Amstrup skifter udtryk

Vibeke Amstrup fortæller, at Amstrup er en virksomhed i konstant udvikling og at de med deres nye branding forsøger at afspejle dette.
amstrup

International Paper overhaler Mondi indenom

Vi kunne fornylig fortælle, at papirgiganten Mondi og DS Smith var blevet enige om indholdet i en handel, hvor Mondi købte DS Smith.
IP og DS Smith

Epson vil ændre spillereglerne for de små producenter

Under temaet ‘Præcis, kompakt og energibesparende’ lancerer Epson deres Drupa-planer.
Epson_Drupa

Sign Service og College360 gør eleverne klar til Skills

For tredje år i træk er skilteteknikerne med til DM i Skills som konkurrencefag.
skills_05