Agfa og TFL går sammen om inkjet-projekt til print på læder

PUBLICERET: 26 February 2020
OPDATERET: 26 February

Agfa og TFL har indgået et strategisk partnerskab med fokus på udviklingen af Alussa. Det er en dedikeret inkjet-printløsning til dekoration af ægte læder i høj kvalitet. Den type læder bruges bl.a. af mode- og møbelbranchen, samt i bil- og luftfartsindustrien og i indretningen af maritimt udstyr.

Alussa er summen af et antal nøje tilpassede komponenter. Agfa udvikler inkjetprinteren og den dedikerede inkjet-farve såvel som softwaren til at styre og overvåge printprocessen. TFL leverer en specialudviklet coatingkemi. Alussa gør det muligt for læderindustrien at dekorere læder af høj kvalitet på en sådan måde, der giver fremragende ydelse og stor fleksibilitet og ridsemodstand. Alussa skulle være den første industrielle inkjet-løsning, der kan håndtere op til 100.000 bøjninger uden at det går udover printet. Den kan producere 80 m² i timen.

Stigende behov for individuel tilpasning

Alussa kan udskrive både hvide og fuldfarve designs med fotografisk kvalitet på forskellige typer læder. Da det er en digital udskrivningsløsning, er den ideel til individuel tilpasning af læderprodukter. Den giver også lige så let mulighed for at fremstille prøver forud for produktion af store mængder.

– Print på læder med inkjet-teknologi samt at opnå topydelse med hensyn til fleksibilitet og ridsemodstand er en kompleks udfordring, fortæller Tom Cloots, direktør Industrial Inkjet Agfa. – Alussa-læderprint inkorporerer både Agfas enorme ekspertise inden for inkjet-teknologi, grafisk arbejdsgang og farvestyring og TFL’s dybdegående viden om coatingkemi og påføringsteknikker til coating. Det kombinerer det bedste fra to verdener for at give en perfekt synergi mellem læder og inkjet-farve.

– Modetendenser ændrer sig hurtigt, og det ser ud til, at hastigheden på ændring og ønsket om individualisering øges år for år. Dette er en stor udfordring og mulighed for læderindustrien. Derfor er vi meget glade for partnerskabet mellem Agfa og TFL. Sammen kan vi skabe utallige, tilpassede modeeffekter kombineret med høje bøjnings- og bæreegenskaber for at imødekomme de hurtigt skiftende krav fra dagens modeindustri, siger Markus Hess, global chef for produktmarkedsføring TFL.

Agfa og TFL præsenterede Alussa på SIMAC TANNING TECH-messen dedikeret til læderindustrien i Milano den 19-21 februar.

De seneste nyheder

Robotfactory med fuldautomatisk skæresystem

Robotfactory viste på FESPA deres automatiserede skæresystem med to ABB-industrirobotter i samarbejde med et industrielt Zünd D3 skærebord.
robot_01

Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S

Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S og styrker efterbehandlingstilbuddet i Prinfo-kæden.
Screenshot

Fujifilm: "Det er sjældent, at der lanceres en ny blækteknologi"

Fujifilm har udviklet en helt ny blækteknologi. AQUAFUZE kombinerer UV-LED og vandbaseret blæk.
Fuji_01

Dansk virksomhed indtager USA og indgår samarbejde med Disney

Poster & Frame Art Group har på få år skabt en international succes, der bringer dansk design og automatiseret printproduktion til USA.
P&F_01

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Antalis satser stort på relanceringen af kendte varemærker

Forestil dig en verden uden Conqueror? Nej vel, det kunne Antalis heller ikke!
creative-papers_847x401