RFID vokser markant i detailhandlen

PUBLICERET: 20 November 2019
OPDATERET: 20 November

Milliarder af RFID-tags vil i fremtiden understøtte en lang række interaktive funktioner og oplevelser i detailhandelen, hvor butikkerne vil bruge teknologien på helt nye måder. Således siger Keith Bothmann, indehaver af grossistvirksomheden KAR-MIL A/S, der er blandt landets største distributører af RFID-tags til blandt andet etiket- og emballageindustrien, og eneste danske medlem af industrialliancen RAIN RFID.

RAIN RFID, der blev etableret af bl.a. Google, Intel og Smartrac i 2014, har lavet en analyse, der forudser en eksplosiv udvikling i brugen af bl.a. RFID-tags. De anslår, at The Internet of Things (IoT), årligt vil forbinde over 25 mia. enheder i 2020. Og at der samme år vil være over 100 mia. RFID-tags i brug.

– Vi har allerede nogle kunder i den grafiske verden, men vi venter stadig på det helt store gennembrud, som især vil blive drevet af detailhandlen og sundhedssektoren, siger Keith Bothmann.

RFID-tags kommer i alle mulige varianter fra dem som skal skydes ind i nakken på dit kæledyr til helt almindelige flade labels, som vi kender så godt.

Fra hot-foil til RFID-tags

KAR-MIL A/S er en fusion af to selskaber, der begge primært solgte folier til varmeprægning. Efter en tid hos Avery Dennison i Tyskland vendte Keith Bothmann tilbage til Danmark med ønsket om at starte selv. Han købte først firmaet Robert Christensen og siden KAR-MIL, som nu lægger navn til selskabet. Udover folier og termotransfer-etiketter er forretningen stille og roligt blevet udvidet med RFID-tags.

RFID-tags kommer i alle mulige afskygninger fra helt bitte små, som fx kan skydes ind under huden på dit kæledyr og til nogle virkelige store klodser, der kan modstå slag, kemikalier, varme og hvad de nu ellers kan udsættes for på fx en boreplatform. Og så kan de være helt flade og en del af en etiket eller et festivalarmbånd og indeholde ret meget information.

Hvad skal det bruges til?

Formålet med at bruge RFID-tags kan være mangfoldigt. Fra produktions-, transport og lagerinformation, over tyverisikring og overvågning til salgs- og kunderelaterede funktioner og oplevelser.

– Teknologien rummer store perspektiver. Med udviklingen af  Internet of Things (IoT) kan hver enkelt ting vi fremstiller have sin egen helt individuelle identifikation, som kan kommunikere med internettet uafhængigt af vores indgriben. Det giver nogle fantastiske muligheder, men rummer selvfølgelig også en række etiske spørgsmål, siger Keith Bothmann.

– Det handler på den ene side om, at vi ikke ønsker at blive overvåget og kontrolleret, men på den anden side kan vi gøre mange ting enklere, sikrere og måske endda redde liv, hvis sådan noget teknologi bruges rigtigt.

Praktiske funktioner

RFID-tags skal kunne læses af en scanner for at have nogen værdi. De kan, afhængigt af formålet, se vidt forskellige ud. Hvis det er et spørgsmål om at holde styr på fx et tøjlager kan scanneren se ud som en dørkarm, der registrerer alt, der bliver bragt igennem døren. På den måde vil man vide præcis, hvad der er inde på lageret. Ikke bare hvor mange skjorter, men præcis hvilke størrelser, farver og dessiner der er tale om.

Men de vil ikke kun kunne indeholde information. De vil også kunne opsamle information, hvis de bygges sammen med fx varme- eller fugtighedssensorer. Keith nævner et eksempel på, at man kunne udstyre bleer med RFID-tags og fugtighedssensorer. Så vil tag’en, når den når et vist niveau, kunne give lyd fra sig. Det kunne være praktisk i daginstitutioner eller i ældreplejen.

En RFID-tag ville også kunne indeholde fx en vaskeanvisning, så hvis scanneren var monteret i en vaskemaskine, så kunne den selv indstille vaskeprogrammet eller advare om, at der var blandet forskellige tøjtyper sammen.

Detailhandelen og sundhedssektoren går forrest

Keith Bothmann vurderer, at særligt detailhandelen og sundhedssektoren vil tage teknologien til sig. Han siger:

– Tager vi fx en tøjbutik, så kan RFID-tags indgå på mange måder, men vi vil naturligvis se rigtig mange være en del af de etiketter og mærker som allerede sidder på tøjet i dag. De vil blandt andet sikre en markant bedre lagerstyring og kunne fungere som tyverisikring. Men de vil også kunne skabe grundlaget for betjeningsfri betaling, hvor de bare putter tøjet i en poser og holder den op foran en scanner. Du betaler for varerne med dit kort eller telefon, og samtidig afkodes tyverisikringen.

Keith fortæller også, at en række store institutioner er langt med implementeringen af RFID-tag i hverdagen. Det gælder fx Aarhus Universitetshospital og Danmarks Radio, der ser mange fordele i at have bedre styr på deres udstyrs tilgængelighed, så man ikke skal spilde tid på at lokalisere hvor noget befinder sig.

Der er bestemt grund til at orientere sig nærmere om, hvilke muligheder der ligger i brugen af RFID-tags. Meget tyder på, at der bliver en markant efterspørgsel, ikke mindst fra detailhandelen.

De seneste nyheder

Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

På årets Fespa bød Durst Group på flere nyheder, ikke mindst den nye fladbed-printer P5 X, som bliver virksomhedens stærke kort i Europa, når salget af Vanguard ophører.
Durst_01
Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Med nyheder inden for både flatbed- og rulleprint samt DTF/DTG havde Epson meget at fremvise på FESPA.
S7100
Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly