10 procent af omsætningen skal komme fra noget nyt

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 8 November 2019
OPDATERET: 8 November

For halvandet år siden besøgte jeg Hvid Grafisk i Randers. Dengang havde de fået muligheden for at tilbyde deres kunder at printe med hvid og lak. Nu er de gået skridtet videre og kan også printe med både guld og sølv.

Det tilbød de også kunderne tidligere, men opgaverne blev så løst eksternt, og det forlænger leveringstiden. Lars Hvid, som er indehaver af trykkeriet, vil gerne være i stand til at løse det meste inhouse og med korte leveringstider. De fire faste medarbejdere kører omkring 40 forskellige opgaver gennem produktionen dagligt, og kunderne – små 2.000 – kommer fra hele landet, men specielt fra det østjyske. Hvid Grafisk er også underleverandør til andre trykkerier på specielle opgaver.

Forsøger hvert år at have et nyt tilbud til kunderne

Det kan fx være opgaver, der løses på deres QRES UV flatbedprinter, der kan printe på emner op til 30 cm tykkelse, og de behøver ikke have en ensartet glat overflade.

– Vi kan løse det meste inklusiv emballage. Og vi siger ikke nej til opgaver. Vi finder hellere en løsningsmodel, jeg kan godt lide at være innovativ. Det er en del af den service, vi giver kunderne, fortæller Lars Hvid.

En “trappetrinsklods” med print, produceret på QRES-maskinen

Hvid Grafisk har en del udstyr i deres produktionslokale, der tydeligt bærer præg af, at det er et sted, hvor der løses mange – og meget forskellige opgaver – hver dag. Lars Hvid har en udviklingsstrategi, der går på, at 10 procent af omsætningen hvert år skal komme fra noget nyt. På den måde ønsker han konstant at være i stand til at kunne tilbyde kunderne noget andet, noget mere eller noget specielt, som de ikke kan få andre steder. Og det skal sikre, at virksomheden konstant udvikler sig. Men der er ikke tale om en egentlig vækststrategi.

– Vi har nogenlunde den størrelse, der er fornuftig for mig. Vi er ikke flere, end at vi kan tåle et par ”døde” uger, og vi har et fast netværk at ungarbejdere, vi kan trække på, hvis der opstår behov. Og så er vi da heller ikke bange for at blive lidt længere, hvis det er nødvendigt, forklarer Lars Hvid.

Ønsket om at en del af omsætningen hvert år skal komme fra noget nyt, kan fx ses i investeringen i QRES flatbedprinteren, og i Ricoh C7100, der kunne printe hvid farve.

Nye muligheder i 2020 – eller allerede nu

Plakater produceret med guld, der ligner metallet “guld”

Hvad skulle det næste så være? Lars Hvid havde et ønske om at kunne printe en flot guld-farve inhouse. Den tanke blev luftet lidt for nogle leverandører, blandt andet Hansen Print, som forhandler Xerox-udstyr. Hans Manthai fra Xerox tog derfor på besøg hos Hvid Grafisk og afleverede nogle guld-prøvetryk, der var produceret på Iridessen. Det fangede Lars Hvids interesse, og han blev inviteret med på en kundetur til London, for at opleve Iridessen installeret hos et trykkeri.

– Kvaliteten overbeviste mig, og så er printbredden 1.20. Det er en fordel for mange af de opgaver vi løser, fortæller Lars Hvid.

En af de opgaver, der skal køres på den nye printer, der har været installeret en god måned tid, da jeg besøger trykkeriet, er en bilforhandler, der skal have løst nogle opgaver i metalfarver, der svarer til de biler, kunderne ønsker.

Endnu et eksempel på en opgave, der er printet på den nye Iridesse

For Lars Hvid var det også vigtigt, at han i London blev overbevist om, at Iridessen er en stabil højproduktionsmaskine med en rigtig god printkvalitet, udover inline-muligheden for guld, sølv og metal i en ensartet fantastisk kvalitet. Samt ikke mindst et fornuftigt prisniveau, og et godt samarbejde med Hansen Print og Xerox, som Lars Hvid udtrykker det.

Den første måned har Iridessen kørt over 100.000 klik – helt uden problemer. Der skal blot fyldes toner på.

– Og nu ser jeg frem til, at vi også skal have tid til at eksperimentere lidt med printeren. Vi skal blandt andet i dag forsøge at køre med silkepapir. Det er vigtigt, at vi finder ud af, hvad vi kan tilbyde kunderne. De nye muligheder vi får med Iridessen skal jo i 2020 udgøre omkring 10 procent af omsætningen, slutter Lars Hvid vores samtale.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Skær 50% af de administrative omkostninger

Ca. 40% af omkostningerne ved dine trykordrer er administrative. MultiPress garanterer, at du kan halvere disse omkostninger og fordoble din indtjening.
Multiline_01

Branchen har ikke helt set alle mulighederne – nu får de chancen

Danske ViewNet fremstiller og drifter LED-skærme og informationssystemer til detailhandelen og digitale way-finding systemer til virksomheder og institutioner.
viewnet_01

Bedre flagkonfektionering og kvalitet

Den bedste kvalitet til en konkurrencedygtig pris. Det er, hvad InterFlag ønsker at opnå for alle skiltemagere og flagsælgere i Europa. På Sign Print & Pack vil de demonstrere det.
interflag_02

3M solfilm-certificering er blevet populær

Sign Service har succes med et alsidigt kursus i solfilm, som både handler om teori og praksis.
Benny-solfilm