For godt to år siden besøgte jeg iværksættervirksomheden Novictus. Den er startet af to barndomsvenner, Danni Leonhardt og Kevin Agerholm. De to havde fundet en niche. Produktion og forsendelse af indrammede kunstplakater forsynet med rigtigt glas i rammen – og ikke blot plexiglas, som var den mulighed, der ellers var på markedet.
De udviklede en emballageløsning, der kunne klare forsendelse af glas, uden det gik i stykker. Men udover at forsyne plakaterne med ramme og rigtig glas, ville de også tilbyde kunstnerne at printe deres kunstværker som plakater i høj kvalitet – on demand. Mange kunstnere havde tidligere været tvunget til at bestille et større oplag af deres plakater for at få en fornuftig styk-pris. Og de bandt både penge i det store oplag, og skulle selv bruge tid på både salg og forsendelse.
Forretningskonceptet
Novictus’ koncept går ud på at kunstnerne blot skal koncentrere sig om at være kreative og markedsføre deres arbejde. Resten klarer Novictus.
De startede virksomheden hjemme i Dannis lejlighed. Men pladsen blev hurtig for trang, og de fandt et produktionslokale uden for Roskilde. Her stod, da jeg besøgte dem første gang, tre Epson Stylus Pro 11800 og en helt nyinstalleret Epson SureColor P20000. Endvidere havde de et Fotoba Digitrim skærebord og de benyttede Caldera Software. De havde også fået to medarbejdere, og artiklen sluttede med en kommentar om at de håbede, de snart havde fundet endnu en medarbejder.
Det fik de – og mere til. Tilbage i 2017 lejede de et lokale på 400 kvm i en større bygning. I dag råder de over hele bygningen på 4.000 kvm og der er ved at blive opført yderligere en hal på 2.000 kvm. Medarbejderne er vokset til nu at være 25, og i produktionen står nu fire nye Epson-maskiner, en ImagePress fra Canon, der kører postkort-produktion, samt endnu et Fotoba skærebord, En duplo skæremaskine og en Matrix foliemaskine.
Konceptet holdt – og medarbejdertallet steg
– Vi er gået fra at være en start-up, til at være en rigtig virksomhed, der kræver ”ledelse”, fortæller Kevin Agerholm, og fortsætter: – Det var en udfordring af gå fra 10 medarbejdere og opefter. Samtidigt med at vi selv måtte trække os ud af produktions-, pakke- og lageraktiviteterne. Pludselig skulle vi skabe teams, arbejdsmiljø og finde en balance med højt tempo og højt humør på samme tid. Det har været en udfordring.
De har samarbejdet med de omkringliggende kommuner om at få medarbejdere, og de har kun ros til samarbejdet. De fleste medarbejdere kommer i dag fra lokalområdet, og de har fundet en god rytme til at få alle godt integreret. De fleste er yngre mennesker som Danni og Kevin.
– Vi giver alle en chance og noget ansvar. Det ser ud til at fungere. Men det er hårdt arbejde, fortæller de to virksomhedsejere.
Det kan være dyrt at fejlinvestere
Lige nu er de i gang med at teste kvaliteten på en Colorado-løsning fra Canon, som automatisk skal skæres af den nye fotoba XLA. Kunstnerne, der får produceret deres plakater hos Novictus, forventer en høj kvalitet, så fejlinvesteringer kan blive dyre.
– Det er vigtigt, at vi er sikre på, at nyt udstyr virkelig lever op til vores krav, fortæller Danni. – Det er ikke kun det at have medarbejdere, vi har skulle lære. Vi har også ad den hårde vej måtte lære at investere. Vi har brændt os på udstyr, der ikke levede op til vores forventninger, så nu sikrer vi os bedre inden en købsbeslutning.
Coloradoen skal – hvis den printer i den forventede kvalitet – installeres sammen med endnu en Fotoba XLA-løsning. Og det hele må gerne gå lidt stærkt, for udstyret mangles i produktionen.
Den automation, der er mellem print og skær er nødvendig med den mængde, der køres gennem produktionslokalerne hver dag. Der ses også på robotløsninger, for det er nødvendigt at effektivisere, hvor det er muligt.
En produktiv virksomhed
Der produceres 24 timer i døgnet. I gennemsnit har de mellem 2-4.000 forsendelser hver uge, og de printer omkring 2-3.000 print hver dag.
Med On demand-produktionen er det muligt for kunstnerne at tilbyde deres ”kunstværker” i forskellige størrelser uden ekstra omkostninger, og i dag kan der vælges mellem 12 forskellige rammer, hvilket giver en unik fordel, da kunderne kan vælge præcis den størrelse og ramme de ønsker.
Egne plakatbutikker
I artiklen fra 2017, kunne man bl.a. læse at Novictus netop havde åbnet deres første shop-in-shop i Magasin i København. De havde selv designet og udviklet ”butiksindretningen” til plakater og rammer. Designet er senere blevet videreudviklet til to brands Poster and Frame og Wonderkids til børneuniverset.
I dag har de ca. 400 fysiske butikker rundt om i verden. Og de har netop åbnet deres første egen butik på Niels Hemmingsens Gade i København. Her ”brandes” både Poster and Frame, og Wonderkids.dk.
For at sætte ekstra fokus på indretning med plakatkunst, deltog de i august også på Formlandmessen for første gang, og succesen der har givet mod på mere. De har ansøgt og er netop blevet godkendt til at udstille på den tilsvarende messe i Paris, i efteråret 2020.
Udfordringer og fordele undervejs
– Den største udfordring har helt afgjort været at kontrollere kvalitet, tempo, personale og kundeservice på samme tid. Da vi var en lille virksomhed kunne vi være administrative morgen og aften, og styre slagets gang i produktionen om dagen. Det er ikke muligt mere. Det er en proces, vi arbejder på hver eneste dag i øjeblikket, at uddelegere ansvar og arbejdsopgaver, og turde stole på at resultatet bliver som forventet, lyder det fra Kevin Agerholm, da jeg spørger ind til fordele og ulemper gennem de sidste par år, og Danni Leonhardt forstætter: – Både fordele og ulemper har nok på en måde grobund i det samme. Det at vi ikke kendte den grafiske branche. Vi vidste ikke, hvad man kunne forvente af udstyret. Det har betydet, at vi har stillet krav på en anden måde, og måske været en mere besværlig kunde, der har sat de forskellige leverandører på arbejde, Vi har tit spurgt ind til ”løsninger”, der for os var ganske logiske, fx en-til-en automatisk farveoptimering. Så ulempen er vendt til en fordel, kan man sige, da vi nu udvikler på både software og maskiner.
En anden årsag til Novictus’ succes skal nok findes i konceptet. Virksomheden har løst kunstnernes arbejde med at printe on demand, indramme og sende.
– Og så holder vi naturligvis det, vi lover, og vi er endnu ikke større, end at kunstnerne føler sig trygge, fortæller Danni og Kevin.
Fremtiden – den er svær at spå om
Inden for det seneste 1,5 år har Novictus femdoblet væksten. Fået mange nye medarbejdere og nyt udstyr. Og de har udvidet kraftigt på lokalesiden. De havde i 2017 150 kunstnere, de samarbejdede med. I dag har de 350 plus de løse, som de udtrykker det. Og de har mange fysiske salgssteder. Til stor gavn for både dem selv og deres kunstnere. Hele den vækst kræver, at de fremover koncentrerer sig om driften. De er derfor ved at indrette kontorer, så de og et par nye administrative medarbejdere kan trække sig tilbage fra produktionen. Der skal også gøres plads til en salgschef og et salgsteam.
Det går forrygende, men de er også godt klar over, at de ikke kan fortætte væksten på samme høje niveau.
Indtil nu har de været helt selvfinansieret. De har brugt overskud til at investere i væksten, og har ingen gæld. – Det er en god fornemmelse, lyder det samstemmende fra de to.
Men hvad fremtiden bringer er lidt svært at spå om.
– Det ved vi ikke. Vi fortsætter arbejdet, optimerer internt og gør os klar til fortsat vækst. Væksten kommer nok specielt til at ske i udlandet – ikke mindst i USA, fortæller Danni.
– Vi er også blevet kontaktet af flere investorer og mulige samarbejdspartnere, fortæller Kevin.
– Men her og nu har vi givet os selv en seks måneders periode med håndjern på. Hvor der ikke må ske større ændringer end det, der allerede er sat i gang, vi fortsætter de interne optimeringer af arbejdsgange for at finde fodfæste, hvor vi nu er. Måske bliver vi der, og måske åbner vi op for fortsat væksteventyr, hvem ved, fortsætter Kevin Agerholm og Danni Leonhardt slutter samtalen med denne kommentar: – Vi har brug for pausen til sammen at finde ud af, hvad vi vil, og hvordan vi bedst kommer i den retning.