Det er let at finde på et smart ord, og med online-medier kan det hurtigt blive ”hypet”. Det er også tilfældet med begrebet ”upcycling”. Det lå lige til ”højrebenet” i disse miljøtider for medie/folie-leverandører at gribe muligheden for et ekstra salgsargument: Klimaet, som har topprioritet ikke bare i Norden men i store dele af verden. Og hele upcycling-ideen er jo fantastisk, både for klimaet og for den enkeltes økonomi.
Hvorfor udskifte et køkken, der fungerer, hvis man kan opnå den ønskede fornyelse ved at give overfladerne et nyt ”look”. Og man kan få næsten et hvert ønskeligt udseende i dag. En trævæg, der er skabt med folie, behøver ikke blot ligne træ, det kan også føles som træ. Det samme gælder en murstensvæg som vist på billedet (“klippet” fra en brochure).
Mange hoteller, restauranter, institutioner og lignende har allerede taget upcycling-trenden til sig. Det er hurtigere, enklere og ikke mindst mere økonomisk. Derfor begynder vi også at se private forbrugere gøre større brug af fornyelse med folier i deres hjem, på biler og i både.
Med foliering får man ikke blot mulighed for en prisbillig fornyelse af eksisterende udstyr, man får også en helt unik mulighed for at sætte sit personlige præg på sit hjem, sin bil, sin cykel eller … Ja mulighederne er næsten uanede.
Det kan derfor heller ikke undre, at Formland-messen i Herning igen i år havde udstillere med, der viste muligheder inden for upcycling med folier. Og interessen var stor, forlyder det fra den ene udstiller, jeg har talt med.
Også på Sign, Print & Pack-messen i Odense den 18. -19. september kan de besøgende på flere stande studere muligheder inden for den nye trend: Upcycling. Og vil man se, hvordan man indpakker fx en bil, så afvikles der både Hexis the Battle og Danmarksmesterskab for ”wrappere”.
”Upcycling” er nok mere end et smart ord for en smart trend. Det er en ganske fornuftig udvikling i en tid, hvor miljø er i fokus, da det har et mindre ressourceforbrug end fx nyproduktion eller normalt genbrug.