Upcycling – en opreklameret trend eller …?

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 28 August 2019
OPDATERET: 28 August

Det er let at finde på et smart ord, og med online-medier kan det hurtigt blive ”hypet”. Det er også tilfældet med begrebet ”upcycling”. Det lå lige til ”højrebenet” i disse miljøtider for medie/folie-leverandører at gribe muligheden for et ekstra salgsargument: Klimaet, som har topprioritet ikke bare i Norden men i store dele af verden. Og hele upcycling-ideen er jo fantastisk, både for klimaet og for den enkeltes økonomi.

Hvorfor udskifte et køkken, der fungerer, hvis man kan opnå den ønskede fornyelse ved at give overfladerne et nyt ”look”. Og man kan få næsten et hvert ønskeligt udseende i dag. En trævæg, der er skabt med folie, behøver ikke blot ligne træ, det kan også føles som træ. Det samme gælder en murstensvæg som vist på billedet (“klippet” fra en brochure).

Mange hoteller, restauranter, institutioner og lignende har allerede taget upcycling-trenden til sig. Det er hurtigere, enklere og ikke mindst mere økonomisk. Derfor begynder vi også at se private forbrugere gøre større brug af fornyelse med folier i deres hjem, på biler og i både.

Med foliering får man ikke blot mulighed for en prisbillig fornyelse af eksisterende udstyr, man får også en helt unik mulighed for at sætte sit personlige præg på sit hjem, sin bil, sin cykel eller … Ja mulighederne er næsten uanede.

Det kan derfor heller ikke undre, at Formland-messen i Herning igen i år havde udstillere med, der viste muligheder inden for upcycling med folier. Og interessen var stor, forlyder det fra den ene udstiller, jeg har talt med.

Også på Sign, Print & Pack-messen i Odense den 18. -19. september kan de besøgende på flere stande studere muligheder inden for den nye trend: Upcycling. Og vil man se, hvordan man indpakker fx en bil, så afvikles der både Hexis the Battle og Danmarksmesterskab for ”wrappere”.

”Upcycling” er nok mere end et smart ord for en smart trend. Det er en ganske fornuftig udvikling i en tid, hvor miljø er i fokus, da det har et mindre ressourceforbrug end fx nyproduktion eller normalt genbrug.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Antalis satser stort på relanceringen af kendte varemærker

Forestil dig en verden uden Conqueror? Nej vel, det kunne Antalis heller ikke!
creative-papers_847x401

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

De seneste nyheder

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01

UPM Raflatac lukker etiketfabrik

UPM Raflatac har besluttet at lukke deres fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland permanent for at forbedre organisationens samlede effektivitet og rentabilitet.
UPM-Grafityp

Koenig & Bauer reorganiserer

For at komme tættere på nuværende og fremtidige kundebehov reduceres antallet af divisioner fra tre til to.
K&B_01

Tre virksomheder bliver til én

Tre sønderjyske virksomheder går sammen under nyt navn og på sigt flytter de også sammen under ét tag.
Screenshot