Danske Martin Lindstrøm har i mange år været en internationalt anerkendt vidensperson inden for markedsføring. Helt i top-ti-klassen, og hvis jeg husker rigtigt har han også figureret på listen over verdens mest indflydelsesrige personer. Han har udgivet flere bøger – blandt andet Brand Sense – og han arbejder for store internationale brandowners. Han skriver forordet i Print Powers nye manual om det trykte medies styrke. Og der er optaget en video, hvor Martin Lindstrøm fortæller om markedsføring med bl.a. det trykte medie.
Manualen beskriver nogle af mulighederne, der er med trykteknologien. I manualen præsenteres en række forskellige trykte kampagner for større internationale virksomheder, som alle har vist mediets styrke.
Et af eksemplerne er Gilette, der har arbejdet med forskellige strukturer i papiret for at belyse, hvordan en mands skægstubbe virker på en silkeblød babykind. Et andet eksempel er IKEA, der har arbejdet med at interagere med læserne. En annonce for en barneseng indeholder en funktion, som ved et kys på området giver et udslag. Annonceteksten opfordrer læseren til at kysse ”strimlen”, der minder om en graviditetstest, og hvis der er udslag, er der rabat på sengen.
Der er også et eksempel, hvor det digitale medie kombineres med tryk. Det er Mercedes, der står bag en annonce for en ny bilmodel. Et klart stykke akryl, som er påklæbet det trykte medie, kan fjernes og formes til en pyramide. Den placeres på mobiltelefonen og vupti, så ser du et hologram af den nye bil.
Mulighederne er mange. Det er kun fantasien, der kan sætte grænser, og måske manglende viden om, hvad der kan lade sig gøre.
Manualen har ikke et ensidigt fokus på kun det trykte medie, men også på fordelene ved at benytte flere forskellige.