Der forventes pæn vækst inden for brugen af digitale skærme til at formidle budskaber og skabe en mere ”levende” markedsføring og kommunikation. Det gælder ikke mindst inden for detailhandlen. Den digitale udendørs skiltning lider under, at det kan være problematisk at få tilladelse til at opsætte digitale skærme med levende billeder i gade- og byrummet.
Samsung er en storspiller på hardwaresiden
Ofte er leverandørmarkedet inden for digital signage opdelt i hardware-løsninger (skærme) og software (indhold på skærmene). Samsung er en af storspillerne inden for digitale skærme, som de leverer omkring 60-70.000 af hvert år til digital signage-brug. De oplyser selv, at de har omkring 45 procent af markedet. Der har gennem flere år været en tilvækst på omkring 40 procent, men nu begynder væksten af flade ud. Ikke fordi der bliver mindre digital signage, men mange af de eksisterende skærme fungerer fortsat og der skal blot have fornyet indholdet med mellemrum.
– Vi sælger skærme til distributører, underleverandører og til slutkunder. Men i dag går udviklingen mere mod at kunderne ønsker en totalleverandør, fortæller John Linden fra Samsungs digital signage afdeling.
Samsung forbindes nok mest med LCD-skærme (en teknik med et tyndt lag af celler med flydende krystaller), men de har også LED-skærme (lysdioder i RGB-farverne). Med LED-skærme er der ingen begrænsnig på skærmens størrelse.
Andre store leverandører af skærme er Sharp og Toshiba.
Nogle leverer både software og hardware
Der er mange leverandører af software, der også formidler salget af skærmløsnigen. Nogle af de største på det danske marked er MultiQ, Zetadisplay, Visual Art, Clear Channel og Brandfactory.
TCx Signals giver nye muligheder
Toshiba er ifølge konsulentfirmaet RBR verdensledende inden for POS og kasse-løsninger. De har lang erfaring med digital signage og sammenkoblingen til logistik og produktion samt brugen af stregkoder og RFID. Toshiba står også TCx Signals, som er en teknologi, der gør det muligt at se hvor mange mennesker, der passerer en skærm. Hvilket køn, de er og teknologien kan også angive en cirka-alder. Det giver nogle helt nye muligheder for at skabe andre forretningsmodeller inden for digital signage.
Digital signage bruges overalt – men mest inden for detail
Omkring 20 procent af digital signage løsningerne anvendes i dag inden for detailhanden, så følger hotelbranchen med 14 procent, den kollektive trafik med 12 procent og sundhedssektoren med 11 procent.
Kilde: Mange af informationerne til ovenstående er hentet
i en artikel i Signprint.se, skrevet af Hanna Jangenfeldt