Investeringer i digital outdoor giver resultater

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 11 June 2019
OPDATERET: 11 June

Hos AFA JCDecaux har de i flere år investeret i digital outdoor. Det er nu med til at sikre en omsætningsstigning hos virksomheden, der også har udviklet organisationen. Sidste år steg omsætningen med 12 procent, og det ser ud til at fortsætte ind i 2019.

Anders Axelsen,AFA JCDecaux

– Vi er vækstfokuserede, og resultatet i 2018 lever op til vores ambitioner, siger Anders Axelsen, Managing Director hos AFA JCDecaux, og han fortsætter: – Det er værd at bemærke, at væksten i 2018 er organisk, så vi kapitaliserer blandt andet på de senere års massive investeringer i digital outdoor.

I 2018 steg resultatet af den primære drift med 34% fra 15,3 mio. kr. i 2017 til 20,3 mio. kr. i 2018, mens årets resultat steg med 14% til 16,2 mio. kr. Færre indtægter fra udenlandske kapitalinteresser er forklaringen på forskellen i vækstraterne.

AFA JCDecauz står stærkt økonomisk og er godt rustet til at kunne tilbyde kunderne tekniske og dokumenterbare outdoormedier.

– Vi regner med, at et par nye digitale netværk ser dagens lys i løbet af 2019 udover Cityringen, som vi naturligvis glæder os til åbner. Desuden er vi, som det første land i JCDecaux-gruppen, i fuld gang med at udvikle effektdokumentation af real-time impressions på de digitale netværk. Et stykke pionerarbejde som vi bruger en hel del tid og ressourcer på, men det er jo en first movers lod, fortæller Anders Axelsen.

– 2018 har vist, at markedet anerkender kombinationen af digitale outdoornetværk og de klassiske reklamepaneler abribus som den stærke effektcocktail, der vitterlig er tale om. Outdoormedier virker, fordi annoncøren får landets højeste dækning og øget købelyst. Samtidig har mange annoncører fået øjnene op for de kreative kommunikationsmuligheder, som ikke mindst digital outdoor giver mulighed for.

Outdoor tager i øjeblikket markedsandele fra andre mediegrupper. Ifølge en rapport fra KreaKom går alle mediegrupper på nær outdoor tilbage. Outdoor-mediet steg til gengæld med hele 28 procent.

– Vi tager markedsandele fra andre mediegrupper, fordi outdoor virker. Det er glædeligt, at så mange har fået øjnene op for outdoormediernes kvaliteter. Og det sker i et sjældent set omfang. 2. kvartal er snart udsolgt, og der er allerede en historisk stor efterspørgsel på 2. halvår, så 2019 bliver helt sikkert endnu et vækstår, lyder kommentaren fra Anders Axelsen.

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Antalis satser stort på relanceringen af kendte varemærker

Forestil dig en verden uden Conqueror? Nej vel, det kunne Antalis heller ikke!
creative-papers_847x401

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Nyt mediehus samler kræfterne

AGI Publishing House, som udgiver nærværende nyhedsbrev i Danmark, slår sig sammen med emballagemagasinet nord emballage og onlinemediet Packnews.
sammenlægning

De seneste nyheder

BibMedia køber Jysk Emblem Fabrik

Stig Hellstern og Hanne Hørup har efter 138 års familieejerskab valgt at sælge virksomheden Jydsk Emblem Fabrik A/S til BibMedia A/S.
Screenshot

Hexis åbner retursystem for folier og liner

For at støtte op om de stigende miljøkrav indfører Hexis et retursystem for liner og folier.
christel

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01