Transfertryk forsvinder ikke foreløbig takket være automatisering

PUBLICERET: 6 June 2019
OPDATERET: 6 June

Nye vandbaserede løsninger er både mere miljøvenlige og giver stor holdbarhed. Sammen med udnyttelsen af digitale systemer til dannelse af avancerede farvebilleder og ikke mindst en stigende effektivisering og automatisering gør, at serigrafien bliver svær at udkonkurrere på den korte bane, når det fx gælder tryk på tekstiler. Således siger Anders Josephsen fra Grafitronic, der fornylig er vendt hjem fra FESPA-messen i München.

International salgsansvarlig hos Grafitronic, Anders Josephsen.

Automatisering er løsningen på flere udfordringer

Grafitronic har de senere år har de haft fokus på serigrafi og digitalprint til heat transfer til primært tekstiltryk. Det var i kraft af deres distributørstatus af INO-ZIRIs automatiserede serigrafiløsninger, at Grafitronic var at finde på FESPA.
Anders Josephsen, der er international salgsansvarlig hos Grafitronic, fortæller, at INO-ZIRI er et slovensk firma der udspringer af et af Europas største transfertrykkerier (Etiketa) beliggende i byen Ziri. Han fortæller videre:

– Jeg har beskæftiget mig med tekstiltryk i snart 10 år, og jeg er efterhånden mere og mere sikker på, at transfertryk til tekstiler vil være relevant mange år endnu. Ikke mindst fordi, at vi med løsninger som dem INO-ZIRI tilbyder, kan effektivisere produktionen. Den kan blive mere konkurrencedygtig og at vi kan imødegå den udfordring mange trykkerier oplever med, ikke at de ikke kan få kvalificeret arbejdskraft.

Store forventninger til det skandinaviske marked

På FESPA viste INO-ZIRI et eksempel på deres modulopbyggede, serigrafiske trykmaskiner. På standen var opstillet en fungerende maskine til trykning af transfers med digitalt fremstillede motiver, dog var den tilhørende varmeovn ikke tilkoblet.
Principielt kan den minde om en anden trykmaskine med ilægger, en fremføringsmekanisme og en udlægning. Ved ilægning kontrolleres placeringen, og trykformen udgøres af en serigrafiramme med en automatisk fremført rakel.
Sammen med maskinen demonstreredes en halvautomatisk varmepresse til overførsel af transfer til emnet, som for eksempel kan være en T-shirt.

Anders Josephsen fortæller, at de allerede har solgt en del maskiner i både ind- og udland. Faktisk har han kunder så langt væk som i USA og New Zealand, men planen er, at han skal dække det skandinaviske marked for INO-ZIRI. Han forventer, at de inden for det kommende år sælger 5-6 systemer i Skandinavien.

Kombinationen af digitalprint og serigrafi øger konkurrenceevnen

Brugen af digitale printere løfter billedkvaliteten op på et nyt niveau og er en anden væsentlig parameter for, at teknikken fortsat er relevant. Med en digitalprinter kan man printe på en bærefolie af papir eller polyester. Polyester er det mest velegnede ved flerfarve job, da det er mere varmestabilt. Det er også nemmere at placere i forbindelse med selve transferen, da den er helt transparent. I princippet kan man bruge en hvilken som helst digitalprinter, men i praksis har HP Indigo og Ricohs maskiner vist sig at være de mest velegnede, siger Anders Josephsen. Det har noget med sammensætningen af toneren at gøre.
Efter polyesteren er blevet påført farvemotivet spejlvendt i den digitale printer vil printet blive påført en hvid og en klæber på en serigrafisk trykpresse. Herefter kan motivet overføres til fx en T-shirt via en varmepresse.

Afslutningsvis fortæller Anders Josephsen, at opstillingen af et komplet serigrafisk transfersystem fra INO-ZIRI tager seks timer. Umiddelbart efter vil man være produktionsklar. Selve oplæring af operatøren tager ligeledes seks timer, så i praksis kan man være kørende inde for et døgns tid, hvilket også må virke attraktivt på eventuelle investorer.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Åbent hus hos Mark Andy og Pulse

Torsdag den 26. september 2024 kan du tage med til Mark Andy i Polen for at opdage, hvordan PureTones farvesæt og Monolox aniloxsystemet skaber nye muligheder på en moderne flexomaskine.
Heidi_Pulse

Hurtig omstilling på veje- og etiketteringslinje

Espera Nova er en serie af effektive veje- og etiketteringsmaskiner, som nu udvides med den nye  model Nova ES-E.
Espera_Linien

Gå ikke glip af Packnorth Award

Bidragene til årets Packnews Award kommer nu ind i en lind strøm. Det er fjerde gang, konkurrencen afholdes, og i år er prisoverrækkelsen tilbage på Scanpack-messen.
p-award_01

Addbrand overtager ICE Kuvert

Addbrand køber ICE Kuverts aktiver med virkning fra 1. august 2024. Dette skridt markerer også et generationsskifte, hvor Nanna Enemark ansættes hos Addbrand i København for at fortsætte med at servicere kunderne
ICE-Addbrand