Transfertryk forsvinder ikke foreløbig takket være automatisering

PUBLICERET: 6 June 2019
OPDATERET: 6 June

Nye vandbaserede løsninger er både mere miljøvenlige og giver stor holdbarhed. Sammen med udnyttelsen af digitale systemer til dannelse af avancerede farvebilleder og ikke mindst en stigende effektivisering og automatisering gør, at serigrafien bliver svær at udkonkurrere på den korte bane, når det fx gælder tryk på tekstiler. Således siger Anders Josephsen fra Grafitronic, der fornylig er vendt hjem fra FESPA-messen i München.

International salgsansvarlig hos Grafitronic, Anders Josephsen.

Automatisering er løsningen på flere udfordringer

Grafitronic har de senere år har de haft fokus på serigrafi og digitalprint til heat transfer til primært tekstiltryk. Det var i kraft af deres distributørstatus af INO-ZIRIs automatiserede serigrafiløsninger, at Grafitronic var at finde på FESPA.
Anders Josephsen, der er international salgsansvarlig hos Grafitronic, fortæller, at INO-ZIRI er et slovensk firma der udspringer af et af Europas største transfertrykkerier (Etiketa) beliggende i byen Ziri. Han fortæller videre:

– Jeg har beskæftiget mig med tekstiltryk i snart 10 år, og jeg er efterhånden mere og mere sikker på, at transfertryk til tekstiler vil være relevant mange år endnu. Ikke mindst fordi, at vi med løsninger som dem INO-ZIRI tilbyder, kan effektivisere produktionen. Den kan blive mere konkurrencedygtig og at vi kan imødegå den udfordring mange trykkerier oplever med, ikke at de ikke kan få kvalificeret arbejdskraft.

Store forventninger til det skandinaviske marked

På FESPA viste INO-ZIRI et eksempel på deres modulopbyggede, serigrafiske trykmaskiner. På standen var opstillet en fungerende maskine til trykning af transfers med digitalt fremstillede motiver, dog var den tilhørende varmeovn ikke tilkoblet.
Principielt kan den minde om en anden trykmaskine med ilægger, en fremføringsmekanisme og en udlægning. Ved ilægning kontrolleres placeringen, og trykformen udgøres af en serigrafiramme med en automatisk fremført rakel.
Sammen med maskinen demonstreredes en halvautomatisk varmepresse til overførsel af transfer til emnet, som for eksempel kan være en T-shirt.

Anders Josephsen fortæller, at de allerede har solgt en del maskiner i både ind- og udland. Faktisk har han kunder så langt væk som i USA og New Zealand, men planen er, at han skal dække det skandinaviske marked for INO-ZIRI. Han forventer, at de inden for det kommende år sælger 5-6 systemer i Skandinavien.

Kombinationen af digitalprint og serigrafi øger konkurrenceevnen

Brugen af digitale printere løfter billedkvaliteten op på et nyt niveau og er en anden væsentlig parameter for, at teknikken fortsat er relevant. Med en digitalprinter kan man printe på en bærefolie af papir eller polyester. Polyester er det mest velegnede ved flerfarve job, da det er mere varmestabilt. Det er også nemmere at placere i forbindelse med selve transferen, da den er helt transparent. I princippet kan man bruge en hvilken som helst digitalprinter, men i praksis har HP Indigo og Ricohs maskiner vist sig at være de mest velegnede, siger Anders Josephsen. Det har noget med sammensætningen af toneren at gøre.
Efter polyesteren er blevet påført farvemotivet spejlvendt i den digitale printer vil printet blive påført en hvid og en klæber på en serigrafisk trykpresse. Herefter kan motivet overføres til fx en T-shirt via en varmepresse.

Afslutningsvis fortæller Anders Josephsen, at opstillingen af et komplet serigrafisk transfersystem fra INO-ZIRI tager seks timer. Umiddelbart efter vil man være produktionsklar. Selve oplæring af operatøren tager ligeledes seks timer, så i praksis kan man være kørende inde for et døgns tid, hvilket også må virke attraktivt på eventuelle investorer.

De seneste nyheder

J&CO investerer massivt i fremtiden

Med en investering på mere end én million i nye printere satser J&CO på at effektivisere produktionen for at kunne følge med de mange store opgaver, de har fået.
J&CO_01
J&CO investerer massivt i fremtiden

Xerox køber Lexmark

Købet beskrives i en pressemeddelelse som en vigtig milepæl i Xerox' strategiske transformation til at blive en førende leverandør af innovative løsninger til den moderne hybride arbejdsplads.
Xerox-Gil-Hatch-Center-for-Customer-Innovation
Xerox køber Lexmark

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly