Dana Color Match er en lille og meget specialiseret virksomhed, hvis speciale er fremstilling af lys og servietter i de kendte dessiner: Musselmalet, Blå Blomst, Empire, Tranquebar og Måge. De har, som de eneste i hele verden, ret til at fremstille og markedsføre disse produkter globalt.
Det er Tom Danielsen, der ene mand ejer og driver Dana Color Match. Han overtog den serigrafiske virksomhed i 1997, da de daværende ejere ikke ønskede at drive virksomheden videre. En enkelt, meget stor, kunde efterspurgte serigrafisk tryk på plastikkort (medlemskort, adgangskort, identifikationskort, betalingskort m.m.), hvor der skulle printes skrivefelter. Det var et godt forretningsmæssigt udgangspunkt for at overtage virksomheden. Tom Danielsen havde indtil da arbejdet i sin fars virksomhed TT Serigrafi. I 2003 købte han TT Serigrafi og lagde den ind i Dana Color Match.
Rettighederne har ligget i familieeje i årtier
Med i porteføljen var lysene og servietterne med de kendte dessiner, og gradvist er denne portefølje blevet omdrejningspunktet for Tom Danielsen og Dana Color Match. Rettighederne har ligget i familieeje igennem flere årtier, og Tom Danielsen udtrykker stor respekt for både muligheder og begrænsninger ved disse rettigheder.
Tom Danielsen fortæller:
– Vi laver en stor del af de opgaver, som også laves hos andre firmaer inden for branding. Det være sig print på gaver, vinæsker og emballage samt skilte, foliering og kunsttryk. Men langt størstedelen af det, vi laver, er lys og servietter i Royal dessiner samt kalenderlys med firmalogo.
Vandbaserede farver og god stearinkvalitet er afgørende
Gennem årene har Tom Danielsen ikke bare raffineret teknikken omkring trykning på lys, men han har for bare et par år siden udviklet sin helt egen vandbaserede trykfarve. Den er udviklet i samarbejde med hans farveleverandør. Det er, ifølge Tom Danielsens oplysninger, den første og endnu eneste vandfarve, der bruges til serigrafisk tryk på lys. Han fortæller, at lysene med hans trykfarve er blevet sodtestet på et laboratorium. Sodtallet viste sig at ligge 20 gange under grænseværdien for Svanemærkede lys.
Kvaliteten på lyset spiller en stor rolle for Tom Danielsen. Det har både noget med trykbarheden at gøre, men endnu mere, at han ikke vil lægge navn til noget, der er lavet med materialer, der giver slutbrugeren en dårlig oplevelse.
– Jeg kan stort set lugte med det samme, hvad lyset består af og fortælle sådan nogenlunde, hvor det kommer fra. Indimellem bliver jeg altså nødt til at sige nej tak, hvis kunden har købt sine lys for billigt.
”Overdypning”
Udover at have udviklet sin egen vandbaserede trykfarve har Tom Danielsen også insisteret på, at hans lys bliver ”overdyppet”. Det er en proces, hvor hvert enkelt lys får et tyndt ekstra beskyttende lag stearin. Det giver lysene en meget klar glans og beskytter selve trykket, så det er meget mere modstandsdygtigt overfor mekanisk påvirkning. Man kan fx ikke umiddelbart kradse trykket af med en negl. Overdypningen gør også lysene mere velegnede til både transport og lagring.
Eksportfremstød i Asien
Dana Color Match har i dag forhandlere af sine unikke håndlavede produkter i hele Europa. Men Asien er begyndt at blive et rigtigt interessant marked. Især i Japan er der en stigende interesse for det originale porcelæn i de velkendte og historisk korrekte farver, og dermed potentielt også for lys og servietter. Derfor har Dana Color Match, med støtte fra Udenrigsministeriet, fundet et forhandler-setup i Japan, og er netop i gang med et fremstød på dette marked.
– I 1996 arbejdede jeg en periode i Japan og har siden besøgt landet flere gange siden, så det er et land jeg er ret fortrolig med. Det er et spændende marked, hvor der lægges stor vægt på kvalitet. Derfor tror jeg, at vi har en god chance for at trænge igennem med vores produkter, siger Tom Danielsen. Han taler også lidt japansk, og har i øvrigt en japansk kæreste, som han dog har mødt i Danmark.
Som enkeltmandsvirksomhed er man nødt til at gå stille og roligt frem. Tom Danielsen har ingen planer om at ansætte folk i større målestok. Ikke før han absolut ikke længere kan klare både produktion og salg. Fordelen ved produktionen er, at den kan laves indimellem perioderne med eksportfremstødene. Ulempen er, at produktionen kræver meget ekspertise. Små variationer i stearinkvaliteten kan betyde, at der skal tilføjes nogle additiver for at få farven til at opføre sig rigtigt. Det er svært at instruere andre i, fortæller han.
Men ambitionerne er høje. Når produktet er indarbejdet på det japanske marked, har Tom Danielsen udset sig Canada som det næste marked, der skal bearbejdes med støtte fra Udenrigsministeriet. Canada er, som Japan, udvalgt med nøje omhu fordi, de udviser en interesse for de klassiske porcelænsprodukter. Vi ønsker held og lykke med projektet.