Grakom Østjylland havde inviteret medlemmer til en ”samtalesalon”. Konceptet var udviklet i anledning af Den Grafiske Højskoles i år ville kunne fejre 75 års jubilæum. I dag er de godt nok en del af Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX. Men jubilæet er blevet fejret, og ”samtalesalon-arrangementet” var sket i et samarbejde mellem Grakom Østjylland og DMJX. Og de kom flot i mål.
Det var et velbesøgt møde, der blev afholdt hos Stibo i Højbjerg. Det overordnede tema var: Hvad betyder den teknologiske udvikling for den grafiske branche – og hvor skal vi hen?
Hvad nu hvis? Den tanke skal vi turde tænke
Et spændende tema, der blev indledt af aftenens vært, Kim Svendsen, direktør i Stibo Accelerator, det ene af Stibos fire selskaber. De tre andre er; Stibo Systems, Stibo CCI og Stibo Complete. Herudover ejer Stibo også 40 procent af Inspari.
Accelerator er Stibos ”legeplads”. Det er her unge mennesker får lov at ”lege” med ideer og tanker, og nogle bliver ført ud i livet.
– Engang imellem skal vi stikke lidt af fra den daglige drift for at prøve muligheder af. Vi skal have tid til at lege med tanken: Hvad nu hvis?, fortalte Kim Svendsen.
Hos Stibo, som i den grad har udviklet sig i takt med udviklingen, kommer langt størstedelen af omsætningen dog stadig fra ”tryk-siden” i Complete-selskabet.
– Men vores fremtid ligger i at have styr på data. Og udviklingen kommer til at gå stærkt, derfor arbejder vi med ”Accelerator”, forklarede Kim Svendsen.
Mac-computeren ændrede branchen
Herefter første Michael Abildgaard fra DMJX os med på en hurtig udviklingstur gennem branchen. En af de teknologiske udviklinger, der ifølge Michael Abildgaard havde haft størst betydning for branchen siden slut halvfjerserne var Mac-computernes indtog. Den grafiske branche var ikke så hurtige til at se mulighederne, så i stedet overtog kunderne en del af opgaverne.
Det er vigtigt at forstå, at ny teknologi ikke er en ”dræber”, men et supplement, som kan give muligheder, udtalte Michael Abildgaard. Og med tablettens indtog tilbage i 2010 gik mange magasiner digitalt og Michael Abildgaard kunne fortælle, at ingen af hans studerende i dag har en trykt lærebog.
Hvad er branchen i dag?
Er 3D-print en del af vores branche? Og hvad med web, video, lyd og design? Og ikke mindst er vi opmærksomme nok på hvordan tryk benyttes i andre industrier?
Nej, mente Michael Abildgaard. Men det er i det regi, den største teknologiske udvikling inden for tryk vil ske. Det kan være trykt funktionalitet som QR-koder, Augmented Reality, RFID-tags eller strømførende materiale som fx solceller (endnu på det eksperimenterende stadie) eller tryk af OLED på emballage.
– Vi skal være opmærksomme på, at tryk ikke længere er et kunsthåndværk. Det er en industri, sagde Michael Abildgaard, og han fortsatte med at stille spørgsmålet: – Har vi kompetencerne til de muligheder? – Nej, lød det kontante svar, som efterlod tilhørerne med noget at tænke over.
I enhver forandring er der muligheder
Herefter var det Grakoms direktør Thomas Torp, der fik mikrofonen på. Han startede med at informere os om, at Grakom mister cirka 10 procent af deres grafiske medlemmer årligt. Virksomhederne lukkes eller opkøbes. Men alligevel er Thomas Torp en glad mand med et job i en spændende branche. For branchen er meget andet end det fysiske tryk. Branchen i dag producerer kommunikation, og der er mange muligheder, sagde Thomas Torp.
– Der har aldrig tidligere været så mange penge i kommunikation. Noget skal trykkes, noget skal produceres til andre medier. Vi skal bevæge os derhen, hvor behovet er, lød det fra Grakom-direktøren. – Er man forandringsparat er der muligheder, og der vil opstå en masse nye virksomheder.
Med nødvendige investeringer i nyt effektivt udstyr, bliver der færre medarbejdere, da udstyret er så automatiseret, og det bliver sværere for mindre virksomheder at følge med den teknologiske udvikling, og dermed være konkurrencedygtige.
– Men der er stadig muligheder for små virksomheder. De skal bare finde det, de er bedst til, opfordrede Thomas Torp.
Selv om den grafiske branche er langt fremme med hensyn til miljøvenlig produktion, så er branchen fortsat presset af markedets opfattelse af, at papir ikke er godt for miljøet. – Der har vi alle en opgave – også alle trykkerierne. Vi, blive bedre til at fortælle, hvordan vi arbejder positivt med miljø-udfordringerne, og at tryk på papir ikke skader klimaet. Og ikke blive sure på dem, der forstår at kommunikere det bedre end os selv, lød opfordringen fra Thomas Torp.
Ikke en solnedgangs-branche
Den stigende velstand og det stigende forbrug giver til gengæld gode forretningsmuligheder. Det betyder mere emballage og flere labels.
– Vi er ikke en solnedgangs-branche. Vi skal ikke være bange for fremtiden. Vi skal gribe mulighederne. Med den positive opfordring sluttede Thomas Torp sit indlæg, og der blev åbnet op for debat.
Udvikling kræver samarbejde
Debatten handlede blandt andet om hvordan vi skal se muligheder, fx i brugen af data og skærme. – Vi skal lære at tilføre det grafiske produkt ekstra værdi, fx ved at bruge data om kunderne, lød en af kommentarerne fra Jesper Purup.
Men ingen debatterede muligheder for om fx 3D-print eller trykt funktionalitet skulle være en mulighed for branchen at undersøge nærmere. Måske for omfattende et emne, men måske også fordi det vil kræve samarbejde. Og er vi gode nok til at tænke tanker sammen? Det tænkte jeg over, da jeg kørte hjem, godt opløftet efter et berigende møde, der gav stof til eftertanke. Flere af den slags møder ?
Allan Werk havde følgende kommentar til emnet samarbejde: – Vi er konkurrenter, men også kolleger. Så vi kan også med fordel samarbejde.