Hunkeler Innovationdays 2019

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 5 March 2019
OPDATERET: 5 March

Innovationdays er en event, som finder sted hvert andet år i Luzern i Schweitz og én af grundende til at folk valfarter fra hele verden til lige præcis denne i sig selv ret lille event skyldes flere forskellige ting. Én af grundende er naturligvis at Innovationdays har fundet sted i mange år og derfor fået opbygget et renomme som er helt i top. Den anden grund er at det handler om teknik i langt større grad end de almindelige messer og endelig kan et argument også være, at det er en sjælden mulighed, at se end-to-end løsninger på tværs af printere og færdiggørelsesudstyr – men det er præcis hvad man kan på Hunkeler Innovationdays.
Hunkeler Innovationdays afholdes i Messe Luzerns messecenter, som består af en fordelings-hall, som fungerer som garderobe, reception og gang mellem de to haller, som messen består af. Hal 2 er opdelt i to halvdele, hvor den ene side af hallen er dedikeret printere – og i år kunne man bl.a. finde udstyr fra Screen, Bluecrest, Ricoh, HP, Canon, Xerox og Xeikon. På den anden side af gangen kunne man finde færdiggørelsesudstyr fra bl.a. Müller Martini, Horizon, Meccanotecnica og naturligvis Hunkeler. Det ‘smarte’ ved Innovationdays er altså, at man på den ene side kan se de printere, som man måske overvejer at investere i og på den anden side kan se udstyr til færdiggørelse og man kan altså få first-hand-information om hvordan maskinerne fungerer sammen.
I både hal 1 og 2 er der en række andre udstillere bl.a. Konica Minolta, Scodix, Renz, Argos og en række leverandører af bl.a. papir, software m.v. og i det hele taget udstyr, som retter sig særligt mod “Hunkeler” segmentet (ihvertfald på Innovationdays) – flere af dem leverer også løsninger til “almindelige” mennesker 🙂
Hunkeler er en veldrevet familievirksomhed – med kraftig streg under familie – som har fokuseret på rullebaseret færdiggørelsesudstyr i den tungere ende. Når jeg skriver i den tungere ende skal det forstås både prismæssigt, men også teknisk. Hunkeler leverer løsninger, som dels kan producere færdige produkter, men også interface til en lang række partnere. F.eks. talte vi med Stefano Formentini fra Meccanotecnica, som er en Italiensk producent af garnhefte-maskiner. Han fortalte, at de arbejder sammen med Hunkeler, hvor deres løsning leveres med først en ‘Unwinder’, som sørger for at den printede rulle med papir rulles ud.
Nu passerer papiret en ‘Cutter’, som skærer papiret i den størrelse, som skal bruges til den færdige bog – nu overtager Meccanotecnica flowet, hvor de stacker arkene over en saddel, som så syes og leverer lægget videre til ryg/sidelim og enten omslag eller videre som bogblok til en helbinder. Alt er skruet sammen, så både den tekniske side og software arbejder sammen – resultatet er en hel-automatisk boggade, som udover at leverer i super høj kvalitet også er i stand til have variable rygbredder. Ønsker man noget der er endnu mere avanceret findes der også løsninger, som kan håndtere både variable størrelser OG variable rygbredder – så mulighederne er nærmest uendelige.
Hunkeler leverer en masser løsninger, bl.a. også til Direct Mail og på deres hjemmeside kan man let klikke på den applikation man har brug for og som derefter viser hvilke dele man skal/kan bruge.
På Innovationdays mødte jeg en del danskere og det er naturligvis altid dejligt at møde landsmænd, men kigger man på ihvertfald det sortiment, som der var i Hal 2, så er det ikke løsninger man finder i Danmark.
I Danmark findes der såvidt jeg ved ikke nogen rulle-baserede inkjet løsninger og de Hunkeler løsninger, som findes på markedet i Danmark gætter jeg på er hos virksomheder som KMD, Strålfors og andre i samme segment.
På Innovationdays lancerede Hunkeler dog deres første ark-produkt, som er specifikt målrettet Canons relativt nye i300 inkjet printer – som jo bl.a. Rosendahl netop har købt og som sidste nummer af Print & Medier var trykt på. I et interview med Direktør Michel Hunkeler siger han dog at de stadig fortsat satser på større og tungere produktioner, så man skal nok ikke se Hunkeler som kommende leverandør af færdiggørelse til de printere, som vi oftest ser i Danmark.
Innovationdays finder sted hvert andet år og det er en rigtig god og spændende messe, som varmt kan anbefales. Stemningen er afslappet, maden på messen og den offentlige transport er gratis når man er der og udsigten fra indgangen er eminent fantastisk med bjerge til alle sider og så lige et par grader højere temperatur end herhjemme.
Absolut et besøg værd!

Denne artikel er skrevet af Morten Reitoft fra INKISH.TV
på opfordring af Print og Medier,
da vi ikke selv havde mulighed for at deltage i innovationsdagene i Luzern
Billederne er også udlånt af INKISH.TV

Se også INKISH.TV her på siden, hvor der er link til video-rapportager fra den grafiske verden

De seneste nyheder

Dansk start-up tilbyder automatiseret syning af soft signage

Det er, den i branchen kendte, Steen Mikkelsen der står bag produktet FASTSEWN som automatiserer såvel syning som skæring af polyesterbaserede tekstiler.
fastsewn_01

Kailow A/S udnævner ny adm. direktør

Det er Per Puch Holm-Larsen der tiltræder som adm. direktør 1. april.
per_puch

Smadremanden på besøg i Classic Car House

Endnu engang bød Sign Service på åbent hus, hvor gæsterne blev inviteret til at prøve selv. Her blev der blandt andet smadret glas med sikkerhedsfilm.
benny

Højhastigheds inkjet er fremtiden for Ricoh

Arkbaseret toner er stadig et vigtigt segment for Ricoh, men det er inden for inkjet, at den reelle udvikling og vækst er.
Ricoh-Eef-2

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01