2R Grafisk er en mere end 100 år gammel virksomhed. Familiefirmaet startede som Randers Bogtrykkeri tilbage i 1913. Har i en periode fra 1981 været delt i to virksomheder, Randers Bogtrykkeri og Randers Rotationstrykkeri, men blev igen i 2002 sammenlagt til én virksomhed under navnet 2R Grafisk.
Opgaverne i virksomheden har hovedsageligt været, som underleverandør til andre trykkerier, bureauer og lignende at levere special-opgaver som fx ark og blokke, blanketter, formsæt og tiltryk med meget mere. Og tidligere også mange faktura. Men med digitaliseringen og indførslen af e-boks og forhøjede portopriser er mange af opgaverne forsvundet.
– Ja, for nogle år siden så det ud til, at vi ville blive sidste generation. Det gik kun en vej, lige meget hvad vi gjorde. Vi mistede 5-10 procent af omsætningen hvert år, fortæller direktør Michael Bech, der er medindehaver af virksomheden.
Udvidede med digitalt producerede produkter
Men så skete der noget. 2R Grafisk lejede et produktionslokale ud, og der flyttede et lille selvstændigt trykkeri ind med digitalt printudstyr. Det så let ud, og der var opgaver nok.
– Det var tilbage i 2016. Og vi besluttede, at vi også ville med på den digitale udvikling. Vores lejer havde en Ricoh-printer, som de havde købt hos HansenPrint, og deres sælger, Peter Yde, kom jævnligt i virksomheden, så ham kendte vi lidt til, og der var en god kemi. Så det var helt naturligt, at vi købte vores første digitale udstyr af Peter Yde, forklarer Michael Bech.
Det blev en Xerox Versant 80, der blev investeret i. Det var en succes, der kom opgaver, så mange, at det også hurtigt blev for dyrt i klikpriser. Så to år senere i juli 2018 blev Versant 80’eren udskiftet med en Versant 3100. Og så kom der for alvor gang i printopgaverne. De steg til omkring 150.000 print hver måned, og i november og december steg volumen til det dobbelte, omkring 300.000.
Det har så også medført, at der den 18. december blev installeret yderligere en printer. Denne gang en iGen 150, som i perioden fra installationen og frem til 8. januar havde kørt 170.000 print.
Digital bogproduktion fylder meget
I starten, da 2R Grafisk investerede i den første digitale printer, var det Michael Bech selv, der stod for opgaverne. Nu er der to ansatte i den digitale afdeling, hvor der også står to Roland storformatprintere.
I forbindelse med installationen af den nye iGen, blev der også investeret i en brugt limbinder. Så der er et godt set-up for produktion af bøger, som er det, der køres mest af i den digitale afdeling.
– Med den nye iGen laver vi et produkt, der kan sammenlignes med offset, og vi kan køre store oplag. Og med bøger er den helt store fordel også, at opgaven kommer ud i færdige blokke, siger Michael Bech.
– Vi har fået en fin og effektiv produktion af helbindbøger, så her har vi fået en ny niche, fortsætter Michael Bech.
Har fået knækket omsætningskurven
![](https://staging.signprintpack.dk/wp-content/uploads/sites/2/2019/01/2R_03-e1547812014832.jpg)
Med satsningen på den digitale afdeling har 2R Grafisk også ansat en sælger, Frank Kruse, som opsøger kunder, der har opgaver, der med fordel kan løses digitalt hos 2R Grafisk.
– Vi skal adskille os med at skabe dialog med kunderne, indskyder Frank Kruse.
Michael Bech kan i dag ærgre sig lidt over, at de kom lidt sent i gang med en digital produktion.
– Med det digitale udstyr har vi nu endelig også oplevet at have knækket kurven. Omsætningen er stigende, fortæller Michael Bech.
Rotationsopgaverne udgør fortsat omkring 2/3 af omsætningen, men den digitale omsætning er stærkt stigende, og 2R Grafisk forventer, at den i løbet af nogle år udgør 50 procent. Og herefter vil det forventeligt være den digitale omsætning, der kommer til at stå for den største omsætning.
Der er allerede solgt en af rotationsmaskinerne og yderligere en er sat til salg.
– Ja, jeg tror på, at det digitale vil kunne erstatte nedgangen i den nicheprægede offsetproduktion. Men det bliver helt andre opgaver, vi så kommer til at arbejde med. Derfor skal vi fx også se på hvordan vi bliver mere inhouse-effektive på efterbehandling på mindre oplag, slutter Michael Bech samtalen.