Der er stadig gang i reprobranchen

PUBLICERET: 15 November 2018
OPDATERET: 15 November

Engang var der noget der hed repro- og klicheanstalter. Enhver større by havde flere af slagsen, for
de var en uundværlig del af fødekæden til trykkerierne. Så skete der noget i 90’erne med
personlige computere, desktop publishing og digital fotografering, og inden vi fik set os om, var
reprovirksomhederne stort set fjernet fra jordens overflade. Eller rettere, reduceret til en lille
eksklusiv håndfuld.

Af den håndfuld er de fire placeret i Jylland og fælles for dem alle er, at de primært beskæftiger sig
med emballage til fødevarer. Det gælder også HL Repro, som har været reprovirksomhed siden
1972, hvor de to stiftere, Hugo Hansson og Jørgen Larsen, fra starten havde sat deres fokus på både emballage og det geografiske område Østjylland. Det var der flere som rynkede på næsen af i
70’erne, fortæller Niels Hansson, den ene af de to sønner, der i dag ejer og leder virksomheden.

Næste genration er på plads. Niels Hanson til højre sammen med sønnen Simon.

Turbulente år.

Men det var godt set. Mange emballagetrykkerier lå, og ligger fortsat, i det midt- og østjyske, og
op gennem firserne voksede HL Repro sig til at blive en af landets største reprovirksomheder med
flere end 80 ansatte. Man fik flere større industrivirksomheder med emballage produktion som
kunder og indgik senere i en række udviklingsprojekter, fx lasergravering af keramiske aniloxvalser
og mere miljørigtige afvaskningsprocesser.

Der blev tilkøbt virksomheder og virksomheden var inde i en positive udvikling, indtil en krise
ramte i halvfemserne. I 1994 måtte virksomheden rekonstrueres, Alle aktiviteter uden om
kerneforretningen blev solgt fra og virksomheden blev skåret ned til omkring 25 mand. Pengene fra frasalgene blev brugt til at starte forfra. I 1995 overtog sønnerne Niels og Lars Hansson HL Repro.

– Vi stod på det det tidspunkt med en ret ung og meget engageret medarbejderstab. Vi var de
første til at indføre funktionærkontrakter, hvor der ikke var betaling for overarbejde, til gengæld
kunne man selv planlægge sin frihed på andre tidspunkter. De fleste af de medarbejdere vi
startede op med på det tidspunkt, er her fortsat, fortæller Niels Hansson.
Han understreger at en loyal og kompetent medarbejderstab der er fleksible er guld værd.

De følgende år blev fokus sat på repro til emballageproduktion og dermed primært flexografi.
Tidligere blev flexo betragtet som en lidt avanceret form for ”kartoffeltryk”, men flexotryk er i dag
helt på højde med, og I nogle tilfælde bedre end, offset og dybtryk, siger Niels Hansson.

Emballagerepro er stærkt specialiseret

Der er i hvert fald to grunde til, at reproarbejdet til dette marked ikke er forsvundet ud til
reklamebureaurerne eller trykkerierne, som det er sket i den traditionelle grafiske branche.
Den ene er, at det kræver en høj grad af specialisering at lave repro til de mange forskelligartede
materialer, der anvendes i emballageindustrien. Den anden er, at der er tale om en industri.
Det er typisk fødevarevirksomheder, som efterspørger tryk på folie, film, plastik, metal, glas osv. og som produceres i en industrialiseret proces, hvor der ikke er plads til fejl.

Derimod laves der mange test for at sikre, at den endelige produktion kan forløbe gnidningsfrit.
Men også i emballageindustrien er ordrestørrelsen for nedadgående. Det mærker de også hos HL
Repro og derfor har de en stigende fokus på digitalt fremstillede tryk. Det er ikke fremmed for dem, da de allerede har en del digitale prøvetrykssystemer.

Flere ben at stå på

Udover emballagetryk har HL Repro valgt at satse på et par andre områder. Den største satsning er
storformat, som vi allerede har omtalt i en tidligere artikel. I 2009 købte de KOMA Grafisk, der i
dag er blevet omdøbt til HL Print. Her har de nok en af landets største og mest effektive
storformatinstallationer med den gigantiske M-Print fra Agfa, samt både en Jeti Mira og en Canon
Colorado. Derudover har de en række mindre rulleprintere og diverse tilhørende skære- og
efterbehandlingssystemer.

Derudover er der special enheder som HL Dryoffset, der afsætter sine produkterne på
verdensmarkedet, og HL Foto, som er leverandør af digitale fotoydelser til en af de største
dagligvare kæder i Danmark.

HL gruppen består i dag af ca. 65 medarbejdere, hvoraf de knap 50 er ansat i HL Repro.
og resten i HL print, HL Dryoffset og Foto. De nærmer sig fordoms storhed i form af
ansatte, og står, ifølge Niels Hansson væsentlig bedre rustet, til fremtidens udfordringer.

Hos HL Print producerer de i øjeblikket titusindvis af valgplakater på deres højeffektive M-Press Leopard.

 

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

De seneste nyheder

Addbrand: "Vores ambition er konstant vækst"

Addbrand har de seneste år foretaget flere opkøb, både i Sverige og Danmark, og ambitionen er at vokse yderligere.
addbrand_SV_01

SPG investerer i automatisk skæreprogram

Scandinavian Print Group har for nylig investeret i det automatiske skæreprogram CompuCut fra Polar.
PolarCut_01

Ricoh Pro C9500 åbner for print på endnu tykkere materialer

Ricoh udvider mulighederne for sin Pro C9500 digital printer. Med en ny tilføjelse kan man printe på endnu kraftigere materialer.
Ricoh Pro C9500

Svendborg får nyt skiltefirma – med smart laminatorbord

Foliemesteren slog dørene op i slutningen af 2024. Det er Theis Pil Johansen, der står bag det nye firma.
Foliemestern 3