Har femdoblet de digitale printopgaver

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 12 November 2018
OPDATERET: 12 November

Hvordan går det? Er en ofte benyttet indledning ved enhver samtale. Det er også det spørgsmål, jeg stiller til Richard Lodahl fra Reklametryk, da jeg besøger virksomheden i Sunds ved Herning og kaffen er serveret. Og det går godt.

– Det går faktisk helt fantastisk godt. Og det er i alle afdelinger, uddyber Richard Lodahl svaret.

Reklametryk har her i efteråret haft 31 års fødselsdag. Kendetegnende for virksomheden er, at de konstant er under udvikling. Og de fortsætter med investeringer i udstyr, der kan betyde en forskel på de ydelser, der kan tilbydes kunderne.

Reklametryk er præget af, at de arbejder med ultrakorte deadlines. Produktionen kan ikke langtidsplanlægges.

– Vi kan kun se to til tre dage frem med hensyn til produktionsplanen, men ordrerne kommer løbende, fortæller Richard Lodahl.

Her ses Richard Lodahl i offset-afdelingen

Reklametryk har valgt, at det ikke er prisen, der skal konkurreres på. De vil hellere adskille sig på at kunne levere hurtigt og tilbyde kunderne specielle løsninger. Men der køres naturligvis også mange mere standardiserede opgaver igennem produktionen, hvor den korte leveringstid stadig er gældende.

– Vi giver ikke rabatter, men vi forsøger at vise kunderne nogle alternative løsninger på deres opgaver, således at de skiller sig ud fra mængden. Vi producerer rigtig mange prøver på opgaver, så kunderne selv kan opleve forskellen, når der fx benyttes folier og forskellige papirkvaliteter. Mange af vores opgaver både i offset og digital print kører på ubestrøget papir. Vi viser også gerne prøver til kunderne på de mere eksklusive papirkvaliteter fra fx Gmund og Fedrigoni. Når kunderne først har set det, diskuterer vi ikke rabatter, kommenterer Richard Lodahl.

Omkring 30-40 procent af opgaverne er specialproduktioner hos Reklametryk, hvor der årligt produceres omkring 10.000 ordrer.

Den digitale afdeling fik nyt udstyr, som lever op til forventningerne

Richard Lodahl har investeret i en del nyt udstyr de seneste år. Og i december sidste år var det deres digitale printafdeling, der stod for tur. Her blev der taget ældre udstyr ud, som blev erstattet af ny Konica Minolta-maskiner.

– Vi så Konica Minoltas AccurioPress C6100 på Sign, Print & Pack sidste år, og den imponerede os. Men inden vi besluttede os, blev der kørt virkelig mange test, så vi var sikre på, at den kunne klare de opgaver, vi forventede at køre på maskinerne. Det er specielt pasningen og kvaliteten, der imponerede os, og var med til at afgøre valget af  udstyr. Og så er det ikke en ”sart” maskine, fortæller Richard Lodahl.

Richard Lodahl og Lis Lykke i samtale under end udvisning i Reklametryks produktion

Kvaliteten er så god, at Reklametryk har flyttet mange opgaver fra offset til digital produktion. Og kvaliteten er vigtig for Reklametryk, der ønsker at være kendt hos deres kunder for både de hurtige leveringstider, en kvalitet, der som noget selvfølgeligt er i top, og så at de kan levere og foreslå løsninger, der skiller sig ud fra mængden.

Den største af de to ny Konica Minolta-maskiner er forsynet med den ”store” efterbehandlingsløsning.

Netop kvaliteten har betydet, at Reklametryk har kunne flytte mindre oplag fra offset til digital produktion, uden at det er gået ud over tryksagens kvalitet. Men stigningen, som er blevet femdoblet i den digitale afdeling i forhold til tidligere, kommer ikke blot fra offsetproduktionen. Den kommer også fra kunderne, som nu kan få løst endnu flere opgaver hos samme leverandør. Og så oplyser Richard Lodahl endvidere, at selv om offset-produktionen har afgivet opgaver til digitalproduktion, så er der alligevel stigning også i offsetafdelingen.

Den nye boggade laver også forretning

Sidste år blev der også investeret i en boggade. Det er en Wohlenberg, som er solgt af Printeng. Investeringen skete for at kunne leve op til de korte leveringstider, der er blevet en del af Reklametryks koncept. Derfor var det nødvendigt at have så meget som muligt inhouse. Det tog alt for lang tid at sende opgaver ud af huset, og de kunne ikke selv styre produktionen.

– Vi købte boggaden for at overholde vores leveringstider. Men i dag er den med til at lave forretning, forklarer Richard Lodahl.

Investeringerne fortsætter – nu også i bygninger

Offsetproduktionen er vokset meget de sidste tre år. Det skyldes ikke mindst, at der er investeret i H-UV, så opgaverne er klar til efterbehandling umiddelbart efter tryk.

Også deres skilteafdeling er vokset kraftigt. Sammenlagt er væksten så kraftig, at der med investeringerne i nyt udstyr er fyldt godt op i produktionen. Så nu er der udvidelser på vej.

Der bliver bygget en helt ny skilteafdeling og en afdeling til bogbind plus lidt ekstra lagerplads.

Fremtiden og udfordringerne

– Vi laver ikke så meget langtidsplanlægning, men vi agerer mere på tiden og kundernes behov. Og så undersøger vi kontinuerligt markedet for muligheder, forklarer Richard Lodahl. – Den største udfordring er dog nok, at branchen skrumper så meget ind, at vi bliver et U-land, og Polen står til at blive et I-land.

Herudover ser Richard Lodahl et problem i at skaffe arbejdskraft, og han mener generelt også at uddannelsen er et problem lige nu. De har dog hos Reklametryk haft succes med at have et par elever på nogle særligt tilrettelagte ”uddannelsesforløb”, målrettet ”elevernes” ønsker til uddannelse.

De seneste nyheder

Robotfactory med fuldautomatisk skæresystem

Robotfactory viste på FESPA deres automatiserede skæresystem med to ABB-industrirobotter i samarbejde med et industrielt Zünd D3 skærebord.
robot_01

Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S

Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S og styrker efterbehandlingstilbuddet i Prinfo-kæden.
Screenshot

Fujifilm: "Det er sjældent, at der lanceres en ny blækteknologi"

Fujifilm har udviklet en helt ny blækteknologi. AQUAFUZE kombinerer UV-LED og vandbaseret blæk.
Fuji_01

Dansk virksomhed indtager USA og indgår samarbejde med Disney

Poster & Frame Art Group har på få år skabt en international succes, der bringer dansk design og automatiseret printproduktion til USA.
P&F_01

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01