Tidligere kunne de fleste trykkerier producere de fleste standardprodukter til deres kunder selv, og så benyttede de underleverandører til specialopgaverne. Det var det mest lønsomme.
Hvis du som trykkeri i dag skal havet en overskudsgivende virksomhed, er det i lighed med tidligere nødvendigt med effektivt udstyr og i dag også et meget et automatiseret set-up for at holde et prisniveau, der er konkurrencedygtigt. Det kræver store investeringer, og ikke mange har underlag for at have en belægningsgrad på udstyret, der gør investeringen rentabel.
Få store producerer standardopgaver – mange mindre specialiserer sig
Derfor begynder vi at se en udvikling, hvor der er få store, der producerer standardopgaverne, men mange små, der fylder produktionsapparatet med opgaver. Til gengæld bliver der et marked for trykkerier, der arbejder med nicheopgaver, som de så bliver virkelig effektive til at løse.
Få store – mange mindre specialiserede er en vej til lønsomhed
Er det negativt eller positivt? Vil markedet blive monopoliseret? Får de nye store trykkerier, der startede digitalt, den altafgørende indflydelse på markedet?
Ifølge en kronik i foråret, skrevet af den svenske udgiver af Sign & Print, Peter Ollén, kan den udvikling være vejen frem til lønsomhed for branchen generelt.
I Danmark er Lasertryk.dk den store spiller, der forstod at udnytte de digitale muligheder til at skabe en effektiv produktion. Og de har fra start forstået at udnytte kapaciteten på deres udstyr optimalt, således at deres prissætning har præget markedet markant. Men de har også formået at skabe en absolut lønsom forretning.
Lasertryk.dk har produktion i Danmark og nu også i Polen. Men de er også meget store på det svenske og norske marked.
– Kunderne vil gerne handle lokalt, hvis priserne er konkurrencedygtige, fortæller Henrik Kruse, Scandinavian Partner Manager hos Lasertryk.dk. Og Esben Mols Kabell, en af Lasertryk.dk’s to ejere, fortsætter:
– De svenske og norske markeder fylder meget hos os, og vi forventer inden for nogle år at oprette producerende trykkerier i både Oslo og Stockholm.
Det er Lasertryk.dk’s White Label-koncept, der har banet vejen til at blive markedsledende i hele Skandinavien. Med en White Label-løsning får andre trykkerier gratis opsat en webshop under eget navn og med eget logo og design. Priserne på ydelserne fastsætter de også selv. De
kan lade ordrerne gå til Lasertryk.dk til salgspriser, de selv har kalkuleret, eller de kan vælge at producere dem selv. Men det er med til at fylde Lasertryk.dk’s produktionsudstyr, således at de kontinuerligt er i stand til at investere i udstyr, der fortsat vil gøre dem konkurrencedygtige på prisen.
Selv om Lasertryk.dk er underleverandør til mange trykkerier i hele Skandinavien, benytter de sig også selv af underleverandører. Det kan fx være ved hasteopgaver, de ikke selv er i stand til at levere fx på grund af transporttid, eller det kan være specielle opgaver, hvor de ikke selv har det mest lønsomme produktions set-up.
Kan White Label-trykkerier leve af at være rent salgskontor?
På Gotland, Sverige største ø med 60.000 indbyggere, bor Thomas Rosén. Han har tidligere haft et af ø’ens dengang seks trykkerier, som han solgte til sin største konkurrent. Da han derefter havde arbejdet nogle år som ansat i den grafiske branche, gik han på pension. I 2015 modtog han pludselig fra Lasertryk.se (Lasertryk har registrerede selskaber i både Norge og Sverige) et tilbud om at blive White Label-partner. Og så fik Thomas Rosén lyst til at sætte lidt ekstra liv i pensionisttilværelsen.
– Jeg havde aldrig hørt om White Label-konceptet før, med det tog mig blot 10 minutter at blive temmelig interesseret. Jeg tog telefonen og ringede til Lasertryk. Jeg blev godkendt som White Label-partner, så jeg startede et nyt selskab, fik en hjemmeside og Lasertryk satte White-Label webshoppen gratis op. Og så var jeg i gang igen. For mindre end SEK 25.000, fortæller Thomas Rosen.
– Det var lidt hårdt i starten, for jeg skulle jo starte helt forfra uden nogen kunder. Men nu et par år senere kommer kunderne til mig, uden at jeg behøver at gøre så meget selv. I dag driver jeg forretningen med en mobil og en computer, og det er underordnet, hvor i verden jeg befinder mig.
Producerer ikke selv, men rådgiver på basis af 25 års erfaringer
Thomas Tryckare, som virksomheden hedder i dag, har dog investeret i en Xerox-printer og en skæremaskine til hasteordrer, for udfordringen er transporttiden. Selv om Thomas Tryckare har en webshop, så bliver den mest brugt til Thomas Roséns egne interne kalkulationer, for kunderne ringer og Thomas Rosén bruger al sin viden om branchen til at vejlede og rådgive, inden han så selv lægger ordrerne ind i systemet.
Har specialiseret sig i storformatprint, skilte og dekorationsmarkedet, men sælger også standard-tryksager
Color Profilering i Norge har klart specialiseret sig inden for print i store formater, men de ville også gerne kunne hjælpe kunderne med alle andre opgaver, hvis det kunne gøres på en lønsom måde. De gik derfor i gang med at producere deres egen webshop. Men det kostede for mange ressourcer, så da de fik mulighed for at blive White Label-partner, greb de chancen.
– På den måde slipper vi for selv at bruge tid og penge på at udvikle vores egen løsning, fortæller Morgan T. Lysell, indehaver af Color Profilering.
Mange af Color Profilerings kunder på storformatsiden vil også gerne bestille deres andre trykopgaver, så de samler det hele hos en leverandør.
– Vores White Label-løsning har hjulpet os meget med at levere mere til kunder, som ellers havde handlet andre steder. Så selv om fortjenesten ikke er lige så god, som på det vi selv producerer, er det godt for forretningen. Med outsourcing af standardopgaver får vi større mulighed for at udvikle vores hovedforretning. Vi havde egentlig haft planer om at investere i maskiner til at producere tryksager selv, men med White Label-løsninger kan vi i stedet investere i maskiner til vores fokusområder inden for skilt, dekoration og storformatprint, fortæller Morgan Lysell, der slutter med denne kommentar:
– De grafiske markeder er under større og større pres og det vil nok bare blive endnu mere hårdt de næste 10 år. Så det er vigtigt for mindre lokale virksomheder, at kunne give kunderne en god service, som blandt andet også betyder, at kunderne skal kunne få det hele på ét sted.
Små mængder gør outsourcing nødvendig
I Danmark oplever Peter Fjeldal fra Politikens Lokalaviser en stor konkurrence fra de store internationale trykkerier som fx Onlineprinters (som Lasertryk.dk har fusioneret med), og anser dem for at være en trussel mod de mindre trykkerier. Derfor ser han også muligheder i outsourcing.
– Ja, jeg mener, det er der mulighederne ligger, fordi mængderne er blevet så små, så det handler om at samle produktionen for at kunne være konkurrencedygtige. Derfor er vi også blevet White Label-partner. Det betyder blandt andet vi med en netbutik kan servicere vores kunder endnu bedre, og de vil kunne få alle deres markedsføringsprodukter samme sted til de rigtige priser, lyder kommentarer fra Peter Fjeldal.
Priser og leveringstid
Det er nogle af de vigtigste emner, som alle de tre trykkerier samstemmende nævner i vores samtale. Store trykkerier som Lasertryk.dk har de effektive og automatiserede produktioner. De er samlet på få lokationer – for at være rentable. Det betyder til gengæld, at der er lidt transporttid. Og det er udfordringen i dag. Men alligevel er det kun 20 procent af ordrerne hos Lasertryk.dk, der produceres som ”hasteordrer” mod et mindre tillæg. Det giver måske stof til eftertanke. Vi har vænnet os til, at ting sker fra dag til dag, men det er nok ikke altid nødvendigt.
Det nødvendige er til gengæld, at finde sine nicher, hvor man selv kan skabe lønsomhed og så ikke være bange for at benytte underleverandører.