Igennem de seneste år har PrinfoHHK med hovedsæde i Holbæk været i gang med at transformere et traditionelt offsettrykkeri til at være en moderne kommunikationsvirksomhed under det nye navn OnPrint. Udgangspunktet er fortsat at producere trykt/printet kommunikation men både i små, meget store formater på mange forskellige medier og nu også den mere digitale kommunikation, som fx videopræsentationer og websider.
Den nødvendige effektivisering
For at kunne klare den udvikling er det nødvendigt, at produktionen er så effektiv som muligt i forhold til opgaverne. Derfor er der inden for den sidste tid blandt andet investeret i en ny digital produktionsprinter og en digital kuvertprinter.
Produktionsprinteren er en udskiftning af en ni år gammel printer, der havde kørt godt, men nu ikke længere var produktiv nok, og heller ikke helt imødekom, de opgaver, der skulle løses.
Interflora er kunde hos OnPrint, og de får blandt andet produceret alle deres små ”følgekort” til buketter og gavekurve hos OnPrint. Den opgave kræver en printer, der kan producere i en meget blank kvalitet, så det var et af kravene til en ny produktionsmaskine.
En produktionsprinter og en kuvertprinter
– Som altid, når vi investerer i nyt udstyr, undersøger vi markedet for forskellige løsninger grundigt. Denne gang faldt valget på en imagePRESS C10000 fra Canon, fortæller Ib Plambech Hansen, indehaver af OnPrint.


imagePRESS er en hurtig produktionsmaskine, 100 print per minut, oplyser Ib Plambech Hansen. Men det vigtigste er, at den printer i en fin blank kvalitet, der matcher behovet til Interflora-kortene. imagePRESS-maskinen kan også producere en mere mat printkvalitet. Det styres ved at regulere varmen i produktionen.
– Noget vi også er meget tilfredse med er, at imagePRESS-løsningen printer selv meget små fontstørrelser i en knivskarp kvalitet, tilføjer Claus Grundtmann Jensen, OnPrints salgsdirektør.
I forbindelse med investeringen i imagePress-maskinen købte OnPrint også en OKI-kuvertprinter. Den indgik i den samlede ordre hos Canon.
Kuvertprinteren producerer blandt andet de små kuverter til Interflora-kortene. De printes i fire farver.
Og en løsning til indbinding af bøger i små oplag

Inden for det seneste år er der også kommet en C.P. Bourg-løsning til indbinding af bøger i mindre oplag. En opgavetype, der produceres en del af hos OnPrint.
I det hele taget bærer produktionshallen præg af at der løbende er blevet investeret – ikke mindst i efterbehandlingsudstyr. Og også i storformatløsninger.
De store formater fylder også meget

At arbejde med de store formater er en del af den transformation, virksomheden er i færd med at foretage. Og det er noget man bemærker fra det øjeblik, man træder ind af døren. Det første der møder øjet, er ”Holbæks havnemiljø”. En hel væg inkl. døre viser det charmerende miljø fra den nærliggende havn (der i øvrigt som mange andre havne i Danmark også undergår store forandringer i disse år). Det er en blanding af printet tapet, printede plader (døre fx) og print på lyddæmpende plader. Et ret imponerende syn!
Rådgivning er en del af ydelserne
– En del af vores transformeringsstrategi går ud på at kunne tilbyde kunderne de fleste opgaver inden for grafisk kommunikation. Men vi ønsker ikke kun at kunne levere det, som alle de andre kan. Vi vil gerne give kunderne noget unikt. Det betyder, at vi ser på den enkelte opgave og kommer med løsningsforslag til kunderne. Det fornemmer vi, at de værdsætter, fortæller salgsdirektøren.

En af de opgaver, Claus Grundtmann Jensen i den forbindelse fremhæver, er præsentationen af Nationalbankens møntsamling. Resultatet er da også blevet ret så flot, og man forstår, at kunden er tilfreds.
En webshop indgår naturligvis også i transformeringsstrategien. Men en webshop er ikke noget nyt for OnPrint. En sådan udviklede de allerede for flere år siden. Ikke fordi den blev den helt store succes, men det er et af de tilbud, der skal være til stede.
– Nu har vi udviklet en ny webshop, der er meget mere omfattende end den tidligere. Og der bliver da også mere og mere aktivitet på den front. Men det går slet ikke så hurtigt, som vi havde ventet. Det gør ikke så meget, for vi vil meget gerne have den mere direkte kontakt med kunderne, hvor vi kan rådgive dem om løsningsmulighederne. Så er de heller ikke så prisfikserede, fortæller Ib Plambech Hansen.
Den digitale kommunikation
Inde bag ”havnemiljøet” gemmer der sig i øvrigt et fuldt udstyret videostudie. Det er et af de nye tilbud til kunderne, ligesom der også bliver satset lidt mere på at tilbyde webløsninger/-opdateringer/-vedligeholdelse inden for WordPress-løsninger.
One-stop-shop vinder mere og mere frem

– Flere og flere kunder ønsker en”one-stop-shop-leverandør”. Det ønske forsøger vi at imødekomme mest muligt. Der er også mange kunder, der lægger stor vægt på, at vi kan sige, at 98 procent af alle vores opgaver bliver udført her i Danmark, slutter Claus Grundtmann Jensen vores samtale.
Det skal bemærkes, at selv om virksomheden i dag markedsføres under OnPrint-navnet, så eksisterer PrinfoHHK stadig, og er fortsat det virksomhedsnavn, der benyttes over for offentlige institutioner, hvor der handles under SI-aftaler.