MediaMouse i Allerød er totalleverandør af grafiske produkter, men er ikke hoppet på white-label-vognen som så mange andre. Han mener, at man skal stå ved, at man ikke kan løse alle opgaver og der findes dygtige konkurrenter derude.
– Vi laver 95 procent af vores arbejde internt, men der er ting, som de andre bare er bedre eller hurtigere til. Derfor er der ingen grund til at foregøgle kunden, at vi nok skal lave det, for så at få det udført et andet sted med en lille ekstra avance. Så hellere fortælle, hvor de kan få det lavet bedre eller billigere og så håbe på, at pilen en gang i mellem også peger den anden vej. Og det er faktisk vores erfaring, at det betaler sig, fortæller indehaver og direktør Jesper Norbøll.
En rebel med en mission
Jespers historie er historien om en rebel, der har fundet sine egne veje. Hjemmefra var der en forventning om, at han skulle læse ingeniør, men da han tidligt droppede ud af gymnasiet, gik den plan op i røg. Men med en stor interesse for både det kreative og tekniske puslede han tidligt med programmering af computerspil og iværksætteri. Drømmen om egen virksomhed lå ham ikke fjernt. Allerede fra teenage-årene havde han en lille postordreforretning, der blandt andet solgte kabler og udstyr til computere.
Med sit kreative og innovative sind, samt store interesse for teknik passede han utrolig godt ind i digitaliseringen af den grafiske branche i slutfirserne og begyndelsen af halvfemserne. Især Mac-bølgen, som langt hen ad vejen var en hel kulturrevolution, passede i Jespers kram. Fokus var på det kreative, organisationer var flade og cheferne selv var i begyndelsen af tyverne og gik i Steen & Stoffer T-shirts. Det passede perfekt sammen med Jespers forestilling om et arbejdsliv.
Efter at have været i berøring med virksomheder som DanaMac, GreenHouse, Kolibri og Helioprint, hvor han fik sin grafiske opdragelse, brugte han godt fire år uden for den grafiske branchefor at arbejde med IT-sikkerhed. Her høstede han en erfaring, der i dag spiller en væsentlig rolle for virksomheden MediaMouse.
Lille, vågen og meget personlig
MediaMouse startede i 1999 og har fra starten haft fokus på små og mellemstore kunder. De vedstår sig deres lidenhed, som delvis også er forklaringen på Mouse-delen af navnet. Jesper Norbøll forklarer:
– Det var fra starten tanken, at vi skulle kunne bevæge os i alle mulige retninger. Derfor hedder vi ikke trykkeri eller printshop men noget med media. Mouse er fordi vi skal leve som de små frække, som hurtigt kan ændre strategi og som er kvikke, direkte og personlige i vores betjening af kunderne.
Den meget personlige kontakt er et af MediaMouse’s kendetegn. Faktisk er den så personlig, at mange af deres kunder er på feriehilsen med medarbejderne på MediaMouse. Det kommer sig af, at de har mange faste kunder, men nok så vigtigt, at de interessere sig meget for, hvordan forskellige kampagner virker. De har fast en løbende dialog med kunderne om, hvad der virker og hvad man kan gøre bedre næste gang.
– For os er det at skabe tætte personlige relationer en strategi. Du skal som medarbejder kunne knytte relationer og på eget initiativ være opsøgende og interessere dig for, hvordan det går hos kunderne. Kan du ikke det, så skal du ikke være her, siger Jesper Norbøll.
Velkommen indenfor i zone 1 eller 2
Men selv om de slår meget på det personlige, og meget gerne ser kunderne komme i virksomheden, så står dørene ikke på vid gab. De har delt virksomheden op i tre zoner. Zone et er receptionen. Her kan alle komme og fx aflevere eller hente varer. Zone to er kundeområdet. Her har de indrettet et mødelokale der minder mere om en eksklusiv dagligstue. Her er store behagelige sofaer og stole, kæmpe videolærred, stereoanlæg og spændende kampagneudpluk på væggene. Ved siden af mødelokalet er et veludrustet arbejdsrum, hvor man kan sidde sammen med kunden og gennemgå opgaver, udvikle ideer o.s.v. Zone tre er produktionen. Her kommer kun de ansatte og ingen andre. Heller ikke dagens rapporter. Om det siger Jesper Norbøll:
– Det er selvfølgelig charmerende at kunne vade lige ind i trykkeriet og høre maskinernes dunken, dufte trykfarve og hvad der ellers sker derude, men da en af vores kunder spurgte hvorfor han ikke måtte komme derud, forklarede jeg ham, at det for alle parter var bedst sådan. Han skulle ikke se, hvis en konkurrent havde en kampagne kørende hos os, og sådan ville vi også sige til hans konkurrent. Den melding var han tilfreds med – efter han havde tænkt lidt over det.
I det hele taget er sikkerheden helt exceptionel høj hos MediaMouse. Det skyldes især, at de har overtaget de nuværende bygninger efter et firma, der solgte IT-udstyr. Efter utallige indbrud i IT-firmaet blev huset udstyret med gitter for vinduerne, videoovervågning og røgkanoner, der udløses, og totalt slører udsynet for, eventuelle ubudne gæster. Den sikkerhed har de valgt at bibeholde hos MediaMouse.
Fremtiden er usikker men musen skal nok klare sig
At holde fast i det personlige er en strategi som skal holde MediaMouse på banen i lang tid fremover. Og så det, at de er en lille virksomhed, der hurtigt kan justere på knapperne, hvis udviklingen kræve, og det gør den – hele tiden, siger Jesper Norbøll.
De vil gerne holde sig ude af priskonkurrencen, og den bedste strategi der er, at have en tæt kunderelation.
– Vi tror på det personlige og vores høje faglighed. Vi tror også på, at vi kommer til at lave meget mere video end vi gør i dag. Men ellers er det svært at spå om, hvad der sker. I morgen køber LaserTryk måske vores nærmeste konkurrenter, og så ser det hele pludselig helt anderledes ud. Og lige nu ser vi tyske FlyerAlarm annoncere heftigt på facebook for deres onlineshop. Hvad det kommer til at betyde ved ingen, udtaler Jesper Norbøll.
En af de udfordringer de konkret står med hos MediaMouse, er, at der er en voksende mangel på forståelse hos kunderne for, at tid koster penge. Det samme gør sig formentlig gældende hos de fleste af deres kollegaer. Hvis de skal give et bud på fx en vinduesdekoration, bliver de ofte spurgt, om de ikke også lige kan lave et par kreative udkast, uden ekstra beregning forstås.
For 10 år siden skete det aldrig. For fem år siden måske en sjælden gang. Nu sker det hele tiden, fortæller Jesper Norbøll, og tilføjer, at de må styrke den personlige indsats og kunderelation. Derigennem formentlig bliver lettere at forklare, at alle skal have løn for deres arbejde. Og så skal de fortsat turde sige nej til opgaver. Det kan det faktisk betale sig, at vælge opgaverne med omhu, for som Jesper Norbøll slutter med at sige: – Så er vi ikke gode for alle, og alle er ikke gode for os.