Bli’r det digitale B2-format det nye sort for det trykte medie?

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 30 May 2018
OPDATERET: 30 May

B2-formatet er mere aktuelt end nogensinde med de digitale B2-maskiners indtog på det danske marked. Hele tre HP Indigo 12000 er der blevet installeret. De to hos Lasertryk.dk i Aarhus og den tredje hos Green Graphic i Ikast.

Inden for de seneste måneder har vi i Print & Medier haft et par artikler om trykkerier, Kolind Bogtrykkeriog Børge Møller Grafisk, der blandt andet bruger deres B2 offset udstyr til at hjælpe andre trykkerier med at løse opgaver, der ikke matchede i deres eget større udstyr.

Begge trykkerier havde også digitalt udstyr, men der var fuld belægning på deres offset.  Og begge steder var de overbevidst om, at B2-formatet  har sin berettigelse på markedet – også selv om der er investeret i mange store maskiner rundt omkring på trykkerierne.

Vi har talt med et par forskellige trykkerier for at høre deres mening om det digitale B2-formats betydning for det trykte marked. Vil de billigere priser, som fx Lasertryk.dk har meldt ud kunne flytte nogle online-opgaver over til offline-markedet?

Det trykte medie opfattes mere eksklusivt end onlinemedier

Lige nu oplever det trykte medie en status som værende lidt mere eksklusivt og mere opmærksomhedsskabende. Men det vægter også tungere på markedsføringsbudgetterne. Og budgetterne bliver ikke større, selv om der bliver flere kanaler, man skal være synlige på. Derfor gælder det for enhver med ansvar for at skabe synlighed omkring et produkt at undersøge, hvor der opnås størst mulig effekt og respons.

Hvis priserne på fx plakater i B2-format falder drastisk, vil det så betyde, at mediet vil blive brugt mere i forhold til online bannerannoncering?

Det og andet i relation til B2-formatet har vi talt med nogle trykkerier om. Vi har talt med Mads Buur fra Gemini, med Michael Scherer fra Grefta og med Henrik Degn fra Degn Grafisk.

Det er tre forskellige virksomheder. Gemini tilbyder alt inden for offline branding og profilering, herunder også tryksager. Der er 15 ansatte på kontoret i Gentofte, og de har også kontorer i Hong Kong og i Kina.

Grefta er et trykkeri i Grenå, hvor de 11 medarbejdere tilbyder et bredt udvalg af ydelser, fra opsætning/layout, digitaltryk og offset til storformatprint  samt færdiggørelse.

Hos Degn Grafisk i det nordjyske er de 11 medarbejdere og her tilbyder de også er bredt udvalg af ydelser fra design og tryk til web.

Pris og leveringstid er vigtige faktorer

Alle tre siger samstemmende, at det bliver spændende at se, hvilken betydning det digitale B2-format vil få, men de er enige om, at det bliver prisen og leveringstiden, der får den helt store betydning, for om de selv vil benytte sig af den digitale B2-mulighed.

At prisen har stor betydning, hører vi alle steder, hvor vi kommer i den grafiske branche. Men leveringstiden er blevet et lige så vigtigt parameter. Det nytter ikke, at prisen er god, hvis leveringstiden er for lang. Mange kunder i dag forventer at kunne få leveret opgaver næsten fra dag til dag.

 

Mads Buur fra Gemini

– De nye priser, som gør det væsentlig billigere for kunderne at blive mere synlige med deres produkter på fx plakater, der skaber opmærksomhed i det offentlige rum, er interessant. At det oven i købet er produceret i Danmark med kort leveringstid, er en klar fordel, der får betydning, fortæller Mads Buur fra Gemini.

– Vi ser generelt på muligheder for at outsource opgaverne, for på den måde at give kunderne mere for pengene. Så med de rigtige priser, kan vi bedre bruge plakater i et kampagneoplæg, hvor vi kommer med et miks af fysiske reklameprodukter, afstemt efter kundens produkt, målgruppe og budget, fortsætter Mads Buur.

Michel Scherer fra Grefta

16 siders brochurer produceret digitalt i B2-format er en interessant mulighed

For Michael Scherer fra Grefta ligger de mest interessante muligheder ved tryk på begge sider.

– Det er måske ikke det nye sort. Vi kan allerede meget med digitalt udstyr. Men med digitalt B2-format og de rigtige priser, kan det blive ret interessant med opgaver som fx 16 siders brochurer. Mellemmarkedet mellem digital og offset vil blive mindre, hvis leveringstiden også er hurtig og fleksibel, lyder kommentaren fra Michael Scherer.

Henrik Degn fra Degn Grafisk

Vil gerne først have et Indigo-tryk i hånden

Hos Degn Grafisk ser Henrik Degn frem til at få et digitalt B2-tryk fra en Indigo 12000 i hånden. De producerer mange opgaver inhouse hos Degn Grafisk, men de undersøger altid markedet forinden.

– Vi har flere underleverandører og vores egen produktion bliver altid målt i forhold til eksterne. Og vi vælger det mest lønsomme. Hvis pris, leveringstid og kvalitet er i orden, kommer vi garanteret også til at lægge ordrer på digitalt B2-produktion ud af huset, siger Henrik Degn.

1 krone og 40 ører per B2-plakat + opstart

For at få et indtryk af prisen og leveringstiden har vi talt med Henrik Kruse fra Lasertryk. Han oplyser, at der er en startomkostning på kr. 212,- og derefter vil fx prisen per B2-plakat trykt på 170 g være 1,40 kr. Det er da vist en pris, der kan siges at være god. Leveringstiden er tre dage. Den kan kortes ned til to dage mod et tillæg på kr. 200. Om den leveringstid vil tilfredsstille de kunder, hvor netop leveringstiden spiller en lige så stor rolle som prisen, må tiden så vise.

Lasertryk.dk kører fuld produktion på begge Indigo 12000

Henrik Kruse, Salg og Marketing, lasertryk.dk

Henrik Kruse oplyser, at Lasertryk.dk pt har 250 aktive White Label-kunder, så der er rigtig mange, der nu får mulighed for at give deres kunder nogle gode tilbud, og dermed være med til fortsat at fylde de to Indigoer med ordrer.

Vi har også spurgt Esben Mols Kabell fra Lasertryk, hvordan belægningen er på maskinerne, der blev installeret i februar.

– Vi kører ca. 60.000 B2 farvetryk per maskine i døgnet, hvilket pt er det maksimale, vi kan få igennem udstyret. Vi forventer dog at komme op på omkring 80.000 B2 farvetryk pr. dag per maskine i løbet af de kommende måneder, lyder svaret, og Esben Mols Kabell fortsætter:

– Maskinerne er som sådan fuldt belagt, men overskydende opgaver fordeles så dels til nogle af vores fire iGens og to Ricoh-maskiner samt ved de mellemstore oplag veksler vi også afhængigt af belægning på de forskellige maskiner med en af vores tre Heidelberg XL Trykmaskiner.

Hvor stor volumen forventer I at flytte fra offset til digital produktion med de to nye Indigoer?

Esben Mols Kabell fra Lasertryk.dk

– Meget lidt.Prisen per tryk er ca. 20 procent billigere end på vores tidligere udstyr.Så hvor vi før regnede med et break imellem digitaltryk og offset på ca. 300 i oplag, så er det nu flyttet til 375, forklarer Esben Mols Kabell.

– Investeringen drejer sig i høj grad om at få samme udtryk i digitaltryk og i offsettryk og undgå nogle af problemerne med varme, der følger med det tonerbaserede tryk.Specielt på bøger.Til bøgerne er det også vigtigt, at vi kan begynde at digitaltrykke omslagene til disse. Det var før vanskeligt, da der så skulle bruges superstick kacheringsfolie, hvilket er ret dyrt.

Hertil kan vi producere omslagene rigtigt hurtigt (fordi vi ikke skal pulje omslagene), hvilket igen medvirker til et bedre flow i bogbinderiet.Vi producerer ca. 8.000 bogtitler om året, kommenterer Esben Mols Kabell, som også mener, at formatet giver nogle nye muligheder med plakater, salgsmapper med mere i små oplag.

Tidligere var det A3 formatet, der gik digitalt. Nu er det B2

I Ikast hos Green Graphic, der udelukkende er underleverandør og ikke har noget direkte salg, har de også en Indigo 12000, som blev installeret for godt et halvt år siden. Vi har talt med Poul Sørensen om deres investering.

Poul Sørensen fra Green Graphic

– Vi ville gerne højne kvalitet og kunne give kunderne mulighed for variabelt print i B2-formatet, fortæller Poul Sørensen.

– Med den nye digitale B2-mulighed får kunderne nogle muligheder, de ikke har haft tidligere, og det er så vores opgave at videreformidle information om, hvordan de kan udnytte det digitale B2-format.

– For seks til ti år siden var det A3-formatet,der gik digitalt. Nu er det B2-formatet, forklarer Poul Sørensen, der forventer at digitaliseringen af B2-formatet er uundgåelig. Den kommer helt af sig selv i takt med, at der over de kommende år vil blive installeret mere digitalt udstyr.

Men generelt bliver Indigoen i Ikast fyldt med alle opgaver, der passer til udstyret. Det kan fx være plakater og omslagsmapper, i lighed med de opgaver Lasertryk.dk lægger på deres B2-maskiner.

Digitalt B2 format er måske ikke det nye sort, men det giver det trykte medie nye muligheder

Fra installationen af de to Indigo 12000 hos Lasertryk.dk tidligere på året

Poul Sørensens sammenligning med A3 formatets digitalisering er nok ret godt fanget. Vi kan ikke stoppe udviklingen. Det digitale B2-format er ikke nyt. Fujifilm var først på markedet, og flere vil følge, selv om ikke alle producenter er klar til lanceringer, så arbejdes der i udviklingsafdelingerne rundt omkring, fx også hos Xerox, men de afslører ikke noget om, hvor langt de er.

At kunne printe digitalt i B2-formatet giver nye muligheder for både hurtigere, billigere og mere fleksibel produktion. Men i disse GDPR-tider, hvor alle taler data, så må vi heller ikke glemme, hvad Poul Sørensen fra Green Graphic siger om mulighederne for at benytte variabelt print. For selv om vi skal have tilladelser til at opbevare data, og det stadig ikke er helt enkelt for alle at anvende dem fornuftigt i deres markedsføring, så er det den vej kommunikationen går. Den bliver mere og mere personaliseret, så grib fat i nogle af de virksomheder, der kan hjælpe med både, hvordan data kan anvendes og hvordan opgaven skal udføres. Så kan du tilbyde dine kunder at tilføre ekstra værdi til deres trykte markedsføring, og så spiller styk-prisen måske heller ikke så stor en rolle.

Digitalt B2-format er måske ikke det nye sort, men det er kommet for at blive. Det bliver interessant at følge udviklingen her i Danmark. Vil Lasertryks 250 White Label kunder gå efter prisen alene, eller vil også udnytte nogle af de nye muligheder? Det vil tiden vise. Hos Green Graphic er de allerede i fuld gang med at fortælle deres kunder om, hvad digitaliseringen af B2-formatet kan benyttes til. Måske kommer vi til at opleve, at det trykte medie vil opfattet endnu mere eksklusivt og endnu mere værdiskabende end tidligere.

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

De seneste nyheder

Nyt online-kursus i interiør dekoration

Folieproducenten CoverStyl i Luxembourg har lanceret et kursusforløb med fem timers online undervisning fordelt på 26 kurser á 3-5 minutters varighed.
CoverStyl E-Learning

Fahlén Skilte udvider ejerkredsen og satser på større synlighed

Pr. 1. januar er Lasse Schneider indtrådt som medejer af Fahlén Skilte, som ellers er stiftet og indtil nu 100% ejet af Michael Fahlén.
fahlen_skilte_01

Roland DG lancerer nyt flagskib i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64” øko-solvent inkjetprinter der med forskudt printhoved-design og finere dråbestruktur leverer både højere densitet og hastighed.
XP-640_Printer

Inline efterbehandling blev redningen for GrafiPro

GrafiPro er en lille virksomhed med en pudsig historie og en fantastisk beliggenhed – og så går det faktisk rigtig godt. Blandt andet på grund af nogle gode investeringer.
grafipro_01