Ikke mange ”typiske opgaver” – men også en enestående niche

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 24 April 2018
OPDATERET: 24 April

For snart 10 år siden gjorde Lars Hvid en drøm til virkelighed.  Han er uddannet trykker og har en grafisk lederuddannelse fra det der dengang hed Grafisk Højskole. Har arbejder som produktionschef på trykkerier og reklamebureauer. Men drømmen om at få foden under eget bord var tilbagevendende, og det blev til Hvid Grafisk – eller Grafisk Garage, som der også står på gavlen.

Grafisk Garage er et meget charmerende rum med godt lysindfald og en spændende loftkonstruktion. Og så er rummet fyldt med forskelligt grafisk udstyr. Selv sidst på eftermiddagen emmer der af aktivitet.

Typiske opgaver findes ikke her

En spændende mappe produceret for W Nordic.
W Nordic mappen i lukket udgave.

 

 

 

 

 

 

 

Der arbejder tre fuldtidsansatte, fire skoleelever, der arbejder som arbejdsdrenge/piger, der er også en ”efterlønner” i Hvid Grafisk. Og det er ikke et hus, der er præget af ensartede opgaver, hvor produktionen er sat i system.

Hvid Grafisk er en virksomhed, hvor de har cirka 1.900 kunder i kartoteket, og der køres dagligt 34-40 opgaver gennem produktionen. Det er meget her og nu opgaver, hvor kunden står med et problem, der nogen gange skulle have været løst i går. Det klarer de hos Hvid Grafisk, og så bliver selve hovedopgaven måske løst hos en samarbejdspartner efterfølgende.

Men de kan også selv modtage ordrer i oplag op til fx 600-700.000.

– Vi siger generelt ikke nej til noget. Og vi kan det meste selv, men nogle opgaver fx offset og rotation løser vi med samarbejdspartnere, fortæller Lars Hvid.

Kan det meste inhouse

C7100-kan printe med hvid farve.
Hæfteproduktion med Canon

I produktionen står der både Canon og Ricoh produktionsprintere. På sidstnævnte – en C7100 – kører der mange opgaver med lak og hvid farve samt også en del opgaver, der skal være trefløjet.

I et adskilt lokale er der en hel del udstyr til efterbehandling. Her er det hovedsageligt deltidsarbejderne, der boltrer sig med at færdiggøre og pakke de mange daglige ordrer.

 

En enestående niche

Hvorfor ikke printe direkte på en sten med ru overflade
Her er der printet direkte på en minitrappe i Qres-printeren

Men de har også en niche hos Hvid Grafisk. Og det er en ret enestående niche.

– Som de eneste i Danmark kan vi printe direkte på 30 cm tykke emner. Det er der ikke andre, der kan tilbyde. Og det er ikke bare tykke emner. Det er også emner med forskellige overflade. De kan være ujævne som fx sten. Det er ikke noget problem, forklarer Lars Hvid.

Det er en QRES UV flatbed-printer, der klarer de specielle opgaver.

En tilfreds mand kan fejre 10 års jubilæum til august

– Jeg ser frem til jubilæet, og kan samtidig se tilbage på nogle år, der har indfriet de mål, jeg havde sat mig. Jeg er en tilfreds mand. Og jeg har ingen plan om stor vækst og mange ansatte, men vi fortsætter nok med en stille og rolig vækstrate og måske en ekstra medarbejder, fortæller en Lars Hvid.

– Vi skal fortsat være en ”bred” virksomhed, der yder god service, fleksibilitet og vilje til at hjælpe kunderne, også selv om det nogle gange også betyder lidt weekend-arbejde, fortsætter Lars Hvid.

En anden meget speciel niche

Lars Hvid i Mandela-rummet

Hvid Grafisk ligger i Randers, hvor de, som mange nok ved, har et mini ”Graceland”, der er et Elvis Presley museum. Så Lars Hvid syntes også, at Randers skulle hædre Nelson Mandela, og lagde derfor i samarbejde med Randers Kommune billet på at blive valgt som hjemsted for et kommende Mandela museum. Planen lykkedes dog ikke.

Men hos Hvid Grafisk er der et særligt Mandela-rum, og Hvid Grafisk har eneret på at sælge en særlig Mandela plakat.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Skær 50% af de administrative omkostninger

Ca. 40% af omkostningerne ved dine trykordrer er administrative. MultiPress garanterer, at du kan halvere disse omkostninger og fordoble din indtjening.
Multiline_01

Branchen har ikke helt set alle mulighederne – nu får de chancen

Danske ViewNet fremstiller og drifter LED-skærme og informationssystemer til detailhandelen og digitale way-finding systemer til virksomheder og institutioner.
viewnet_01

Bedre flagkonfektionering og kvalitet

Den bedste kvalitet til en konkurrencedygtig pris. Det er, hvad InterFlag ønsker at opnå for alle skiltemagere og flagsælgere i Europa. På Sign Print & Pack vil de demonstrere det.
interflag_02

3M solfilm-certificering er blevet populær

Sign Service har succes med et alsidigt kursus i solfilm, som både handler om teori og praksis.
Benny-solfilm