Ikke mange ”typiske opgaver” – men også en enestående niche

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 24 April 2018
OPDATERET: 24 April

For snart 10 år siden gjorde Lars Hvid en drøm til virkelighed.  Han er uddannet trykker og har en grafisk lederuddannelse fra det der dengang hed Grafisk Højskole. Har arbejder som produktionschef på trykkerier og reklamebureauer. Men drømmen om at få foden under eget bord var tilbagevendende, og det blev til Hvid Grafisk – eller Grafisk Garage, som der også står på gavlen.

Grafisk Garage er et meget charmerende rum med godt lysindfald og en spændende loftkonstruktion. Og så er rummet fyldt med forskelligt grafisk udstyr. Selv sidst på eftermiddagen emmer der af aktivitet.

Typiske opgaver findes ikke her

En spændende mappe produceret for W Nordic.
W Nordic mappen i lukket udgave.

 

 

 

 

 

 

 

Der arbejder tre fuldtidsansatte, fire skoleelever, der arbejder som arbejdsdrenge/piger, der er også en ”efterlønner” i Hvid Grafisk. Og det er ikke et hus, der er præget af ensartede opgaver, hvor produktionen er sat i system.

Hvid Grafisk er en virksomhed, hvor de har cirka 1.900 kunder i kartoteket, og der køres dagligt 34-40 opgaver gennem produktionen. Det er meget her og nu opgaver, hvor kunden står med et problem, der nogen gange skulle have været løst i går. Det klarer de hos Hvid Grafisk, og så bliver selve hovedopgaven måske løst hos en samarbejdspartner efterfølgende.

Men de kan også selv modtage ordrer i oplag op til fx 600-700.000.

– Vi siger generelt ikke nej til noget. Og vi kan det meste selv, men nogle opgaver fx offset og rotation løser vi med samarbejdspartnere, fortæller Lars Hvid.

Kan det meste inhouse

C7100-kan printe med hvid farve.
Hæfteproduktion med Canon

I produktionen står der både Canon og Ricoh produktionsprintere. På sidstnævnte – en C7100 – kører der mange opgaver med lak og hvid farve samt også en del opgaver, der skal være trefløjet.

I et adskilt lokale er der en hel del udstyr til efterbehandling. Her er det hovedsageligt deltidsarbejderne, der boltrer sig med at færdiggøre og pakke de mange daglige ordrer.

 

En enestående niche

Hvorfor ikke printe direkte på en sten med ru overflade
Her er der printet direkte på en minitrappe i Qres-printeren

Men de har også en niche hos Hvid Grafisk. Og det er en ret enestående niche.

– Som de eneste i Danmark kan vi printe direkte på 30 cm tykke emner. Det er der ikke andre, der kan tilbyde. Og det er ikke bare tykke emner. Det er også emner med forskellige overflade. De kan være ujævne som fx sten. Det er ikke noget problem, forklarer Lars Hvid.

Det er en QRES UV flatbed-printer, der klarer de specielle opgaver.

En tilfreds mand kan fejre 10 års jubilæum til august

– Jeg ser frem til jubilæet, og kan samtidig se tilbage på nogle år, der har indfriet de mål, jeg havde sat mig. Jeg er en tilfreds mand. Og jeg har ingen plan om stor vækst og mange ansatte, men vi fortsætter nok med en stille og rolig vækstrate og måske en ekstra medarbejder, fortæller en Lars Hvid.

– Vi skal fortsat være en ”bred” virksomhed, der yder god service, fleksibilitet og vilje til at hjælpe kunderne, også selv om det nogle gange også betyder lidt weekend-arbejde, fortsætter Lars Hvid.

En anden meget speciel niche

Lars Hvid i Mandela-rummet

Hvid Grafisk ligger i Randers, hvor de, som mange nok ved, har et mini ”Graceland”, der er et Elvis Presley museum. Så Lars Hvid syntes også, at Randers skulle hædre Nelson Mandela, og lagde derfor i samarbejde med Randers Kommune billet på at blive valgt som hjemsted for et kommende Mandela museum. Planen lykkedes dog ikke.

Men hos Hvid Grafisk er der et særligt Mandela-rum, og Hvid Grafisk har eneret på at sælge en særlig Mandela plakat.

De seneste nyheder

Robotfactory med fuldautomatisk skæresystem

Robotfactory viste på FESPA deres automatiserede skæresystem med to ABB-industrirobotter i samarbejde med et industrielt Zünd D3 skærebord.
robot_01

Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S

Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S og styrker efterbehandlingstilbuddet i Prinfo-kæden.
Screenshot

Fujifilm: "Det er sjældent, at der lanceres en ny blækteknologi"

Fujifilm har udviklet en helt ny blækteknologi. AQUAFUZE kombinerer UV-LED og vandbaseret blæk.
Fuji_01

Dansk virksomhed indtager USA og indgår samarbejde med Disney

Poster & Frame Art Group har på få år skabt en international succes, der bringer dansk design og automatiseret printproduktion til USA.
P&F_01

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01