Ikke mange ”typiske opgaver” – men også en enestående niche

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 24 April 2018
OPDATERET: 24 April

For snart 10 år siden gjorde Lars Hvid en drøm til virkelighed.  Han er uddannet trykker og har en grafisk lederuddannelse fra det der dengang hed Grafisk Højskole. Har arbejder som produktionschef på trykkerier og reklamebureauer. Men drømmen om at få foden under eget bord var tilbagevendende, og det blev til Hvid Grafisk – eller Grafisk Garage, som der også står på gavlen.

Grafisk Garage er et meget charmerende rum med godt lysindfald og en spændende loftkonstruktion. Og så er rummet fyldt med forskelligt grafisk udstyr. Selv sidst på eftermiddagen emmer der af aktivitet.

Typiske opgaver findes ikke her

En spændende mappe produceret for W Nordic.
W Nordic mappen i lukket udgave.

 

 

 

 

 

 

 

Der arbejder tre fuldtidsansatte, fire skoleelever, der arbejder som arbejdsdrenge/piger, der er også en ”efterlønner” i Hvid Grafisk. Og det er ikke et hus, der er præget af ensartede opgaver, hvor produktionen er sat i system.

Hvid Grafisk er en virksomhed, hvor de har cirka 1.900 kunder i kartoteket, og der køres dagligt 34-40 opgaver gennem produktionen. Det er meget her og nu opgaver, hvor kunden står med et problem, der nogen gange skulle have været løst i går. Det klarer de hos Hvid Grafisk, og så bliver selve hovedopgaven måske løst hos en samarbejdspartner efterfølgende.

Men de kan også selv modtage ordrer i oplag op til fx 600-700.000.

– Vi siger generelt ikke nej til noget. Og vi kan det meste selv, men nogle opgaver fx offset og rotation løser vi med samarbejdspartnere, fortæller Lars Hvid.

Kan det meste inhouse

C7100-kan printe med hvid farve.
Hæfteproduktion med Canon

I produktionen står der både Canon og Ricoh produktionsprintere. På sidstnævnte – en C7100 – kører der mange opgaver med lak og hvid farve samt også en del opgaver, der skal være trefløjet.

I et adskilt lokale er der en hel del udstyr til efterbehandling. Her er det hovedsageligt deltidsarbejderne, der boltrer sig med at færdiggøre og pakke de mange daglige ordrer.

 

En enestående niche

Hvorfor ikke printe direkte på en sten med ru overflade
Her er der printet direkte på en minitrappe i Qres-printeren

Men de har også en niche hos Hvid Grafisk. Og det er en ret enestående niche.

– Som de eneste i Danmark kan vi printe direkte på 30 cm tykke emner. Det er der ikke andre, der kan tilbyde. Og det er ikke bare tykke emner. Det er også emner med forskellige overflade. De kan være ujævne som fx sten. Det er ikke noget problem, forklarer Lars Hvid.

Det er en QRES UV flatbed-printer, der klarer de specielle opgaver.

En tilfreds mand kan fejre 10 års jubilæum til august

– Jeg ser frem til jubilæet, og kan samtidig se tilbage på nogle år, der har indfriet de mål, jeg havde sat mig. Jeg er en tilfreds mand. Og jeg har ingen plan om stor vækst og mange ansatte, men vi fortsætter nok med en stille og rolig vækstrate og måske en ekstra medarbejder, fortæller en Lars Hvid.

– Vi skal fortsat være en ”bred” virksomhed, der yder god service, fleksibilitet og vilje til at hjælpe kunderne, også selv om det nogle gange også betyder lidt weekend-arbejde, fortsætter Lars Hvid.

En anden meget speciel niche

Lars Hvid i Mandela-rummet

Hvid Grafisk ligger i Randers, hvor de, som mange nok ved, har et mini ”Graceland”, der er et Elvis Presley museum. Så Lars Hvid syntes også, at Randers skulle hædre Nelson Mandela, og lagde derfor i samarbejde med Randers Kommune billet på at blive valgt som hjemsted for et kommende Mandela museum. Planen lykkedes dog ikke.

Men hos Hvid Grafisk er der et særligt Mandela-rum, og Hvid Grafisk har eneret på at sælge en særlig Mandela plakat.

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

De seneste nyheder

Nyt online-kursus i interiør dekoration

Folieproducenten CoverStyl i Luxembourg har lanceret et kursusforløb med fem timers online undervisning fordelt på 26 kurser á 3-5 minutters varighed.
CoverStyl E-Learning

Fahlén Skilte udvider ejerkredsen og satser på større synlighed

Pr. 1. januar er Lasse Schneider indtrådt som medejer af Fahlén Skilte, som ellers er stiftet og indtil nu 100% ejet af Michael Fahlén.
fahlen_skilte_01

Roland DG lancerer nyt flagskib i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64” øko-solvent inkjetprinter der med forskudt printhoved-design og finere dråbestruktur leverer både højere densitet og hastighed.
XP-640_Printer

Inline efterbehandling blev redningen for GrafiPro

GrafiPro er en lille virksomhed med en pudsig historie og en fantastisk beliggenhed – og så går det faktisk rigtig godt. Blandt andet på grund af nogle gode investeringer.
grafipro_01