Fleksible emballagetrykkerier er i gang med digital transformation

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 23 April 2018
OPDATERET: 23 April

Vi har i Norden omkring 35-40 virksomheder, der trykker fleksibel emballage. Seks til ti af dem er her i Danmark, sådan cirka.

Ifølge Bjarne Petersen fra Visutech står de lige nu i samme situation, som trykkerierne for år tilbage.

De er i gang med at transformere sig til digital produktion – også brede baner.  Digital produktion i smalle baner har allerede vundet indpas i markedet.

Lige nu er det meget brand owners, der driver udbredelsen af den digitale transformation. De vil gerne udnytte de muligheder, der er med digital produktion, blandt andet i form af  emballage med variable data og mindre serien. Samt ikke mindst muligheden for at forbedre og forfine produkterne.

– Vi begynder også at se, at fleksibel emballage begynder at erstatte andre emballagetyper, som fx plastflasker med mere, fortæller Bjarne Petersen, som vi har en snak med i forbindelse med at den tredje HP Indigo 20000 Digital Press er blevet installeret her i Norden.

Tre HP Indigo 20000 i Norden

De to første blev installeret hos Scandiflex i Landskrona, og den første installation skete hos Medieköket i Helsingborg. Og den tredje gik så til Finland.

Hvornår vi ser den første installation i Danmark vides endnu ikke, men Bjarne Petersen forventer, at der er plads til nogle stykker også her i landet.

Den finske installation er sket hos Westpak, som i forbindelse med omstillingen i produktionen til ny teknologi har valgt at bygge videre på deres High Resolutions Printing koncept med højkvalitets emballagetryk. Det gør de ved også at bygge videre på deres relationer til Visutech og HP.

Fleksibilitet, mindre oplag og variable data er nye muligheder

Med den nye HP Indigo 20000 planlægger Westpak at udvide virksomheden med nye kunder, nu hvor de kan tilbyde større fleksibilitet og flere muligheder med fx mindre oplag og produktion med variable data.

– Den konstante udvikling inden for emballagemarkedet gør det til en meget interessant branche at arbejde i. Produkters levetid bliver kortere, antallet af forskellige versioner og kompleksiteten af design øges og variabelt tryk opfylder behovet til emballage med personaliserede budskaber, fortæller Jonas Skuthälla, direktør hos Westpak.

– Vi har allerede i dag et højkvalitetstrykkeri med den mest fleksible og kompetente organisation på markedet. Beslutningen om at installere en HP Indigo 20000 gør os endnu mere fleksible og kompetente. Vores langsigtede relation med Visutech og HP, som bygger på samarbejde, har hjulpet os med at træffe den rigtige beslutning. Vi vil også i fremtiden fortsætte med at investere i nye kvalitetsmuligheder for at sikre en service på topniveau, og vi ser mange interessante muligheder for vores kunder med vores investering i HP Indigo 20000, fortsætter Jonas Skuthälla.

Godt samarbejde

– Det gode samarbejde mellem Westpak, Visutech og HP samt forståelsen af at værdsætte et godt samarbejde skal fremhæves og er en vigtig grund til beslutningen om den nye investering, kommenterer Bjarne Petersen.

HP Indigo 20000 skal anvendes til fødevareemballage

Westpak forventer at den nye maskine primært skal anvendes til fødevareemballage, og Westpak planlægger at udbygge deres netværk med designere og indholdsproducenter, som nu kan tilbydes et komplet udbyd af emballageløsninger, der imødekommer kundernes behov.

PS!

Hvornår den første installation af en HP Indigo 20000 sker på det danske marked, vides i skrivende stund ikke.

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

BibMedia køber Jysk Emblem Fabrik

Stig Hellstern og Hanne Hørup har efter 138 års familieejerskab valgt at sælge virksomheden Jydsk Emblem Fabrik A/S til BibMedia A/S.
Screenshot

Hexis åbner retursystem for folier og liner

For at støtte op om de stigende miljøkrav indfører Hexis et retursystem for liner og folier.
christel

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01