Sidste gang jeg besøgte InSign Skilte i Randers ligger nok omkring 10 år tilbage. De var lige flyttet ind i deres nye moderne domicil. Det var lækkert og flot at ankomme til, og lige så flot inden døre. Rydeligt og rent overalt. Og sådan er det stadig. Der er sket meget i de mellemliggende år, ikke mindst var der den økonomiske krise, der startede i 2008/09. Den mærkede de naturligvis også hos InSign Skilte.
Jeg har aftalt et møde med Bjarne Johnsen, der er direktør og stifter af InSign Skilte, som sidste år fik en ny medejer. Det er Johnsen Graphic Solutions, der købte 50 procent af virksomheden.
Et positivt samarbejde
Hos Johnsen Graphic Solutions fik de flere og flere skilte- og dekorationsopgaver. Flere end de selv kunne håndtere. Derfor besluttede de sig til at købe sig til såvel kapacitet og faglige kompetencer.
– Det har været godt. Johnsen Graphic Solutions lægger mange ordrer hos os. Fx dekorerer vi alle Tulips pølsevogne ind. Det er en god opgave, og den kommer fra Johnsen, der har Tulip som kunde, fortæller Bjarne Johnsen.
Biler og facader
Udover pølsevogne, så fylder biler og facader rigtig meget hos InSign Skilte. Opgaver de er glade for at løse, men udfordringen kan være at skaffe de gode medarbejdere, der er fagligt dygtige, fortæller Bjarne Johnsen.
– Vi har oplevet, hvor svært det kan være at få de rigtige medarbejdere ansat, men heldigvis er vi kommet over den ”hurdle”, så nu har vi et fagligt stærkt team til alle opgaver. Vi er effektive, fleksible og leverer kvalitet, forklarer Bjarne Johnsen.
Klarer det meste inhouse – også udviklingen af en prisberegner
Hos InSign Skilte løser de størsteparten af opgaverne inhouse. Det gælder fx alt print, efterbehandling, tilskæring , fræsning og laminering. Men de har samarbejdspartnere når det gælder fræs i kraftigere aterialer, lige som de også køber lysskilte eksternt.
I en artikel i sidste uge om Kildeberg LED og Skilte skrev vi om udfordringen med, at ikke to ordrer var ens. Det gjorde arbejdet mere kompleks – og vanskeligere at effektivisere. Det samme gør sig gældende for en virksomhed som InSign Skilte. Også her er næsten alle opgaver forskellige, og det tager tid at beregne tilbud.
– For at gøre det lettere og mere sikkert at udregne priser, har vi selv udviklet en ”prisberegner”. Den letter arbejdet for os, og med den risikerer vi ikke at kalkulere priserne forkert.
Vi vil se vækst inden for biler og indendørs dekoration
Bjarne Johnsen forventer, at biler fortsat vil fylde meget i opgaverne. De rullende reklameskilte har en stor synlighed og er med til at ”brande” både virksomheder og produktnavne.
Et andet område, hvor Bjarne Johnsen forventer, at der vil ske vækst, er inden for inden dørs dekoration på vægge, glas mm, og direkte print på plader og andre emner, fx også lydisolerende plader, som efterspørges mere og mere.
Forventer også generel vækst
Bjarne Johnsen forventer at samarbejdet med Johnsen Graphic Solutions vil være et godt afsæt for at skabe vækst hele vejen rundt. Men der kan også komme områder, hvor de vælger at gøre en ekstra indsats for at skabe vækst.