Merkur Skilte så dagens lys ved lidt af en tilfældighed. Det var noget så kedeligt som en cancerdiagnose, der var igangsætteren. Ken Hansen, der startede Merkur Skilte blev ramt af sygdom, og kunne med cancerdiagnosen i bagagen ikke få job. Hvad så? Ken Hansen investerede i en T-shirt-printer, som blev installeret hjemme på spisebordet i lejligheden i Hvidovre. Det udviklede sig stille og roligt, og da familien flyttede til Greve, var der en dejlig stor garage, som kunne rumme Ken Hansens spirende virksomhed.
En nabo spurgte tit, om Ken ikke også lavede skilte. Og da spørgsmålet var blevet stillet tilpas mange gange, investerede Ken Hansen i en ældre Roland-printer. Herefter er der fortsat sket udvidelse af de ydelser, der blev tilbudt, og i 2001 købte Ken Hansen og hans hustru Ariann en ejendom i Greve på 600 kvm, så var der plads til vækst.
Væksten kom, uden en stor aktiv indsats
– Vi har aldrig rigtigt reklameret. Men jeg har altid været god til at se muligheder og optimere maskinparken, fortæller Ken Hansen, da jeg besøger Merkur Skilte, umiddelbart efter virksomheden har fejret 25 års jubilæum.
Når man træder ind i virksomheden, oplever man en 50’er-stemning blandet med en moderne skiltevirksomhed. I produktionslokalet er der ved at blive installeret et Arizona-bord, men i mødelokalet med fuld udsigt til produktionen befinder man sig i en verden, der minder om de glade dage, hvor der blev lagt en mønt i jukeboksen og en benzinstander blot kunne pumpe brændstof på din bil, og dengang var der naturligvis betjening ved standeren ?
Jukeboksen bruges dagligt, fortæller Ken Hansen, der ud over jukebokse, benzinstandere og gamle cola-flasker med meget mere også samler på Porche-biler, som jeg støder på under rundvisningen.
Nu sættes der turbo på
Men nu skal der sættes turbo på væksten har Ken Hansen og hans hustru bestemt. De har derfor netop fået en partner ind i virksomheden. Det er Mikkel Frid, der har købt sig ind i Merkur Skilte.
Herefter vil Ken Hansen stå for produktion og maskinpark, og Mikkel Frid, som er direktør i virksomheden, skal stå for udvikling og salg.
Mikkel Frid er en gammel bekendt af Merkur Skilte, som han fik anbefalet af en ven, da han i sit tidligere job havde brug for at få løst nogle skilteopgaver.
– Det var mange og meget forskellige opgaver, vi fik løst hos Ken, og han var god til altid at indfri vores forventninger, fortæller Mikkel Frid. Det har nok også hjulpet på kemien mellem kunde og leverandørforholdet, at Mikkel også har en brændende interesse for ”gamle” amerikanerbiler.
Ken Hansen og Mikkel Frid talte nogle gange i årenes løb, om Mikkel Frid ikke havde lyst til at blive en del af Merkur Skilte. Hans salgsprofil og mere strukturerede arbejdsmetode var noget der kunne bruges i virksomheden. Mikkel Frid var ikke afvisende, og her ved årsskiftet var tidspunktet det rigtige.
Hvad er så udviklingsplanerne?
– Det er kort og godt vækst. Vi skal få mere ud af eksisterende kunder, og det er allerede lykkedes her i løbet af årets første måneder. Vi har også fået nogle rammeaftaler på plads til gavn for både kunderne og os, fortæller Mikkel Frid.
Det første mål er at fordoble omsætningen inden for de næste tre år. Det vil kræve stort fokus på såvel de eksisterende kunder som tilgang af nye, men også et fokus på optimering af produktionen og maskinparken med nye investeringer.
Merkur Skilte har ingen niche, de kan tilbyde det meste inden for skiltning, bilreklamer, bilindpakninger, print og vinduesdekoration og solfilm. Og det vil de fortsætte med. Er der opgaver, de ikke selv kan løse, så har de lavet samarbejdsaftaler med forskellige partnere i nærområdet, således at kunderne får en totalleverandør.
Vil ikke kun tale pris
– Der er mange skiltevirksomheder, det kræver ikke så meget at starte op. Derfor er det vigtigt, at vi skaber vores eget ”brand”. Vi vil ikke sælge på prisen alene. Det tror vi ikke på. Vores brand skal fortsat være vores fleksibilitet og en god evne til at håndtere hasteopgaver, fortæller Mikkel Frid.
Udfordringen
De er kommet godt fra start i 2018, og hvis det fortsætter med samme fart, vil de seks medarbejdere være en del flere ved årets udgang.
– Udfordringen bliver at finde en balance i væksten, hvor vi kan følge med både på udstyrssiden og på medarbejdersiden. Det er vigtigt, vi finder den balance, for det skal stadig være attraktivt at arbejde her med godt miljø og varierende opgaver. Og for kunderne skal det også fortsat være et sted, der er rart og imødekommende at besøge, slutter Mikkel Frid vores samtale.