Schramm & Co vil være Danmarks alternative papirleverandør

PUBLICERET: 28 February 2018
OPDATERET: 28 February

I 2014 stiftede Erik Schramm og Arne Torstensen Schramm & Co som et grafisk handelshus med speciale i grafisk papir, karton og plast. Ideen er at være et danskejet kreativt alternativ til de store leverandørejede papirgrossister, og som via deres uafhængighed kan finde og samarbejde med de mindre leverandører, hvis produkter ellers kan have svært ved at finde frem til de danske kunder.

Både Erik Schramm og Arne Torstensen har en lang historie i branchen og derfor et dybt kendskab til både leverandører, produkter og grafiske virksomheder. Erik Schramm er ud af en papirfamilie, hvor morfaren, Otto Schramm, først havde sin egen posefabrik og siden etablerede en egentlig grossistvirksomhed – O. Schramm – som også blev Eriks første arbejdsplads og hvor kontakten til, og venskabet med, Arne opstod. Sidenhen har de begge været rundt omkring og hver især dyrket deres lidenskab for papir og har fundet deres spidskompetencer inden for henholdsvis specialpapir og grafisk karton.

Lave omkostninger og åbninger i markedet
Erik Schramm tog imod undertegnede i hovedkvarteret på privatadressen i Nødebo ikke langt fra Hillerød. For som Erik forklarer, så handler det som lille handelshus om, at holde omkostningerne nede. Begge de herrer arbejder hjemmefra og har deres papirlager på et lagerhotel i Ølstykke, hvorfra de kan levere fra dag til dag.

Det er en barsk tid at sætte sådan et projekt i søen. Erik Schramm fortæller selv, at rigtig meget grafisk produktion er styret af prisen. Det betyder, at mange grafiske opgaver uden yderligere overvejelser produceres på standard papirtyper fra de store leverandører. Men alligevel ser han en åbning i markedet:

– Dels er der en lille tendens til, at slutkunderne igen efterspørger muligheden for at differentiere sig. Det kan fx være på omslag på årsregnskaberne, som heldigvis er blevet lidt bedre de senere år. Dels er der blandt nogle af trykkerierne et ønske om, at kunne tilbyde noget andet end de efterhånden meget standardiserede løsninger, som kommer fra de store grossister. Her kan vi, qua vores uafhængighed, samarbejde med alle partnere og vælge fra alle hylder.

Engagerede partnere der vil ind på det danske marked
Blandt deres aftalepartnere er italienske Fedrigoni, som er kendt for deres lukseriøse og kreative papirkvaliteter. Erik Schramm fortæller, at Fedrigoni har egne salgskanalerne i de fleste store lande, hvilket udelukker dem fra at lave aftaler med de store papirgrossister på de mindre markeder. Det kommer så Schramm & Co til gode i det, at de nu har en særdeles spændende papirleverandør, som meget gerne vil ind på det danske marked. Det åbner mulighed for at levere meget kreative papirløsninger til fornuftige priser, som Erik Schramm udtrykker det.

Erik Schramm har stor tiltro til kartonerne fra Kotka Mills.

En anden spændende partner er finske Kotka Mills, der for få år siden omlagde deres produktion og nu fuldt og helt satser på karton til fødevareemballage. Erik Schramm fortæller:
– Kotka Mills har udviklet en kartonserie, hvor den ene side er trykbar og den anden side er beklædt med en fødevaregodkendt – og patenteret – vanddispersionslak. Perspektiverne i dette er enorme. De fleste barriere der anvendes til fødevarer er baseret på polyethylen (PE) et plastmateriale der gør, at kartonen ikke kan komposteres eller genanvendes. Men det kan det med dispersionslakken.

Den stigende miljømæssige fokus tror Erik Schramm på vil bane vejen for blandt andet Kotka Mills produkter og nævner som eksempel, at der i London årligt skal borstkaffes 25.000 tons engangskopper af dem man kender fra Starbucks, Macdonalds, Burger King, osv. og at de i dag ikke har anden mulighed end at brænde dem eller henlægge dem på lodsepladser. Det tror han ikke får lov at fortsætte, og lignende udfordringer findes også herhjemme.

Schramm & Co har, ifølge Erik Schramm, haft en tilfredsstillende udvikling siden starten i 2014.
– Vi sælger stadigt mere og får stadigt flere kunder, så det er som det skal være, afslutter Erik Schramm vores samtale med et tilfredst smil.

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

De seneste nyheder

Nyt online-kursus i interiør dekoration

Folieproducenten CoverStyl i Luxembourg har lanceret et kursusforløb med fem timers online undervisning fordelt på 26 kurser á 3-5 minutters varighed.
CoverStyl E-Learning

Fahlén Skilte udvider ejerkredsen og satser på større synlighed

Pr. 1. januar er Lasse Schneider indtrådt som medejer af Fahlén Skilte, som ellers er stiftet og indtil nu 100% ejet af Michael Fahlén.
fahlen_skilte_01

Roland DG lancerer nyt flagskib i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64” øko-solvent inkjetprinter der med forskudt printhoved-design og finere dråbestruktur leverer både højere densitet og hastighed.
XP-640_Printer

Inline efterbehandling blev redningen for GrafiPro

GrafiPro er en lille virksomhed med en pudsig historie og en fantastisk beliggenhed – og så går det faktisk rigtig godt. Blandt andet på grund af nogle gode investeringer.
grafipro_01