Theis Nielsen: Vi er konkurrenter, men hjælper hinanden

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 14 February 2018
OPDATERET: 14 February

Det lå ikke lige i kortene, at Theis Nielsen skulle starte som selvstændig inden for skilte- og indpakningsbranchen. I 16 år var det Forsvaret, der var hans arbejdsplads. En del år sejlede Theis Nielsen på Grønland. Det betød tre måneder ude og tre måneder hjemme, så der var masser af fritid i Danmark. En del af timerne blev brugt hos en ven, som Theis Nielsen hjalp med indpakning af biler.

Så da turene til Grønland stoppede blev arbejdstiderne lidt anderledes. Men stadig samlet i uger med fuld tid i Forsvaret, og uger med tid til ”afspadsering”. Theis Nielsen valgte derfor at starte sin egen virksomhed med solfilm ved siden af jobbet i Forsvaret.

Det gik OK, selv om familien nok syntes, at de så lidt for lidt til Theis Nielsen, når han egentlig havde fri. Men specielt den ældste datter er god til at fortælle ham, hvis der bruges for meget tid i Hjallerup Solfilm, som blev virksomhedens navn – fordi Theis Nielsen bor i Hjallerup. Der blev brugt mange timer i fri-ugerne og kunderne begyndte også at efterspørge mere end solfilm.

– Ja, de ville også have reklamer på bilerne, så jeg købte en billig ”Kina-plotter”. Den var nu fin nok, men dog med nogle begrænsninger. Den holdt i 2,5 år, så måtte jeg investere i en lidt dyrere model, fortæller Theis Nielsen med et smil.


Der kom også efterspørgsler på andre opgaver, fx tekstiltryk, så der blev også investeret i en varmepresser.

– Men konkurrencen på tekstilprint er stor, så derfor bruger jeg efterhånden mest varmepressen til at printe til os selv, siger Theis Nielsen.

Nogle opgaver blev købt eksternt hos kolleger i branchen. Men efterhånden som kundemassen voksede blev det for dyrt med eksterne leverandører. Derfor besluttede Theis Nielsen sig for også at investere i en storformatprinter. Det blev en Roland, så nu kan han tilbyde det meste og producere det in-house.

Vil skabe noget han er stolt af

Theis Nielsen har efterhånden arbejdet mange år med solfilm og indpakning, og han har været på flere kurser for at kvalificere sig til jobbet. Og kunderne er glade for samarbejdet. Der er kommet så mange til, at Theis Nielsen besluttede sig for at opsige jobbet i Forsvaret og fra 1. februar udelukkende koncentrere sig om Hjallerup Solfilm.

– Jeg vil gerne arbejde med mine egne kunder, men jeg vil også gerne arbejde freelance for andre i branchen. Jeg har ikke planer om en virksomhed med mange ansatte, men jeg vil gøre Hjallerup Solfilm til en virksomhed, jeg er stolt af at have skabt, fortæller Theis Nielsen.

Selv om der ikke er planer om ansatte, så er der på sigt planer om at finde større lokaler, så der bedre plads. Theis Nielsen har også et ønske om løbende selv at udvikle sig og følge med i den teknologiske udvikling.

– Jeg har tænkt mig at blive i denne branche. Den er fin. Her er vi konkurrenter, men vi hjælper også hinanden meget. Og Facebookgruppen ”Folieaberne” er et rigtigt godt forum, slutter Theis Nielsen vores samtale.

De seneste nyheder

HP med nye løsninger til små og mellemstore virksomheder

HP udvider nu sin Latex-portefølje med lanceringen af de nye HP Latex 730 og HP Latex 830-printere – den nyeste generation af HP’s vandbaserede storformatløsninger.
HP Latex

Paul Jenkins og adventskalendere er blandt nyhederne i Packnorth Award

Dørene er åbne for tilmeldinger til Nordens største emballagekonkurrence, Packnorth Award.
Screenshot

Epson øger produktiviteten med 23%

Epson lancerer SureColor S7100, som er den seneste tilføjelse til deres nye generation af storformatprintere.
SC-S7100

Ricoh præsenterer stor alsidighed på FESPA

Industrielle løsninger og viden i fokus på årets branchemesse.
RICOH-Pro-D1600-FESPA

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01