Overskriften er næsten indledningen på min samtale med Henrik Lund Sørensen, indehaver af JT Gruppen/postline AS, som jeg besøgte den sidste dag i januar.
Årsagen til besøget skyldtes meddelelsen om Bongs overtagelse af konvolutproduktionen fra Intermail. Det gav stof til eftertanke. Hvad sker der egentlig på konvolutmarkedet. Kan PostNord ødelægge lysten til at sende fysiske breve? Der blev vist ikke sendt ret mange julekort i 2017, selv jeg, som ellers holder rigtig meget af julekorttraditionen, ja, jeg så frem til at finde årets julekort, skrive de forskellige tekster, kuvertere og påklæbe frimærker og julemærker, valgte den digitale løsning i 2017.
Men der kommer konkurrenter til Post Nord, og brevet er ikke dødt. Tvært imod er det min opfattelse, at det vil få en ”storhedstid” igen. Ikke med hensyn til post fra det offentlige, eller de kedelige rudekuverter. Lad bare dem komme i vores eboks. Det fungerer perfekt. Men skal der skabes opmærksomhed om et budskab, så er et fysisk brev et af de bedste markedsføringsredskaber. Og med postkasser, der i dag næsten kun rummer reklamer, så vil en adresseret kuvert vække interesse. Konvolutten lever.
Det gør den også hos JT Gruppen, som bor midt i Greves gamle landsby. Lidt gemt inde i en gård. Når man træder ind i af døren hos JT Gruppen, står man i et stort produktionslokale, der bare emmer af trykkeri – på den gode ”gamle” måde. Der er gang i en større hasteopgave. Den kom dagen før og skulle leveres dagen efter. Det er noget de kan hos JT Gruppen. Selv om de gerne vil have bare lidt længere tid.
Hurtige og fleksible
– Vi sælger og tiltrykker omkring 20 millioner kuverter om året. Vores leveringstider er korte. Maksimum tre dage, men vores styrke er, at vi kan være super fleksible, når det gælder, fortæller Henrik Lund Sørensen.
I offsethallen står der to fire-farvemaskiner og en to-farve. Men der er også en digital-afdeling med to printere, som styres af deres grafiker Pia Kofoed. De to ældre digitale løsninger bliver udskiftet med en større maskine inden sommerferien.
– Så kan vi printe konvolutter i selv helt små oplag i en kvalitet, vi kan stå inde for. Og det betyder meget, for hos os er en kuvert ikke bare en kuvert. Vi har mange kunder der kører i staffagefarver, og det kan den nye printer komme meget tæt på, fortæller Henrik Lund Sørensen.
Den typiske opgave ligger i dag i oplag mellem 1.000 – 25.000. Opgaverne kommer hovedsageligt fra trykkerier, reklamebureauer, grafiske rådgivere, indkøbere, grossister, konvolutproducenter og kuverteringsfirmaer. Blandt andet er Bech Distribution i Hedehusene en meget tæt samarbejdspartner. Men der er også fra ”gammel” tid nogle større kunder som fx Gallup, Epinion og flere offentlige institutioner på kundelisten.
De tror på konvolutten – også i fremtiden
JT Gruppen har trykt konvolutter i 35 år. Det var Jørn Toft, der startede trykkeriet, men Henrik Lund Sørensen har været med i 29 år, og de sidste 20 som indehaver. Der er p.t. syv medarbejdere ansat i virksomheden. For et par år siden udvidede de med en ekstra trykker, blandt andet for at kunne sikre leveringstiden og fleksibiliteten. Og selv om det i en tid, hvor brevmængden var faldende, kunne være svært at se fornuften i at udvide medarbejderstaben, så har den indsats nu vist sig at bære frugt. Der er kommet flere nye kunder for hvem korte leveringstider, kvalitet og fleksibilitet betyder mere end prisen alene.
– Vi kan ikke konkurrere med lønninger i udlandet, så vi skal være super gode til korte leveringstider, rådgivning, kvalitet og fleksibilitet, siger Henrik Lund Sørensen.
De har ikke en salgsafdeling. Henrik Lund Sørensen og Bent Olsen klarer kundekontakten, men der sælges mest via mund til mund-metoden.
– Vi tror på, at kuverten har en ganske fin fremtid. Specielt når det handler om markedsføring. Vi har oparbejdet en niche, når det handler om kuverter med tryk. Og som Esben Mols Kabell blandt andet sagde i en debat med Thomas Ladefoged på Sign & Print-messen i efteråret, så gælder det om at finde sin niche, hvis man vil have en berettigelse fremadrettet. Det vil vi, lyder kommentaren fra Henrik Lund Sørensen.
– Vi er fulde af fortrøstning. Vi forventer en vækstrate på 20-25 procent, og om fem år er vi stadig en dansk kuvertleverandør, der kan love korte leveringstider, kvalitet og fleksibilitet, når det er krævet, slutter Henrik Lund Sørensen vores samtale.
P.S. Jeg er for mange, mange år siden blevet belært om, at det hedder konvolutter, og ikke kuverter, som er noget man sætter på middagsbordet, fortalte indehaveren af Konvolutfabrikken Extra mig. I moderne tider er det nok mere normalt at benytte ordet ”kuvert”, som Henrik Lund Sørensen også gør det ?