Step: Investerede og trak det meste af efterbehandlingen hjem – med godt resultat

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 2 January 2018
OPDATERET: 2 January

Det tidligere Svendborg Tryk, som var en del af Fynske Medier (i dag Jysk Fynske Medier), hedder nu Step.

Step blev en realitet i september 2016, da Jysk Fynske Medier blandt andet havde opkøbt et reklamebureau, en brokervirksomhed- og en indoor-marketingvirksomhed.
Alt andet end selve avisproduktionen blev lagt over i Step, som i dag består af seks afdelinger. Blandt andet produktion, som foregår på trykkeriet i Svendborg og i skiltevirksomheden i Odense.

Jan Scheby Olsen er produktions- og logistikchef for produktionen, hvor der er er investeret kraftigt de seneste år.

Stitchlineren er huset mest populære maskine


Da jeg sidst besøgte trykkeriet, for 8 år siden, var det i anledning af, at de netop havde fået to nye Heidelbergmaskiner installeret. De står naturligvis stadig i produktionshallen. Men nu er der også kommet en ny iGen digital produktionsprinter til. Den afløste en tidligere iGen med integreret efterbehandling. Da der skulle nyinvesteres var det et ønske, at der blev opnået en større fleksibilitet, så der blev samtidig investeret i en Horizon Stitchliner 5500.

– Dengang vi skulle investere i en løsning til hæfteproduktion, og vi havde besluttet os for Stitchlineren, lovede jeg. at det ville blive den mest populære maskine i huset. Og det holdt, fortæller Jan Scheby Olsen.

Falseprocessen afløses nu af ekstra skæring, som er væsentlig mindre ressourcekrævende. Det betyder, at flere og flere jobs finder vej til denne løsning hos Step, og dermed øges produktiviteten og effektiviteten i produktionen.

– Stitchlineren er hurtig, og næsten selvkørende. Den passer perfekt til vores produktion, kommenterer Jan Scheby Olsen.

En ny boggade fjernede behov for at sende mange opgaver ud af huset til bogbind

Men for at trække flest mulige opgave ind i huset, er der også investeret i en boggade fra Horizon, en CABS 4000S-løsning med 12 pålægger-stationer. Og så er der endda gjort plads til yderligere seks. Det er en lang sag, og den kan blive endnu længere.

Step havde ingen limbindererfaringer inden de fik den nye fuldautomatiske boggade installeret, men alt omkring implementering, håndtering og generel produktion er foregået ukompliceret. Tidligere blev opgaverne out-sourcet. I dag produceres in-house oplag fra ganske få styk og op til 100.000+, hvis det giver mening i forhold til produktionen. De helt store oplag kan tage lidt tid, da det maksimale output er 4.000 eksemplarer i timen.

– Boggaden har indfriet formålet. Frem for at oursource mange opgaver, har vi nu trukket det meste ind i trykkeriet, når det drejer sig om softcover, som er det vi producderer mest af. Vi investerede også i en ekstra B1 falsemaskine og en kacheringsløsning ligeledes fra Horizon, fortæller Jan Scheby Olsen.

Frank Mailind fra Horizon i produktionshallen hos Step i samtale med Jan Scheby Olsen

– Horizon udfylder et hul i markedet mellem det mindre ”kontor”-udstyr og det store og tunge traditionelle udstyr, kommenterer Frank Mailind fra Horizon, som også var på besøg hos Step. Eksempelvis er boggadens treskærer af nyeste teknologi, som har fuldautomatisk indstilling, og arbejder uden matricer. Dette giver en betydelig hurtigere omstilling end på traditionelt udstyr.

Udvikler sig sammen med kunderne
Step-trykkeriet udvikler sig sammen med kunderne, og investeringerne afspejler den strategi, der bliver lagt for at imødekomme kundernes behov bedst muligt.

Et eksempel på hvordan Step har udviklet sig sammen med en kunde er deres online bestillingssystem, som er målrettet DTU og deres Ph.D-studerende, som kan bestille deres Ph.D-afhandlinger online med designskabeloner. Det er en succes, og der produceres rigtig mange afhandlinger.

Der produceres mange bøger. Mest i mindre oplag, men der kan også køres ret store oplag inhouse.

– Vi siger ikke nej til opgaver, heller ikke store. Men vi bruger eventuelt eksterne leverandører, hvis vi ikke har kapacitet hos os selv, eller hvis produktionen ikke matcher vores set-up, siger Jan Scheby Olsen.

Digital produktion er nu over 10 procent
Den største del af produktionen sker stadig med offset, men den digitale produktion udgør dog over 10 procent – lige i området omkring 15. Det betyder også, at der nu skal udarbejdes to miljøregnskaber.

– Vi vil fortsætte med at se markedet an, og lægger en strategi, så vi fortsat imødekommer kundernes behov, slutter Jan Scheby vores samtale.

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

De seneste nyheder

Addbrand: "Vores ambition er konstant vækst"

Addbrand har de seneste år foretaget flere opkøb, både i Sverige og Danmark, og ambitionen er at vokse yderligere.
addbrand_SV_01

SPG investerer i automatisk skæreprogram

Scandinavian Print Group har for nylig investeret i det automatiske skæreprogram CompuCut fra Polar.
PolarCut_01

Ricoh Pro C9500 åbner for print på endnu tykkere materialer

Ricoh udvider mulighederne for sin Pro C9500 digital printer. Med en ny tilføjelse kan man printe på endnu kraftigere materialer.
Ricoh Pro C9500

Svendborg får nyt skiltefirma – med smart laminatorbord

Foliemesteren slog dørene op i slutningen af 2024. Det er Theis Pil Johansen, der står bag det nye firma.
Foliemestern 3