Ecco Print. Nyt udstyr betød også nyt domicil

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 5 December 2017
OPDATERET: 5 December

Automation, produktionsstandarder og effektivitet er nogle af de ord, der ofte benyttes i en samtale med Jan Viberg Elleriis, Ecco Prints direktør. Udvikling og muligheder er andre temaer, der præger besøget på trykkeriet.

Vi besøger virksomheden i deres nye lokaler i Hjørring. Det er stadig mest en byggeplads, men der produceres på fuld kraft i etiketafdelingen, der som den første er flyttet ind fra de eksisterende bygninger i Hirtshals.

Ecco Print har mere end 80 år på bagen. De startede som Hirtshals Bogtrykkeri og Jan Viberg Elleriis er tredje generation i trykkeriet. Det er snart 20 år siden, han efter nogle år på Fyn og Sjælland vendte tilbage til Hirtshals for at gå ind i familievirksomheden.

Med i bagagen bragte Jan Viberg Elleriis sin grafikeruddannelse og erfaringer fra arbejde i grafiske virksomheder med blandt andet variable data og en general god forståelse for nødvendigheden af at standardisere arbejdsprocesserne.

Der var 8 medarbejdere, da Jan Viberg Elleriis kom tilbage. I dag er der 29. Og udviklingen er tydeligt præget af den digitale verden.

– Vi voksede og udviklede os så stærkt, at det også var nødvendigt at betragte hele produktionsprocessen på en mere industrialiseret måde frem for fortsat at se arbejdet som et håndværk, fortæller Jan Viberg Elleriis.

For at undgå fejl, og for at gøre workflow fra modtagelse af en ordre til slutprodukt så effektiv som muligt, og så let at gå til for alle, er samtlige produkter beskrevet og inddelt i grupper, således at manuelt arbejde er minimeret mest muligt samtidig med, at der ikke gås på kompromis med kvaliteten.

– På den måde bliver der mere tid til udvikling i virksomheden, fortæller Jan Viberg Elleriis.

En virksomhed med tre forretningsområder
For 30 år siden var virksomheden et offset-trykkeri. I forbindelse med at der blev indført digitalt produktionsudstyr, begyndte virksomheden også at arbejde mere seriøst med etiketproduktion. Og i dag beskæftiger de sig med tre større områder: Trykcenter, Etiketter, Skilte og storformat.

Både Lynge Mikkelsen, der dagligt betjener den nye Indigo WS 6800 og Jan Viberg Elleriis ser svært tilfredse ud

Etiketproduktionen udgør omkring 55 procent af omsætningen. Den omkring 10 år gamle skilteafdeling står sammen med trykdelen for de resterende 45 procent.

Idé- og udviklingscenter
En del af kompetencerne i huset er også grafisk design. Og Jan Viberg Elleriis er også ved at være klar til at kunne byde kunder velkommen i et idé- og udviklingscenter, hvor Ecco Print i samarbejde med kunderne kan finde frem til de mest optimale løsninger til fx kundernes etiketter.

– Vi har på etiketsiden mange fødevareproducenter som kunder, og det er vigtigt, at vi kan være med til at komme med ideer til deres design ud fra de muligheder, vi kender meget bedre end kunderne. Designet på en label kan fx betyde at produktet bliver foretrukket af kunderne, når de skal vælge en lakseside i køledisken, forklarer Jan Viberg Elleriis.

Investeringer i udstyr og nyt domicil
2017 blev et år med store investeringer. Der blev blandt andet afgivet ordre på en Indigo WS6800 til produktion af etiketter. Den erstatter en anden Indigo. Men der var lige en lille ”hage” ved investeringen. Der var ikke plads til maskinen i bygningerne i Hirtshals. Og slet ikke da der også var bestilt en Digicon series 3 færdiggørelsesmaskine. Derfor blev det nødvendigt at flytte.

Jan Viberg Elleriis fandt hurtigt nogle eksisterende bygninger i Hjørring, og bygningen i Hirtshals blev solgt uden annoncering næsten ”over night”, så en arkitekt blev hurtigt kontaktet og sat i gang med at tegne indretningen af et ny printdomicil, der rummer det hele. Lige fra ledelse og administration, etiketproduktion, trykcenter og skilteafdeling samt lager med mere. Og ikke mindst bliver der også plads til det omtalte idé- og udviklingskundecenter.

Jan Viberg Elleriis ved Digicon-maskinen, der er helt ny i etikethallen. Den er blevet installeret for en måned siden.

Etiketafdelingen er flyttet ind
Under besøget så vi tegninger af det nye byggeri. Det ser ud til at blive imponerende og funktionelt. Lige nu er det som nævnt mest af alt en byggeplads. Men den nye WS6800 og Digicon-udstyret er installeret, og er i fuld produktion. Indigoen betjenes af Lynge Mikkelsen.

Lynge Mikkelsen kontrollerer opstarten af et nyt job på den nye Indigo WS6800

– Den er god, lyder kommentaren fra Lynge Mikkelsen med et stort smil. – Der er et godt og ensartet tryk. Løsningen er forsynet med inline primer, den kører med syv farver, og er CO2-neutral. Vi kan fx nøjes med at skifte enkeltdele frem for større enheder, forklarer Lynge Mikkelsen, alt i mens han holder øje med det job, der kører.

– Med WS6800-løsningen bliver ”gabet” mellem flexo og digital produktion mindre, konkluderer Lynge Mikkelsen.

Allan Ettrup er i gang ved Digicon-udstyret, der blev installeret for bare en måned siden. Lige nu kører der et job på sølvfolie.

– Med Digicon-løsningen har vi et ekstra flexoværk, som kan benyttes til at printe på etikettens limside, således at der fx kan stå en opskrift på etikettens bagside, forklarer Allan Ettrup. Han fortæller også at maskinen kan cold foile, som også giver nogle ekstra muligheder for kundernes etiketløsninger.

Allan Ettrup forklarer, at den nye Digicon Series 3 er forsynet med et flexoværk, der kan printe på etikettens limside

Fasen inden tryk er vigtig
– Netop fordi mulighederne er så mange, gør vi meget ud af fasen inden tryk. Både med sparring og rådgivning, men også med at vise kunden, hvordan det færdige produkt vil tage sig ud. Det sker fx med design, print af prøvelabels monteret på den ægte vare, således at kunden kan vurdere resultatet, forklarer Jan Viberg Elleriis.

Industrial Printing finder vej til skilteafdelingen
Også i Skilteafdelingen tænkes der udvikling og i hvad tidens trends vil kræve.

– Vi vil gerne arbejde mere med Industrial Printing i Skilteafdelingen. Det kan fx være med print til industrialiseret inventar. Derfor har vi også investeret i en lakmaskine til plader, så det er et segment, hvor vi også kan komme med nogle gode input til kunderne og opsøge nogle nye kundesegmenter, slutter Jan Viberg Elleriis vores samtale.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01

UPM Raflatac lukker etiketfabrik

UPM Raflatac har besluttet at lukke deres fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland permanent for at forbedre organisationens samlede effektivitet og rentabilitet.
UPM-Grafityp

Koenig & Bauer reorganiserer

For at komme tættere på nuværende og fremtidige kundebehov reduceres antallet af divisioner fra tre til to.
K&B_01

Tre virksomheder bliver til én

Tre sønderjyske virksomheder går sammen under nyt navn og på sigt flytter de også sammen under ét tag.
Screenshot