Aniket har vendt tilbagegang til fremgang

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 5 December 2017
OPDATERET: 5 December

Lars Larsen kendte etikettrykkeriet Aniket i Greve ret godt. Han havde været ansat der tidligere, og kom så efter nogle år tilbage til virksomheden. Den var ejet af tre partnere og havde derudover fire ansatte og mange store virksomheder som kunder. Problemet var desværre, at nogle af kunderne begyndte at vælge andre leverandører, og de tre partnere, som gerne ville sælge virksomheden og gå på pension, havde problemer med at finde en køber.

Lars Larsen så, at der var muligheder for at skabe en mere lønsom virksomhed, hvis der blev foretaget nogle justeringer ”hele vejen rundt”. Han foreslog derfor, at han på fornuftige vilkår var interesseret i at overtage virksomheden. Vilkårene kom på plads, og Lars Larsen fandt en partner, Anders Jørgensen, der ville gå ind i virksomheden, således at der var tale om et 50/50 ejerskab.

Anders Jørgensen tager sig af det administrative og salget

Tilpasningerne
Det er nu to år siden, at de to overtog Aniket. Umiddelbart efter overtagelsen gik arbejdet med at justere virksomheden til en lønsom forretning i gang. Hvor der ofte tidligere blev købt ind til lager, blev der nu købt ind i forhold til de opgaver, der skulle produceres. Og meget vigtigt, medarbejderstaben blev skåret til benet. Det vil sige, at der i dag er Lars Larsen, der står for produktionen og Anders Jørgensen, der tager sig af det administrative og salgsarbejdet. Endvidere er der tilknyttet en ekstern bogholder. En ekstern bogtrykker, der kan tilkaldes ved ekstra store arbejdsopgaver, er også tilknyttet, således at produktionssikkerheden er på plads, selv om der er tale om en mindre virksomhed.

Resultaterne
Og den tiltagende kundeafgang er stoppet, og nye kommer løbende til. Og ikke mindst så er der overskud til lønninger hver måned.

Den faste kundebase består af en række store virksomheder med store etiketbehov, som fx medicinalvarevirksomheder, men der er også en række mindre kunder. Aniket løser også en del opgaver for danske virksomheders søsterselskaber i fx Polen, Sverige og USA.

Lars Larsen med en af de opgaver, der bliver produceret i store oplag

De typiske ordrer ligger i oplag fra 5.000 -100.000, men der er også oplag på op til flere millioner etiketter.

Bogtryksudstyr
I den meget rydelige produktionshal står der tre ældre bogtryks-løsninger. De kører godt og stabilt i en god kvalitet – og så er de hurtige at indstille, fortæller Lars Larsen.

– De digitale muligheder er fantastiske, og den vej kommer vi også til at udvikle os på et tidspunkt, men vores bogtryksmaskiner er super stabile, fortæller Lars Larsen.

De har også en mindre digital printer hos Aniket, men bruger gerne eksterne samarbejdspartnere til digitale opgaver, lige som de modsatrettet også løser opgaver som underleverandør for digitale producenter.

Aniket-fordele
– Vores store force er, at vi aldrig belægger maskinerne 100 procent. Vi er kendt for altid at være fleksible og kunne levere hurtigt. Det er kun muligt, hvis vi kører med en belægningsprocent, der altid kan klare en hasteopgave.

– Vi skal beholde og tiltrække kunder med det, vi er bedst til: God og personlig betjening. Derfor har vi heller ingen webshop. Samt garanteret god kvalitet og hurtig levering. Det skal kunderne forvente af os, hver gang, forklarer Lars Larsen.

Stick-on

En af de ting, som Lars Larsen og Anders Jørgensen overtog sammen med virksomheden, var et patent på Stick-On. En etiketløsning specielt udviklet til aviser og magasiner. Det er en label, der påklæbes avisen. På etikettens limbagside er der påtrykt en tekst. Det kan fx være en opfordring til at deltage i en konkurrence, hvor tilmeldingsoplysningerne står på bagsiden. Men mulighederne er mange, og det er en løsning, Aniket gerne vil arbejde meget mere med. I dag har de en række aviser, som bruger løsningen.

Hvordan er det så at være selvstændig?
– Det er dejligt, lyder det samstemmende fra Lars Larsen og Anders Jørgensen.

– Budskabet om at vi er så fleksible, uden at det går ud over hverken pris, kvalitet eller leveringssikkerhed, skal vi i gang med at formidle videre ud i verden til en række relevante kundeemner, lyder slutkommentaren fra Lars Larsen.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Messekig: Avancerede webshops til skilte, tekstiler og detailhandel

Webshops er et af værktøjerne til at udvide sit forretningsområde. Vi har set på løsninger fra AMB Visuals, L-Shop Team og LaserTryk.
amb

Messekig – ECO Award, GOP og Artwork Systems

Messen er i fuld gang og du kan være med til at stemme om, hvilke løsning der skal løbe med prisen årets ECO Interior Award Design.
ecoaward

Sign Print & Pack-messen er åben!

Her kl. 9.00 blev dørene slået op til årets grafiske begivenhed – Sign Print & Pack-messen i Odense Congress Center.
sipp_01

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award