From Grafisk starter julemåneden med jubilæumsfest

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 29 November 2017
OPDATERET: 29 November

For knap 10 år siden skrev jeg en artikel om From Grafisk, der havde fået nye ejere. Det var dengang et offsettrykkeri, det er det stadig, men det er også blevet meget andet.

For udvikling og vækst er gennemgående temaer for From Grafisk.

– Hvis vi ikke udvikler, så dør vi, lyder det klart og tydeligt fra Susanne Jensen, der er den ene af tre ejere.

Det hele startede med at Kolding Trykcenter måtte lukke. Susanne Jensen, Tommy Sørensen og Annette Rosenberg var alle tre ansat på Kolding Trykcenter og stod nu til sammen med deres kolleger at skulle finde nyt job. De traf så i stedet en beslutning om, at de ville starte deres eget. From Grafisk var til salg, så Tommy Sørensen, Susanne Jensen, Annette Rosenberg og flere af deres kolleger gik sammen om at købe From Grafisk tilbage i 2007.

Så kom der lige en økonomisk krise
Alt var positivt og der blev set lyst på fremtiden – lige indtil den økonomiske krise viste sit barske ansigt i 2008.

– Det var ikke morsomt, og havde vi kendt den virkelighed på forhånd, havde vi nok ikke taget springet, fortæller Tommy Sørensen.

Det var hårdt og virksomheden måtte tilpasses. Den rettidige omhu var en nødvendig udvikling, og det lykkedes endda at lave et lille overskud også i 2009.

Opgaverne bliver mindre – den digitale produktion kommer til
From Grafisk kom videre og i dag er de 18 medarbejdere. Det er dog ikke kun på medarbejdersiden, at de har udviklet sig. Det gælder også på produktionssiden.

For 10 år tilbage lå næsten al produktionen på offset-udstyr. Der var en mindre digitalmaskine, men det var ikke meget, der blev produceret her.

I dag kommer omkring 40 procent af omsætningen fra digital produktion inklusiv storformat. Der benyttes dog også underleverandører – specielt på storformatområdet.

Den større omsætning inden for digitale opgaver skyldes blandt andet de mindre oplag, der i dag bliver produceret.

– Ordreantal og ordrestørrelse har ændret sig. Der skal næsten dobbelt så mange ordrer igennem i dag sammenlignet med tidligere, forklarer Susanne Jensen.

Webshoppen er en god investering
En anden betydningsfuld udvikling, der er sket i virksomheden er webshoppen. Her kan eksisterende kunder selv klare en del faste opgaver som fx visitkort og lignende.

– Her passer kunderne næsten sig selv, fortæller Tommy Sørensen. – Vi købte et standardsystem, som vi så selv fik tilpasset vores behov. Det har været en god investering. Nu har vi ansat en medarbejder – Rajinder Pal Singh, som kommer fra Indien – til udvikling af webshoppen. Vi arbejder også på at få lagt en ”åben” webshop op, som kan benyttes af alle, uanset om de er kunder hos os eller ej, forklarer Tommy Sørensen.

Hvorfor lykkes From Grafisk?
– Fordi vi har et helt specielt forhold til kunderne, lyder det hurtigt og ret kontant fra Susanne Jensen. – Nogle af vores vigtigste samarbejdspartnere er inhouseafdelinger, og det er vigtigt, at de bliver godt behandlet, og får alle de input og al den tekniske rådgivning, de har brug for.

Et eksempel på, hvordan kunderne kan blive inspireret, er From Grafisk faste besøg hos Grafisk Finish. To gange årligt kører Susanne Jensen til Risskov, hvor hun mødes med sine kunder hos Det Grafiske Hus og Grafisk Finish. Og så fortæller Karin Jensen fra Grafisk Finish om alle de forædlingsmuligheder, der kan gøre en tryksag til noget unikt.

Det har været en succes. Så stor, at det næste gang er Karin Jensen og Grafisk Finish, der kommer til From Grafisk.

– Vi forsøger også at gøre os synlige i lokalområdet i form af sponsorater og lokale netværk, fortsætter Tommy Sørensen.

Et andet punkt, der kan have betydning, er From Grafisk’ fokus på miljø. Det er noget, der betyder rigtig meget for specielt de private virksomheder, uddyber Tommy Sørensen.

En aktiv professionel bestyrelse
Men for at vende tilbage til ”udvikling” og ”vækst”, så er det ikke bare floskler for de tre indehavere af From Grafisk. De mener det meget seriøst. Derfor har de også gennem alle årene haft en professionel bestyrelse. Og det er en bestyrelse af gavn. Der holdes bestyrelsesmøder månedligt, og medlemmerne bliver brugt til aktiv sparring.

Hvad er fremtidsplanerne så nu?
Der er lige blevet ansat en salg- og marketingkoordinator, Heidi Kreutz Hemmingsen. Hun skal bl.a. være med til at nytænke og eksekvere From Grafisk’ marketingaktiviteter udadtil. Både på de sociale medier, digitalt og via kampagner for større synlighed. Herudover skal webshoppen udvikles, som tidligere nævnt.

– Og vi forventer også, at der skal udvides med mere storformatudstyr, fortæller Tommy Sørensen.

December starter med jubilæumsfest
Men først skal der fejres 10 års jubilæum. Kunderne modtog allerede i august måned den første invitation. Den bestod blandt andet af en grangren. Invitation nummer to fortalte, at juletræet havde det godt, og der var også to juletræer, der kunne stanses ud. Den tredje invitation indeholdt blandt andet et kræmmerhus, der skulle samles, og medbringes til 10 års jubilæumshygge den 2. december. Så kunne kræmmerhuset fyldes med julegodter, og der ville også stå et ca.10 år gammelt juletræ og vente på at komme hjem i en julestue.

De gør ikke noget halvt hos From Grafisk. De går all in.

Print & Medier ønsker tillykke med de første 10 år.

 

P.S. Annette Rosenberg var ikke med, da jeg talte med From Grafisk.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Durst udvider P5-familien med P5X – en ægte flatbed med rullefunktionalitet

P5X er designet til applikationer såsom visuel kommunikation, interiør dekoration i stor skala og specialemballage.
Gamper og Durst P5X

Lito-Tryk Randers skruer op for ambitionerne

Etiketvirksomheden Lito-Tryk voksede støt med deres kunders succes, men stod efterhånden i en situation, hvor de fysiske rammer og teknologien ikke kunne følge med.
liti-tryk_01

Bliv klogere på forbrugervaner samt miljø- og klimaoptimeret emballage

For fjerde år i træk sætter Emballagedagen spot på det, der rører sig på Emballageområdet.
emballagedagen

Reducér de manuelle trin i den arkbaserede bogproduktion

I øjeblikket er der mange manuelle trin i arkbaseret bogproduktion. Det vil Müller Martini ændre med den nye Starbook Sheetfolder fra søsterselskabet Hunkeler.
Starbook Folder