Hos Lasertryk.dk taler de om online-hysteri. I en Data Intelligence-analyse konstateres det, at annoncører skal se bort fra den digitale hype. Men samtidig er det værd at bemærke, at hele 68 % af danskerne er aktive på de sociale medier, så mediet er ikke til at komme uden om.
Der er nok ikke så meget enten eller, som nogle overskrifter antyder, men snarere et både og.
Data Intelligence har udført en analyse for De Lokale Ugeaviser, og ifølge denne bør der i gennemsnit ikke allokeres mere end 20-40 % af budgettet til digitale aktiviteter, hvis målsætningen er at maksimere både ROI (Return on Investment) og afkast.
Analysen af ROI-databasen viser, at der for en række annoncører opstår problemer med at få digitale medier til at levere effekter på samme niveau, som annoncørerne tidligere har set. Det ses blandt andet, at flere digitale medier performer under gennemsnittet på ROI – det gælder for Social, Web TV og Display.
Men som nævnt er 68 % af danskerne mellem 19 og 89 år aktive på sociale medier. Her er det ifølge bureau.dk facebook, der trækker de fleste brugere, og blandt de 15-18-årige er det ifølge bureau.dk kun 3 %, der ikke er aktive på sociale medier, og 59 % af dem er aktive for fire eller flere medier. Blandt de 19 – 89-årige er det dog vigtigt at bemærke, at hele 32 % ikke bruger de sociale medier.
Adwords + offline hos Lasertryk.dk
Hos Lasertryk.dk har de tidligere udsendt pressemeddelelser om, hvordan, de og deres partnerselskaber får større udbytte af markedsføringskronerne på trykte kampagner. Og i en nylig pressemeddelelse udtaler Esben Mols Kabell, at online markedsføring sjældent kan stå alene.
– I vores egen markedsføring bruger vi også på penge på AdWords, men vi bruger nok 75 % af vores markedsføringsbudget på offline-medier. Det har gjort, at vi er blevet så kendte, at folk søger på vores navn, og de organiske søgninger har bragt os helt til tops på Google, så vi bruger færre og færre penge på klik, lyder det fra Esben Mols Kabell.
Forsker bakker op. Internetannoncering er ingen erstatning
Synspunktet bakkes op af forsker Marco Hubert, der er lektor ved Aarhus School of Business and Social Sciences, som siger:
– Internetannoncering er ikke en erstatning for de traditionelle reklamer, vi kender fra print, radio og TV, men et supplement. Vi færdes i dag på langt flere medier end for 15 år siden, både online og offline, og set i det lys er online-delen blot med til at skabe en bedre sammenhæng i kundens oplevelse af virksomhedens brand.
Også emballager spiller en rolle
Stifterne af Moldit i Svendborg, Kasper Holme og Kasper Pers, er enige. Netop nu introducerer de fremtidens svar på modellervoks til både hobby og leg i Panduro Hobby. De ville netop skabe det helt rigtige univers med den rigtige emballage og smarte etiketter, designet i et tæt samarbejde med Courage Design i deres hjemby.
– Vi ville gerne ud i detailhandlen, så vi ville ikke springe ovder, hvor gærdet var lavest. Det er vigtigt, at det ser godt ud og skille sig ud på en butikshylde. Den feedback, vi har fået, er da også kun positiv, fortæller Kasper Holme.