HP har sat sig på det grafiske latexmarked

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 12 May 2017
OPDATERET: 12 May

Med 28 procent af det grafiske latexmarked er HP markedsleder, ifølge deres egne oplysninger på en pressekonference under FESPA.

For omkring 1,5 år siden introducerede HP deres nye PageWide XL printer, som også har vundet godt indpas på det globale grafiske marked, hvor HP har en andel på omkring 32 procent. PageWide XL kører med en vandbaseret pigmentblæk. Den nye PageWide XL Advanced Suite er et sortiment af software og værktøjer til HP PageWide XL8000, 5000 og 4000/4500 printere. Værktøjer omfatter HP SmartTracker til mere kontrol med printomkostningerne samt HP SmartStream 5.0 med den nyeste Adobe PDF Print Engine 4.

På FESPA havde HP en stor stand med meget udstyr og mange gode printeksempler. Fx et helt interiør – et hyggehjørne – hvor alt er latexprintet, også gulvbelægningen. Meget er muligt, og resultaterne er flotte, så flotte, at det næsten kun er fantasien, der sætter grænser for et helt individuelt præg af både vores hjem, biler, cykler, emballage med meget mere.

Ikke så mærkeligt, at hele storformat og emballageområdet fortsat er vækstsegmenter, hvor der løbende udvikles nye medier. HP har bl.a. fået forhandler-retten til medier, der er stærkere og ridsefri, når de er printet, fortalte Poul Korsholm fra HP, der viste rundt på standen sammen med Visutechs Per Arild.

Der var meget udstyr på standen. Imponerende syn, ikke så mange spritnye nyheder, men en del videreudviklinger på bestående udstyr. Men deres HP Latex 335 med Supra Cutter 1,6 giver mange nye muligheder for effektiv produktion, da der er tale om en rigtig print & cut – og ikke en enten/eller løsning. Printet er tørt og kan skæres umiddelbart efter i en proces. Udstyret er brugervenligt og skulle give en tidsbesparelse helt op til 50 procent.

Løsningen findes også i en Latex 315 størrelse forbundet med en 1,4 m Scitex cutter.

På FESPA blev også de nye HP Latex 3200 og 3600 præsenteret. De er også videreudviklinger på eksisterende udstyr. De er blevet så automatiserede, at en operatør nu kan klare fire printere. De printer med en bedre og mere ensartede farver. Der er mindre mediespild – op til en meter per rulle. Generelt kan der spares på omkostningerne med de nye 3200 og 3600-løsninger, som Per Arild gætter på, at Visutech vil sælge et sted mellem 10-20 løsninger på det danske marked.

HP Scitex 17000 Corrugated Press – en videreudvikling af tidligere Scitex-serierne 900, 1100 og 15000, er nu forsynet med et fleksibelt loading-kit. 17000-løsningen kører omkring 1.000 kvm per time.

– Digital packaging er et godt marked for denne løsning, til mindre on-demand oplag, fortæller Per Arild og viser samtidig eksempler på papemballage, der er produceret med hver sit logo. Det kunne også have været anden form for individualiseret produktion.

Per Arild forventer at der på det danske marked vil blive installeret omkrig fem HP Scitex 17000-løsninger, som forhandles af Visutech.

De seneste nyheder

Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Mohrdieck Tryk A/S i Aabenraa lever af at kunne det, de andre ikke er så gode til.
mo_01
Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Konica Minolta bød på åbent hus, hvor kunder og andre interesserede kunne se, hvad fremtiden kan byde på af mere automatik og intelligent produktion.
km1
Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Trykbranchen har et stort behov for generationsskifte. Men at finde nye medarbejdere er en udfordring.
Sarah-Schumacher2
Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Akustikplader er sagen

Lars Petersen har haft mange projekter i sin karriere. Nu har han fuld fokus på akustikplader.
aq_01
Akustikplader er sagen

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Antalis satser stort på relanceringen af kendte varemærker

Forestil dig en verden uden Conqueror? Nej vel, det kunne Antalis heller ikke!
creative-papers_847x401
Antalis satser stort på relanceringen af kendte varemærker