Nordic Digital Lab åbnede for godt 10 år siden som en servicevirksomhed for fotografer. Ideen var at levere det bedste til de kræsne og perfektionistiske fotografer. Det har, ifølge stifteren Jan Rasmussen, været en pæn succes, og de har en god fast kundebase. Men udviklingen har udfordret forretningsmodellen, hvor stadigt flere fotografer selv fremstiller hovedparten af deres print. Derfor har Jan Rasmussen holdt et vågent øje på forskellige udviklingsmuligheder, og i 2015 faldt tingene i hak.
På jagt efter nye produkter og nye markeder
På den ene side ville Jan Rasmussen gerne fastholde og udvikle forretningen med sine fotografkunder, på den anden side så han også behovet for at finde nye markeder.
I forhold til den etablerede kundebase var det et spørgsmål om at finde og løse de opgaver, fotograferne ikke selv kunne håndtere. De kan alle købe en Epson-printer og lave rigtig gode billeder op til et vist format. Men meget store billeder, og billeder på fx lærred, glas eller vinylfolie er blandt de opgaver, som de relativt ofte skal have udført, men som de ikke bare selv kan lave.
UV-storformat var redskabet. Og da de dykkede ned i den verden, som UV-storformat åbenbarede for dem, dukkede en række nye muligheder op, som understøttede ideen om at kunne trænge ind i nye markeder også.

Kvaliteten må ikke være til diskussion
Mange års samarbejde med fotografer har lært Jan Rasmussen, at kvaliteten ikke skal være til diskussion. Hurtigt fik han indkredset storformatprinteren Impala fra swissQprint, som han fandt overlegen i forhold til de konkurrerende maskiner. Men det var en stor investering i noget, som der ikke var et sikkert afkast på. Han kontaktede den danske forhandler NIZE equipment, som tilbød at skaffe ham en brugt Impala. Den var fuldstændig renoveret, og de kørte en sammenlignende test med en helt ny maskine der viste – at der ingen forskel var! Da NIZE equipment yderligere garanterede for printeren i hele indkøringsperioden var han ikke i tvivl om, at det var løsningen. Om NIZE equipment siger Jan Rasmussen:
– NIZE equipment er meget lig os. De forstår, at hvis ikke kunden tjener penge, så bryder værdikæden sammen til skade for alle. Vores kunder er detaljeorienterede feinsmeckere, og det har de fuld forståelse for. De står parat til at hjælpe os med alt, fra fremstilling af ICC-profiler til den optimale udnyttelse af RIP’en. Og hvis de ikke selv har svar på rede hånd – hvad de oftest har – så går de helt tilbage til swissQprint som har samme indstilling, og en verden af erfaring at trække på. NIZE equipment er nok den bedste leverandør vi har.
Nye produkter udvikles sammen med kunderne
Jan Rasmussen fortæller, at de har fået godt gang i produktionen af meget store vægbilleder og butiksskilte. Og som noget helt nyt, og overraskende, er de begyndt at printe interiør til skibe. Det var lidt en tilfældighed, at det kom i stand. En af deres kunder laver forarbejde til blandt andet loftsplader på skibe og han så, at swissQprint-printeren kunne printe på det materiale, der bruges som skibsinteriør.
Et andet eksempel på et nyt produkt og et nyt marked er, at de har udskiftet alle whiteboard-tavler hos Solitwork danske afdeling med glasplader. Glaspladerne har identiske egenskaber med whiteboard-tavlerne, men på bagsiden er printet et svagt motiv, typisk et Solitwork logo. Så nu tjener glaspladerne både praktisk mødetavle og diskret dekoration i de åbne kontormiljøer, hvilket gør rummene meget mere indbydende.
– De fleste af disse projekter opstår i et samarbejde med kunden, så det er vigtigt at have dette nære forhold og denne tætte dialog. Det er derigennem vi udvikler os, fortæller Jan Rasmussen.

”Det er en utrolig verden, der åbner sig for os”
Mange af de ting, som de er begyndt at lave hos Nordic Digital Lab, er forholdsvis standard i forhold til hvad maskinen kan, men Jan Rasmussen er sikker på, at der ligger en endnu uudforsket verden og venter på dem.
– Vi vidste naturligvis, at den kan printe udendørsskilte og at den kan printe på glas, vinyl, træ og meget mere. Det er lidt tilfældigt, hvad vi er kommet i gang med, men det ville være dejligt at have tid til at udforske mulighederne lidt, for det er en utrolig verden, der åbner sig for os, siger Jan Rasmussen.
Attraktiv opgraderingspolitik
Blandt de ting som afgjorde valget af swissQprint for Jan Rasmussen var opgraderingspolitikken hos swissQprint. Alle de nye faciliteter som udvikles hos swissQprint, kan implementeres i ældre printere, hvis det ellers er fysisk muligt. Det gælder blandt andet opdateringen til at kunne printe 1080 x 1080 pixel pr. tomme, som Nordic Digital Lab får implementeret i løbet af kort tid.
– Jeg så det på DRUPA, og det ser supergodt ud. Det glæder vi os rigtig meget til at vise kunderne, slutter Jan Rasmussen vores samtale.
Rettelse: Jan Rasmussen har efter offentliggørelsen gjort os opmærksom på, at de har skiftet navn fra Dansk Digital Lab til Nordic Digital Lab. Derfor er navnet ændret i teksten.
Om:
Nordic Digital Lab ligger i Randers og har fast seks ansatte. I højsæsonen for skolefoto (august-december) er de det dobbelte.
Web: http://web.danskdigitallab.dk
NIZE equipment er nordisk forhandler af swissQprint.
Web: http://nizeequipment.com