From Grafisk ser positivt på fremtiden

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 28 March 2017
OPDATERET: 28 March

For små 10 år siden besøgte jeg From Grafisk i forbindelse med at Tommy Sørensen og fem af hans kolleger samt to passive investorer i fællesskab havde overtaget trykkeriet. Der er sket meget siden. Ejerkredsen er formindsket, således at Tommy Sørensen i dag ejer virksomheden sammen med blot to kolleger, Susanne Jensen og Annette Rosenberg. De andre medejere er købt ud. Tommy Sørensen er adm. direktør. Virksomheden er også flyttet til større og bedre lokaler i Kolding, hvor de har overtaget det tidligere Prinfo Koldings adresse. Et lyst og præsentabelt trykkeri, hvor der er 16 ansatte og en fornuftig økonomi.

Vi er et af de trykkerier, der overlever
– Vi havde i 2016 det bedste år nogensinde, og vi er klart et af de 10 trykkerier, der overlever, fortæller Tommy Sørensen med overbevisning på sin stille og rolige facon. Kommentaren kommer med henvisning til en udtalelse fra Esben Mols Kabell fra Lasertryk, der har sagt, at om 10 år, er der kun 10 trykkerier tilbage i Danmark.

Der arbejdes med flere nye idéer
Tommy Sørensen fortæller, at From Grafisk netop har deltaget i et Grakom udviklingsforløb, som har været udbytterigt, og der arbejdes p.t. med flere nye idéer, der skal implementeres i virksomheden.

Et alsidigt trykkeri med en alsidig lokal kundegruppe
I dag er trykkeriet et bredt lokaltrykker, hvor den typiske kunde er fra business-to-business-segmentet i Trekantsområdet. Kundegruppen rummer også bureauer og offentlige institutioner.

Opgaverne er lige så alsidige som kundegruppen. Der produceres mange hæfter og foldere samt forretningspapirer. Lokale medlemsblade er også en opgavetype, der produceres mange af hos From Grafisk. Typisk A4-format, 36-40 sider og et oplag fra 1.000 – 3.000.

Det er opgaver, som mange af From Grafisk konkurrenter også udfører.

Er skarpe på finish-delen
– Men der hvor vi er skarpe, er nok på finish-siden, forklarer Tommy Sørensen. – Vi kan meget selv, men hvis vi vurderer, at en opgave vinder ved at få en efterbehandling, som vi ikke selv kan her i huset, anbefaler vi den alligevel til kunden, og så bliver efterbehandlingen fx foretaget hos Grafisk Finish, som er en god samarbejdspartner.

En produktion med både offset og digital
Hos From Grafisk arbejder de med både offset og digital produktion. Men omkring 80 % af omsætningen kommer stadig fra offset-produktionen. Også de mange mindre medlemsblade, som omtalt ovenfor produceres i offset.

– Det er normalt oplaget, der afgør produktionsmetoden. Men det kan også være leveringstiden, fortæller Tommy Sørensen.

I produktionen står der en Komori 5-farve og en 2-farve halvformat GTO. Inde i digitalafdelingen står der Xerox på udstyret. Der er en Versant 2100 og en Xerox 4112. Og så er der i december måned blevet udvidet med en ny Xerox Versant 80, som er solgt af HansenPrint.

Den nye digitalprinter betyder blandt andet mulighed for at producere trefløjet A4 eller A4 i tværformat. Det er nogle nye muligheder, der kan være med til at gøre kundernes tryksager lidt anderledes.

De producerer også storformat hos From Grafisk. Det sker på en HP Latex-printer. Og så er der diverse efterbehandlingsmuligheder, som de arbejder aktivt med at bruge til at give kundernes tryksager ekstra værdi.

Service afgjorde valget af ny Xerox-maskine
Da der skulle investeres i ny digital maskine, var det ikke blot muligheden for produktion af trefløjede A4-brochurer, der afgjorde valget. Det var mindst lige så vigtigt, at kvaliteten svarede til det eksisterende udstyr, således at der kan veksles mellem udstyret. Og det afgørende for valget af endnu en Xerox var at services fungerer rigtig godt.

– Det er vigtigt med en god og stabil service. For der er ikke råd til at maskinerne står stille ret længe, forklarer Tommy Sørensen.

HansenPrint forhandler også andre mærker, fx Ricoh, så de kan uvildigt rådgive ud fra, hvilket udstyr, der generelt matcher kundens behov bedst.

Fremtiden, den er positiv
De har et godt set-up hos From Grafisk. Hjælper kunderne med at finde de bedste løsninger til deres trykopgaver, og de har nye idéer i støbeskeen.

Og de eksperimenterer med deres udstyr, så de får afprøvet mulighederne – til fordel for kunderne. Fx har de laget en lille folder, hvor omslaget er mat sort og der er printet med sort toner. Resultatet er ganske fint, og så er der lige arbejdet lidt ekstra med finishen. Udover at folderen er hæftet med et par hæfteklammer, så er den forsynet med en limegrøn elastik. Det giver folderen et ekstra ”pift” af noget eksklusivt.

De ser positivt på fremtiden og mulighederne hos From Grafisk.

De seneste nyheder

– Du har bare kunderne til låns

Zealand Packaging har eksisteret siden 2012, hvor Poul Erik Dahl startede virksomheden som en broker-virksomhed inden for emballageproduktion.
zealand_01

Durst fusionerer med Aleph og skaber en ny tekstilprintergigant

Durst Como er født, skriver Durst Group i en pressemeddelelse, hvor de også fortæller, at et nyt ekspertisecenter for digitalt tekstiltryk vil blive etableret i den italienske by Como.
Andrea Riccardi_media

Bølgepapmarkedet er på vej tilbage til 2019-niveau

En ny rapport med titlen "The Cardboard Packaging Market in Europe by 2030 – Analysis of High-Potential Markets and Competitive Dynamics" er netop blevet udgivet.
corrugated cardboard

Dataline overtager de grafiske aktiviteter fra Dansk Dataservice

Dataline fortsætter sin europæiske vækststrategi med overtagelsen af de grafiske aktiviteter i den danske virksomhed Dansk Dataservice.
dansk data og dataline

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01