Canons nye Colorado er på markedet – hvem er målgruppen?

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 28 March 2017
OPDATERET: 28 March

Tidligere på måneden præsenterede Canon deres nye printteknologi UV-gel og den nye storformatprinter, Colorado, der benytter UV-gel-teknologien. Det kan du læse mere om her.

I forbindelse med pressemødet talte vi med Canons Mark Lawn, der er direktør for professionel print i Canon Europe.

Mark Lawn fortalte blandt andet, at 75 procent af printvirksomheder forventer vækst inden for wide format.

Den nye Colorado dækker et hul i markedet. Som Canon gerne vil tage, forklarede Mark Lawn, da jeg talte med ham. Det er en produktionsprinter, der klarer op til 40 kvm i timen. Og den kan komme helt op på 116 kvm i timen i en stadig OK kvalitet.

Med den nye UV-gel teknologi, hvor blækket fæster til mediet uden at sprede sig, bruges der også mindre blæk, op til 40 procent mindre sammenlignet med tilsvarende latex-udstyr.

Hvem er så målgruppen for Colorado?
Printeren er beregnet til produktion af op til 100.000 kvm årligt.

Printeren dækker det store hul mellem de billige printere og de meget dyre, som mange ikke kan udnytte optimalt, fortæller Canon endvidere på pressemødet, da den nye Colorado blev præsenteret.

Fordele giver nye muligheder
Maskinen er udviklet på basis af research hos printkunder, fortalte Mark Lawn. Men alligevel har Canon stadig en opgave i at forklare målgruppen, hvilke nye forretningsmuligheder, den kan give, fortsatte Mark Lawn.

En ting er at forklare om fordelene, som er pris, kvalitet, hastighed, hurtig RIP og dataproces samt at Coloradoen er forsynet med to ruller. Endvidere kan der køres på flere forskellige medier med høj kvalitet, gode farver og ridsefri overflade. Det er forholdsvis enkelt. Det er det også at fortælle, at Coloradoen er velegnet til stickers og banners samt til produktion på vinyl og til vinduesgrafik.

En anden ting er at tydeliggøre forretningsmulighederne for de enkelte kunder, hvis de udskifter eksisterende udstyr eller udvider med en Colorado.

– Her har vi en opgave i at udfordre kunderne med, hvad print kan. Det gør vi blandt andet gennem Canons Business Builder-program, som er en europæisk succes, forklarer Mark Lawn.

Business Builder-programmet ser på hele kundens printvirksomhed, og gennem forskellige analyser hjælper en konsulent virksomheden med at se nye muligheder for udvikling af forretningen fx inden for storformat.

Hvad er Colorado-mulighederne i Danmark?
Mark Lawn anser Danmark og de øvrige skandinaviske lander for at være rimelig progressive, og dermed også interesserede i at se nye muligheder. Men for at få et indtryk af Coloradoens muligheder her i Danmark, har vi også talt med en af dem, der virkelig kender det danske marked, Hans Dalmeijer fra Canon. 

Hvem er den typiske kunde, der vil have udbytte af en Colorado?
– Det vil typisk være grafiske virksomheder og skiltevirksomheder men også virksomheder der producerer offset/serigrafi af bannere og større interne trykkerier med en betydelig storformat-produktion til fx POS (Point of sales)

Hvor stort er markedet for en produktionsmaskine som Colorado i Danmark inden for de næste par år?
Der er solgt 124 roll-to-roll-løsninger i 64” markedet, men det er den første printer med så høj en produktivitet og med så klare USP’er, så den kommer til at skabe et markedet. Det bliver spændende at se helt præcist, hvor stort det er.

Hvad er det bedste argument for en investering i en Colorado i Danmark?
Man kan opstille fire hovedargumenter for en investering i Colorado 1640. Produktivitet, Automatisering, stort medie valg og ikke mindst en lav omkostning per opgave og hurtig ROI. Derudover så får man jo med Colorado 1640 den første printer med UVgel, som netop kombinerer det bedste fra de eksisterende teknologier Latex, EcoSolvent og UV. Og dermed får man:

  • Fint farvespektrum
  • Lavt ink-forbrug
  • Ingen lugt (for indendørs applikationer)
  • Øjeblikkelig hærdning (for effektiv efterbehandling)
  • Høj Produktivitet
  • Lav temperatur

Derudover så har UVgel en høj scratch residance og høj tolerance for lyspåvirkning.

Hvor meget benyttes Business Builder-programmet i Danmark?
Business Builder består af 3 ben: Markedsinformation i form af White Papers, og inside rapporter. Seminarer og workshopts. Mentorordning for kunder via uafhængige mentorer. Vi har ikke i øjeblikket danske mentorer tilknyttet, men benytter os af et europæisk netværk. Vi har afholdt blandt et Essentiel Business Builder-seminar i december, hvor den grafiske konsulent Jo Lloyd fra England deltog. Så det er ganske levende også i Danmark, slutter Hans Dalmeijer vores lille spørgsmål- og svar-interview.

De seneste nyheder

Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

På årets Fespa bød Durst Group på flere nyheder, ikke mindst den nye fladbed-printer P5 X, som bliver virksomhedens stærke kort i Europa, når salget af Vanguard ophører.
Durst_01
Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Med nyheder inden for både flatbed- og rulleprint samt DTF/DTG havde Epson meget at fremvise på FESPA.
S7100
Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly