De tonerbaserede produktionsprintere kan printe på en stadigt større udvalg af papirkvaliteter. Men tager branchen det til sig, og understøtter papirleverandørerne de nye muligheder? Vi har stillet spørgsmålene til de dominerende papirleverandører, for at få deres syn på sagen.
I de foregående uger har spurgt Stig Pfefferkorn fra Papyrus og Birgitte Fuglsang fra IGEPA. I denne uge slutter vi rundspørgen hos Michael Thorvaldsson, skandinavisk produktchef for Small Format Digital Media and Paper samt High Speed Inkjet hos Antalis.
Digitale tonerbaserede printere kan printe på en stadigt større vifte af papirtyper. Det gælder både gramvægte, tykkelser og strukturer. Hvordan oplever I som papirleverandør den udvikling?
– Det er en rigtig spændende udvikling som vi følger nøje. De mange nye muligheder med f.eks. transparent, hvid og fluorescerende toner, individuel foliepræg og lak, giver helt nye muligheder i forhold til både traditionelle tryksager, men også forskellige emballageløsninger.
Mindre oplag øger behovet for færre ark i pakkerne
– Vi er i tæt dialog med de førende printer producenter både på europæisk plan, men i stigende grad også på regionalt plan i Skandinavien, for at sikre at vores udbud af papir, karton og medier understøtter de mange muligheder de nye teknologier tilbyder. Oplagene bliver mindre og leveringstiderne kortere, så behovet for hurtige leveringer er vigtigere end nogensinde, så hos Antalis ser vi vores rolle som regional distributør af papir, karton og andre medier som værende utrolig vigtig for udviklingen i markedet. Derfor laver vi også en række tiltag hvor vi eksempelvis har besluttet at reducere antallet af ark i pakkerne på kreativt papir, selvklæbende og folieprodukter, og vi har øget antallet af produkter som lagerføres lokalt i Danmark.
Der er stor forskel på trykkeriernes udnyttelse af mulighederne
Er printhusene opmærksomme nok på de nye muligheder?
– Der er stor forskel fra printhus til printhus. Der er printhuse som jeg oplever udnytter deres maskiners potentiale fuldt ud, mens andre har investeret i en dyr digital printer hvor de dybest set fortsætter deres traditionelle grafiske produktion. Jeg er overbevist om at fremtidens digitale trykkeri må forstå markedets fulde potentiale, og ved hjælp af de rette investeringer og egen innovation forstår at bevæge sig sammen med markedet. Vi har stor fokus på at informere både printhusene men også Designere og Reklamebureauer om mulighederne vi tilbyder.
Gør I noget aktivt for at støtte denne udvikling og evt. hvad?
– Digitalt print er et nøgleområde for Antalis. For et par år siden lancerede Antalis D2B (Digital2Business) og med dette initiativ udvikler vi virksomhedens tilgang til markedet. Vi kommer til at lancere forskellige tilbud og værktøjer i løbet af den kommende tid, og løbende tilretter vi vores sortiment, så vi tilbyder de rigtige formater, tykkelser og kvaliteter.
Introduktion af bannerformater til Ricoh og OKI
Vi tilbyder eksempelvis medier i høj gramvægt til de nyeste maskiner som kan fremstille digital emballage, og netop nu lancerer vi en række mørke medier som er velegnet til transparent og hvid toner. Til HP Indigo har vi udvidet vores sortiment med B2+ formatet til HP Indigo 10000 og 12000, og vi står netop foran en introduktion af bannerformater til Ricoh og OKI printerne. Dette er blot et nogle eksempler på en lang række nyheder.
Hvilke af jeres produkter er de mest interessante i den forbindelse?
– Vi har mange interessante nye produkter, men hvis jeg blot skal fremhæve et par stykker vil jeg fremhæve produkterne fra Arjowiggins hvor vi i dag er enedistributør i Norden. Arjowiggins producerer en lang række designprodukter som Conqueror, Rives, Curious og Keaykolour, Pop’Set, og netop nu lancerer vi indenfor disse brands 167 artikler fremstillet til tørtoner og HP Indigo. Produkterne til HP Indigo er overfladebehandlet med den anerkendte i-Tone® treatment, som sikrer en god runability og fremragende trykresultater i HP Indigo. Fra samme leverandør vil jeg fremhæve 2 andre produkter, Mohawk Superfine i-Tone® til HP Indigo som er en æggeskalspræget designkvalitet, samt Olin Digital til HP Indigo, som er premium offset i 2 hvidheder.
Hermed slutter vi denne rundspørge som konkluderer, at der er udviklet mange typer af specialpapir til såvel tonerbaserede printere, som til HP Indigos elektro ink. Udnyttelsen blandt trykkerierne varierer en del, og der ser ud til at være et potentiale hos mange af trykkerierne i at forædle og udvikle kundernes produkter. En opgave som papirleverandørerne er opmærksomme på, men nok har lidt forskellig tilgang til. Er der nogen trykkerier, som har kommentarer til denne rundspørge, er de velkomne til at kontakte undertegnede.
Du kan læse de foregående artikler her: