Effektiv bookletmaker afgør printervalget hos Djøf

PUBLICERET: 6 December 2016
OPDATERET: 6 December

Inhouse printing er ikke noget nyt fænomen hos Djøf, de har i hen ved 30 år haft internt trykkeri. Souschef Søren A. Sørensen har været med det meste af vejen og fortæller, at det kun er seks år siden de skilte sig af med de sidste offsetpresser. Herfra har al intern produktion været digital. I 2015 besluttede de at forny maskinparken, og i den forbindelse blev grafiker og ansvarlig for Djøfs visuelle identitet, Susanne Hansen, inddraget. Det blev en lang og lærerig rejse for dem begge.

De har op mod et par hundrede interne trykopgaver om måneden i oplag fra 50 til 2.000. Større oplag vil typisk blive trykt eksternt, da det er billigere og ikke blokerer for de mange små opgaver, der løbende produceres, fortæller Søren A. Sørensen. 80% af leverancerne er fra dag til dag og er alt muligt fra postkort til brochurer.

Ønske om større ensartethed og enkelhed
Det var ønsket om en større ensartethed og en mere professionel færdiggørelse, der var hjørnestenen i deres søgen efter ny digital printer og efterbehandler. Susanne Hansen fortæller:
– Tidligere har vi haft store udfordringer med kvaliteten i fuldtoner og forløb, så her har vi været helt i dybden hos alle potentielle kandidater.
– Men udover kvaliteten har det også været afgørende, at maskinen er helt enkel at betjene, for vi er ikke kun et trykkeri, men en driftsorganisation som udover trykning varetage alt vedrørende driften af huset lige fra indkøb af kontormaterialer til snerydning, tilføjer Søren A. Sørensen.

Det var især bookletmakeren fra Konica Minolta, der gjorde udslaget, da valget blev truffet.
Det var især bookletmakeren fra Konica Minolta, der gjorde udslaget, da valget blev truffet.

Bookletmaker gjorde udslaget
Valget faldt på Konica Minoltas bizhub PRO C1070 med Konicas egenudviklede bookletmaker SD-513. Og det var især bookletmakeren, der gjorde udslaget.
– Den kan lave squarefold som løfter kvalitetsniveauet for de lidt tykkere hæfter betragteligt. Den kan skære på tre sider, så vi kan trykke til kant, hvilket efter min mening også giver et mere professionelt udtryk og så, som en lille men væsentlig detalje, laver den bukkestreger før den falser. Det gør at farven ikke krakelerer i ryggen og får det hele til at se betydeligt bedre ud, siger Susanne Hansen.

Kvaliteten af printet viste sig at være marginalt forskelligt mellem de enkelte leverandører. – Nogen var lidt bedre til det ene, andre lidt bedre til noget andet, men uanset hvad, lå Konica Minolta hele tiden i top, siger Søren A. Sørensen.
Det kom til at betyde mere for dem, hvordan de blev mødt af leverandøren. Hvor gode var de til at forstå deres ønsker og behov, at informere om dette og ikke alt muligt andet.
– Det kan hurtigt drukne i alt mulig teknisk plidder-pladder, men hos Konica Minolta var vi ret hurtigt på bølgelængde, og følte at de ønskede at imødekomme de udfordringer og bekymringer vi kom med, tilføjer Susanne Hansen.

Kommer til at overgå målene
Maskinerne blev installeret i foråret 2016, og det skete uden at pille det gamle udstyr ned først. Det gav, ifølge Søren A. Sørensen, en vis tryghed i overgangen. Der har dog ingen grund været til utryghed. Maskinen har kørt upåklageligt og Søren A. Sørensen er sikker på, at de når betydeligt over det forventede mål om produktion af en halv million tryksager om året.

Med købet af bookletmakeren har de desuden reduceret mængden af manuel efterbehandling betragteligt. De har også valgt at køre med en fast papirserie, som reducerer antallet af indstillinger og dermed medvirker til at opnå den større ensartethed, som de søger. Dertil kommer, at Susanne Hansens involvering i projektet ikke bare har haft betydning for valget, men også har styrket hendes egen indsigt, så hun fremadrettet har bedre mulighed for at tilrettelægge opgaverne, så de er bedst muligt egnet til produktion på printeren.

– Det har været en lang proces, hvor vi har brugt mange ressourcer på at finde den rigtige løsning, og det er vi sikre på, at vi har, siger Søren A. Sørensen, og tilføjer: – vi har jævnlige statusmøder med Konica Minolta, og vi føler os virkelig godt behandlet. Vi kan stille og roligt udvikle os, og tage nye ting til os hele tiden.

Om Djøf
Djøf er den faglige organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. De repræsenterer over 90.000 medlemmer, der arbejder i det private og det offentlige i Danmark og udlandet.

> Læs om Konica Minoltas løsning hos Bolsjekonen her

> Læs om partiel UV-lakering og etikettryk fra Konica Minolta her

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Messekig: Avancerede webshops til skilte, tekstiler og detailhandel

Webshops er et af værktøjerne til at udvide sit forretningsområde. Vi har set på løsninger fra AMB Visuals, L-Shop Team og LaserTryk.
amb

Messekig – ECO Award, GOP og Artwork Systems

Messen er i fuld gang og du kan være med til at stemme om, hvilke løsning der skal løbe med prisen årets ECO Interior Award Design.
ecoaward

Sign Print & Pack-messen er åben!

Her kl. 9.00 blev dørene slået op til årets grafiske begivenhed – Sign Print & Pack-messen i Odense Congress Center.
sipp_01

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award