Øg effekten! Tal til både følelser, øjne og ører.

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 13 November 2016
OPDATERET: 13 November

På Viscom – messen for visuel kommunikation – i Frankfurt først i november var der lige omkring 320 udstillere. Årets trend blandt udstillerne var at skabe synlighed ved hjælp af storformatprintere, hvor printhovederne med mange lag lak skaber en relief-effekt, som fanger øjet.

Det kunne virke som om, de alle på forhånd havde hørt forskeren Olov Hartmanns indlæg, da han åbnede Viscom-messen. Han talte blandt andet om, hvordan man kan øge effekten for køb med 100 procent, hvis man fanger kundernes øjne. Og kan man også skabe en effekt, der høres af kunderne, øges responsen med 300 procent. Og lykkes man med også at tale til følelserne, så har man opnået det næsten umulige. Købseffekten vil øges med 1.000 procent!

Reliefeffekt med ValueJet 1638 UH

sapo1803%c2%achalv-sekund-1Den omtalte reliefeffekt kan man blandt andet opnå med Mutohs ValueJet 1638 UH. Den har en bredde på 160 cm, LED og UV-hærdning. Endvidere er den forsynet med to printhoveder. Hvis man producerer med fire farver, dækhvid og lak, kan der køres 10 kvm per time. ValueJet 1638 UH kan printe på materialer op til 15 mm tykkelse, fx plast, karton og glas.

sapo1803 ­– Halv sekund2.jpg

Nyala 2 får uret til at vokse ud af baggrunden

sapo1803%c2%achalv-sekund-2Hos Swissqprint er det en Nyala 2, der printer med relief-effekt. De viste et ur, som nærmest voksede ud af baggrunden. Der tales i den grad til øjet, og også til følelserne, så stærkt fornemmer man uret.

Ny spiller farverne i Mimakis TX300P

sapo1803%c2%achalv-sekund-3Mimaki havde TX300P-printeren med. Det er en stofprinter, 180 cm bred, hvilket er et standardmål for mange stoffer. Der er tale om en relancering af TX300P. Den blev allerede præsenteret sidste år, men Mimaki var ikke helt tilfredse med farverne, fortæller Mika Horsten fra Mimaki. Nu har de forbedret, og er meget tilfredse med de fine pigmenterede farver. TX300P trykker direkte på stoffet.

Printeren, der koster omkring 225.000 kr. er udviklet specielt til storformatproduktion, modebranchen og tekstiler til hjemmet.

TrueVis VG med direkte skær

sapo1803%c2%achalv-sekund-7Roland DG havde mange nye maskiner med på årets Viscom. Den de fremhævede mest var TrueVis VG, der i sommer modtog en pris for Bedste Printer i sin klasse af European Digital Press. Den skærer direkte i printeren, så efterbehandling er ikke nødvendig.

 

Zünd skærebord med ny robotarm

sapo1803%c2%achalv-sekund-8Hos Zünd var det produktivitet, der var i fokus. Sidste år lancerede de den automatiske udskiftning af værktøj og tidligere i år viste de et skærebord med to skæreværktøjer. På Viscom kunne de så præsentere en ny generation robotarm, som på et øjeblik optager flere udskårne elementer og lægger dem væk.

 

Skiltekit til mindre skilteproducenter

skaermbillede-2016-11-13-kl-16-37-09-copyHollandske SignProfil sælger et kit med grundværktøjer til mindre skilteproducenter. Du køber også aluminiumsprofiler, som kan bøjes – og skrues fast, inden der påsættes tætningslister, som er forsynet med aluminium i midten, således at de ekspanderer på samme måde som resten i både kulde og varme.

 

Transfertryk på alt – næsten

sapo1803-halv-sekund15På The Magic Touch-standen (I Danmark er The Magic Touch en del af Vikiallo) var der nærmest bygget en hel by med muligheder inden for transfertryk til T-shirts, træ, plast og glad. Muligheden for at trykke hvid baggrundsfarve har åbnet op for mange nye muligheder.

 

HP Latex 560 printer op til 28 kvm per time

sapo1803-halv-sekund17På HP-standen viste de en ny seksfarve latex printer, HP Latex 560, der kan producere 23-28 kvm per time, afhængig af om der er tale om in- eller outdoormateriale. Storformatprinteren kan også indstilles til bare 6 kvm per time, hvis det er til print, der skal bruges i forbindelse med belysning bagfra. Printeren fås også i en 570-version. Forskellen mellem 560 og 570 er, at farvebeholderne i 560 er 0,75 l og i 570 er der tale om tre liters beholdere.

 

HP 300-serie med direkte skær – og nyt software, der øger effektiviteten

sapo1803-halv-sekund18Ny version af HPs latexprintere i 300-serien. Produktnavnet er blevet tilføjet et ”5”-tal. Derudover er model 315-335 blevet forsynes med en kniv, således at de printede job nu også er skåret, når de er færdige. Derudover har serien fået opdateret softwaren. Det betyder, at job nr. 2 køres samtidig med at job nr. 1 hærdes. Dog forudsat, at de to job printes med samme indstillinger.

Denne softwareopdatering bliver automatisk tilføjet alle eksisterende maskiner, der er online-opkoblet til HPs support.

 

Trotec skæres uden at efterlade brændemærker

skaermbillede-2016-11-13-kl-16-53-19-copyTrotecs forhandler i Skandinavien er ACT Logimark. På Viscom viste Trotec en laser, som skærer gennem en fem mm tyk akrylplade, uden at der opstod nogen form for brændemærker. Jobbet, der blev vist, var ret komplekst. En savtakket cirkel, som blev placeret på en udskåret kursiv tekst.

 

sapo1803-halv-sekund20DSE skiltesystem ”Procuct of the Year”

Danish Sign Export har udvidet deres forhandlerområde af deres sammenklappelige skiltesystemer til også omfatte USA. I den forbindelse har den amerikanske serigrafitrykkerforening SGIA udvalgt skilteløsningen til ”Product of the Year”.


Svævende luksusprodukter

sapo1803-halv-sekund21Ved hjælp af et magnetfelt fra Usables , som lades med fire magneter, der hver især har en varierende intensitet, således at den svævende plade roterer. Den største magnetplade kan maksimalt håndtere to kilo.

 

Anapurna med LED til UV-hærdning

sapo1803-halv-sekund23Agfas Anapurna H2500iLED benytter, som antydet i navnet, LED-lys til UV-hærdende blæk. Det giver besparelser på energiforbruget og høj kvalitet, da trykket hærder direkte. Maskinen kan håndtere en stort udvalg af materialer, da den arbejder ved lavere temperatur.

På Drupa blev Anapurna H2500iLED præsenteret, men her på Viscom havde de en 2,5 meter bred maskine med. Det er en hybrid, der kan køre med både hårde materialer og medier fra rulle.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Åbent hus med fokus på produktions- og storformatprint

Den 3. oktober åbnede Canon dørene for det første af to åbent hus-arrangementer. Arrangementet gentages den 10. oktober hos Canon i Vejle.
canon_hus_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Antalis satser stort på relanceringen af kendte varemærker

Forestil dig en verden uden Conqueror? Nej vel, det kunne Antalis heller ikke!
creative-papers_847x401

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01